Notes for an analysis of the relationship between corpority and authority in the field of comics
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2023v27n61p390-415Keywords:
comics, authoriality, corporeality, Laerte Coutinho, transgenderityAbstract
The phenomenon of authorship in the most diverse fields of intellectual, artistic or cultural production is a recurrent subject in theorizations of discourse studies. Although there is a vast bibliography on authorship in the literary field, this reflection in the field of comics is still scarce. Recent studies on authorship in comics suggest that authorship is a discursive phenomenon collectively constructed by agents in the field of comics, through practices and materialities characteristic of this field, in order to promote the notoriety of an author’s name. In recent years, the comic artist Laerte Coutinho, by making her change of gender, without changing her authorial name, has proven to be a challenge for reflections on authorship centered only on the author’s name, without considering the role that corporeality has in the construction of the authorship phenomenon. Thus, returning to this Foucauldian problem, the objective of this work is to make notes on the relationship between corporeality and authoriality in Laerte’s career in the field of comics. This work seeks to formulate the hypothesis that, nowadays, with the prominence of digital media, the participation of the author and peripheral agents in the field of comics is fundamental for the construction of the importance of an authorial name in this field. And, therefore, the physical, corporal and performative presence of the author is imposed, being able to change the form of reception of his work. In the wake of Foucault (2009), this work seeks to inquire what role the body plays in authoriality. This issue brings Foucauldian studies of authorship, gender and transgender issues, corporeity, digital media and mediatization, theory of fields, in particular, the discursive field of comics.Keywords: coauthorship; displacements; fragmentation; female authorship.
Downloads
References
AUTHIER-REVUZ, Jacquelina. Heterogeneidade(s) enunciativa(s). Trad. Celene M. Cruz; João Wanderley Geraldi. In: ORLANDI, E. P.; GERALDI, J. W. (Orgs.). O discurso e suas análises. Cadernos de Estudos Linguísticos, n. 19. Campinas, SP: UNICAMP/IEL, 1990, p. 25-42.
AUTHIER-REVUZ, Jacqueline. Palavras incertas: as não-coincidências do dizer. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1998.
AUTHIER-REVUZ, Jacqueline. Entre a transparência e a opacidade: um estudo enunciativo do sentido. Trad. Leci Borges Barbisan; Valdir do Nascimento Flores. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.
BOLTANSKI, Luc. La constitution du champ de la bande dessinée. Actes de la recherche en sciences sociales. Vol. 1, n. 1, jan. 1975, p. 37-59. Disponível em: http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/arss_0335-5322_1975_num_1_1_2448. Acesso em: 27 ago. 2015.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. 1ª ed. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2007.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
BOURDIEU, Pierre. A gênese dos conceitos de habitus e de campo. In: BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Trad. Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989, p. 59-73.
CAVALHEIRO, Juciane dos Santos. A concepção de autor em Bakhtin, Barthes e Foucault. Signum: Estudos Linguísticos, Londrina, n. 2, vol. 11, dez. 2008, p. 67-81. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3042. Acesso em: 28 nov. 2020.
CHARTIER, Roger. O que é um autor? Revisão de uma genealogia. Trad. Luzmara Curcino; Carlos Eduardo Bezerra. São Carlos: Edufscar, 2012.
CIRNE, Moacyr. A explosão criativa dos quadrinhos. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1974.
CIRNE, Moacyr. História e crítica dos quadrinhos brasileiros. Rio de Janeiro: Europa - Empresa Gráfica e Editora/Funarte, 1990.
COURTINE, Jean-Jacques. Decifrar o corpo: pensar com Foucault. Trad. Francisco Morás. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2013.
DELORMAS, Pascale. Espace d’etayage : la scene et la coulisse : de la circulation des discours dans le champ litteraire. Fragmentum, [S. l.], n. 51, p. 115-130, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/fragmentum/article/view/31388. Acesso em: 14 dez. 2022.
DIAS, Cristiane. Análise do discurso digital: sujeito, espaço, memória e arquivo. Campinas: Pontes, 2018.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: A vontade de saber. Trad. Maria Thereza Albuquerque e J. Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1999.
FOUCAULT, Michel. O que é um autor? In: FOUCAULT, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema. 2.ed. Org. Manoel Barros da Motta. Trad. Inês Autran Dourado Barbosa. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009, p. 264-298.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 29ª ed. Trad. Raquel Ramalhete. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.
FRAENKEL, Béatrice. La signature: genèse d un signe. Paris: Gallimard, 1992.
GROENSTEEN, Tierry. História em quadrinhos: essa desconhecida arte popular. João Pessoa: Marca de Fantasia, 2004.
GROENSTEEN, Thierry. Système de la bande dessinée. Paris : Presses Universitaires de France, 2011.
GUILBERT, Xavier. La légitimation en devenir de la bande dessinée. Comicalités, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.4000/comicalites.181. Acesso em: 29 dez. 2022.
HASHIGUTI, Simone. Corpo de memória. Tese (doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas, SP, 2008.
LAERTE-SE. Direção: Lygia Barbosa da Silvia e Eliane Brum. Distribuição: Netflix, 2017.
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. Trad. Sonia Fuhrmann. 6. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
MAINGUENEAU, Dominique. Auteur et image d’auteur en analyse du discours. Argumentation et Analyse du Discours [On line], 3, 2009, p. 1-14. Disponível em: http://aad.revues.org/660. Acesso em: 01/12/2012.
MAINGUENEAU, Dominique. Le discours littéraire: paratopie et scène d’énonciation. Paris: Armand Colin, 2004.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso literário. Trad. Adail Sobral. São Paulo: Contexto, 2006.
MAINGUENEAU, Dominique. Doze conceitos em análise do discurso. Trad. Adail Sobral [et al.]. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
MAINGUENEAU, D. Discours et analyse du discours: une introduction. Paris: Armand Colin, 2014.
McCLOUD, Scott. Reinventando os quadrinhos. Trad. Helcio de Carvalho, Marisa do Nascimento Paro. São Paulo: Makron Books, 2006.
MEON, Jean-Matthieu. L'illégitimité de la bande dessinée et son institutionnalisation : le rôle de la loi du 16 juillet 1949. Hermès, La Revue, 2009, n. 54, p. 45-50. Disponível em: http://www.cairn.info/revue-hermes-la-revue-2009-2-page-45.htm. Acesso em: 29 dez. 2022.
ORLANDI, Eni. Eu, tu, ele: discurso e real da história. Campinas: Pontes, 2017.
PERUZZOLO, Adair Caetano. A semiotização do corpo. In: PERUZZOLO, Adair Caetano et al. O corpo semiotizado. Porto Alegre: Edições Est, 1994, p. 9-30.
RAMOS, Paulo. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.