O traço e a troça: o riso como metáfora da Semana de Arte Moderna

Authors

  • Ivana

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2022v26n58p79-98

Keywords:

Semana de arte moderna, Humor, Ruptura, Nacionalismo

Abstract

The Modern Art Week, held in February 1922, in São Paulo, continues to be a reference for aesthetic reflections and for art criticism in Brazil, one hundred years after the event. We can consider the event as a kind of founding discourse of the Brazilian modernist movement, because even if we identify different readings of modernity and different modernisms, and even if we recognize the excluding and unrepresentative character of the national art exhibited there, the date was marked as the beginning of the process of updating Brazilian art. We consider as an immediate effect of the festival the scandal strategy and the radical discourse of rupture with the past and the strong presence of humor, which becomes the language with which other paths were tried, for our artistic expression..

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Oswald. Pau-Brasil. 1 ed. São Paulo: Globo, 1990.

BOAVENTURA, Maria Eugenia. Vanguarda antropofágica. São Paulo: Editora Ática, 1985.

CRITCHLEY, Simon. On Humour. London, New York : Routledge, 2002.

CAMPOS, Haroldo. Uma poética da radicalidade. In: ANDRADE, Oswald. Pau-Brasil. 1. ed. São Paulo: Globo: Secretária de Estado da Cultura, 1990.

FONSECA, Maria Augusta. Ensaio de leitura. In: Por que ler Oswald de Andrade. São Paulo: Globo, 2008, p. 44 – 134.

BERGSON, Henri. O Riso. Ensaio sobre a significação do cômico. Lisboa: Relógio D’Água, 1991.

GÊNESE, Andrade (org.). Modernismos. 1922-2022.

LAFETÁ, João Luiz. Modernismo: projeto estético e ideológico. In: 1930: a crítica e o Modernismo. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2000.

WISNIK, José Miguel. O coro dos contrários- A música em torno da Semana de 22. São Paulo: Duas Cidades, 1983.

PRADO, Paulo. Poesia Pau-Brasil. In: ANDRADE, Oswald. Pau-Brasil. 1. ed. São Paulo: Globo: Secretária de Estado da Cultura, 1990, p. 57 – 60.

SOUZA, Claudia Cruz de. O Jornalismo e a crítica da Semana de 22. In: Jornalismo e apreciação de arte. Revista PJ:Br – Jornalismo Brasileiro, Ed. 06, 1 sem. 2006. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/pjbr/arquivos/artigos6_b.htm#:~:text=As%20cr%C3%ADticas%2C%20as%20vaias%20e,l%C3%A1%20os%20acontecimentos%20estavam%20ainda. Acesso: 28 de outubro de 2022.

Thalassa, Ângela. Correio Paulistano: o primeiro diário de São Paulo e a cobertura da Semana de Arte Moderna - O jornal que não ladra, não cacareja e não morde.. 2007. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

Published

2023-02-28

How to Cite

IVANA. O traço e a troça: o riso como metáfora da Semana de Arte Moderna. Scripta, Belo Horizonte, v. 26, n. 58, p. 79–98, 2023. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2022v26n58p79-98. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/29503. Acesso em: 21 oct. 2025.

Issue

Section

Dossiê temático: Literatura e outras mídias