Compose with:

crossing voices in the body of writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2023v27n61p50-79

Keywords:

coauthorship, displacement, fragmentation, female authorship

Abstract

The recently released O Canto Dela (2021) is a work signed by two women, one Brazilian and one Togolese, which is why it bears the plural mark of a unique co-authorship, triggering, fragmentarily, voices and memories of many others, another way of narrating. To think about this co-authorial dimension, we start from the assumption that voice is a body in contact with, and for the writers Ana Kiffer and Marie-Aude Alia it is, therefore, the creation of a joint song, a duet, a desire to share a female writing in the conformation of a text that slides in its restricted categorization as a literary genre. It is a work that questions the shackles of the conventionality of modern (Western) authorship, problematizing it doubly: decentered from a self (unique, singular) and decentered from man (masculine). It is by listening to their singing that we aim to approach, therefore, the poetics of bodies in their movements through different places/corners and potentialities and, therefore, make us think about other forms of writing, via speech/voice/body, other forms of sing that go beyond the individual dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciéle Bernardi de Souza, UFSC

Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Doutoranda em Literatura.

Luciane Bernardi de Souza, UFSC

Doutora em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (2022)  e mestra em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (2017).

References

BARCELLOS, Vera Chaves. Epidermic Spaces. 1977. Pigmento mineral em papel Enhanced Matte, 20 x 25 x 30cm cada. Disponível em: https://galeriasuperficie.com.br/en/artistas/vera-chaves-barcellos/. Acesso em: set. 2022.

BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: fatos e mitos. (Vol. 1). Tradução de Sérgio Milliet. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016a.

BEAUVOIR, Simone, O segundo sexo: a experiência vivida. (Vol. 2). Tradução Sérgio Milliet. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016b.

BEAUVOIR, Simone. Por uma moral da ambiguidade. Tradução de Marcelo Jacques de Moraes. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.

BENJAMIN, Walter. A origem do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.

CIXOUS, Hélène. O riso da Medusa. São Paulo: Boitempo, 2022.

EDITORA Patuá. O canto dela, de Ana Kiffer e Marie-Aude Alia. In: EDITORA Patuá, 2021. Disponível em: https://www.editorapatua.com.br/o-canto-dela-de-ana-kiffer-e-marie-aude-alia/p. Acesso em:10 nov. 2022.

FOUCAULT, Michel. O Que é um Autor? (1969). Tradução de Inês Autran Dourado Barbosa. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos, III: Estética: Literatura e Pintura, Música e Cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

GROTOWSKI, Jerzi. Em busca de um teatro pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1971.

IRIGARAY, Luce. Este sexo que não é só um sexo: sexualidade e status social da mulher. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2017.

KAMENSZAIN, Tamara. “Bordado y costura del texto”. Tradução de Clarisse Lyra. São Paulo: Universidade de São Paulo, [2020]. Disponível em: https://dtllc.fflch.usp.br/sites/dtllc.fflch.usp.br/files/Kamenszain_Bordado%20e%20costura%20do%20texto.pdf. Acesso em: out. 2022.

KIFFER, Ana. Em torno da noção de uma crítica clínica da cultura. In: OLINTO, Heidrun Krieger; SCHØLLHAMMER, Karl Erik; SIMONI, Mariana (org.). Literatura e artes na crítica contemporânea. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2016. p. 41-56.

KIFFER, Ana. Tornar-se mulher – parte 3. Revista Pessoa, Lisboa, 20 jul. 2017. Disponível em: https://www.revistapessoa.com/artigo/2350/tornar-se-mulher---parte-iii. Acesso em: nov. 2022.

KIFFER, Ana; ALIA, Maire-Aude. O canto dela. São Paulo: Editora Patuá, 2021.

LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 2. ed. Tradução de Sônia M.S. Fuhrmann. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da Percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O Filósofo e sua Sombra. In: Textos Escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1975. (Coleção Os Pensadores)

ONFRAY, Michel. Teoria da viagem: poética da geografia. Tradução de Paulo Neves. Porto Alegre: L&PM, 2009.

PONTIERI, Regina. Roland Barthes e a escrita fragmentária. Língua e Literatura, São Paulo, ano 14, v. 17, p. 81-98, 1989.

SCHIMITT, Jean-Claude. O corpo das imagens: ensaios sobre a cultura visual na Idade Média. Tradução de José Rivair Macedo. Bauru, SP: Edusc, 2007.

STILLINGER, Jack. Multiple Authorship and the Myth of Solitary Genius. New York: Oxford University Press,. 1991.

TATIT, Luiz Augusto de Moraes. Cancionista: composições de Camões no Brasil. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1996.

Published

2023-12-31

How to Cite

SOUZA, Luciéle Bernardi de; SOUZA, Luciane Bernardi de. Compose with:: crossing voices in the body of writing. Scripta, Belo Horizonte, v. 27, n. 61, p. 50–79, 2023. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2023v27n61p50-79. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/31283. Acesso em: 30 sep. 2025.