The historicity of phrases in the speech of the State Secretary of Education and the functioning of discursive memory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2024v28n63p126-155

Keywords:

Memory, Speech, Subject, Education

Abstract

In this article we seek to revisit, from the theoretical-methodological perspective of Materialist Discourse Analysis, statements made by the State Secretary of Education of Rio Grande do Sul in the live “Guidelines on the closing of the 2022 school year”, to understand the realization of the speech since its affiliation with memory networks as well as the functioning of discursive memory from the cutting of two discursive sequences (SD), identifying the Discursive Formation (DF) in which the SD are inscribed and through which other FDs are crossed. We understand that the subject is constituted by memory and forgetfulness, inscribing itself in a certain filiation of meanings, and memory is reconstructed in enunciation, returning to the meanings produced by the phrases “integral education” and “thing” in certain conditions of production. We highlight, from the analytical-discursive work carried out, that the Secretary, ideologically subjected, is determined by the Pedagogical-Administrative Discursive Training and seems to have assimilated educational organization guidelines consistent with the neoliberal capitalist mode of production. However, the FDPA is in relationship with other FD, reverberating what was said before, incorporating, but also changing its meaning since memory allows both repetition and displacement of meanings. Raquel, when stating something, probably stops saying something and meanings are silenced - which points to a dispute over meanings about Education between a way that understands school as being about free time to learn and another way that sees school as the instance of training the student to insert it in a way adapted to the demands of the job.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Doris Maria Luzzardi Fiss, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutora em Educação. Professora Associada IV.

Ildo Ronan Vilarinho Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Secretaria Estadual de Educação do Rio Grande do Sul. Mestrando em Educação. Docente e Diretor em Escola da Educação Básica.

References

ACHARD, Pierre. Memória e produção discursiva do sentido In: ACHARD, P. et al. (Orgs.) Papel da memória. Tradução e introdução José Horta Nunes. Campinas: Pontes, 1999. p. 11-19.

CAVALIERE, Ana Maria. Anísio Teixeira e a educação integral. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 20, n. 46, maio-ago 2010, p. 249-259. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/VqDFLNVBT3D75RCG9dQ9J6s/?lang=pt.

COURTINE, Jean Jaques. Análise do Discurso político: o discurso comunista endereçado aos cristãos. São Carlos. EdUFSCar, 2014.

COURTINE, Jean-Jacques. O chapéu de Clémentis. Observações sobre a memória e o esquecimento da enunciação discurso político. In: INDURSKY, Freda & FERREIRA, Leandro (orgs.). Os múltiplos territórios da análise de discurso. Porto Alegre: Sagra-Luzzatto, 1999. p. 15-23.

DUARTE, Marcos Machado. “Projeto de Vida” em (dis)curso: repetição, contradição e ideologia em documentos regulatórios do Novo Ensino Médio e textos de apresentação de livros didáticos do PNLD2021. 2023. 124 f. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Porto Alegre, 2023. p. 84-100.

ERNST-PEREIRA, Aracy; MUTTI, Regina Maria Varini. O analista de discurso em formação: apontamentos à prática analítica. Educ. Real., Porto Alegre, v. 36, n. 3, p. 817-833, set./dez. 2011. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/18486/14344.

FIGUEIREDO JÚNIOR, Selmo Ribeiro. Denegação psicológica: aspectos linguísticos e lógicos. 2013. 129 f. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Paraná, Setor de Ciências Humanas, Curso de Pós-Graduação em Letras, Curitiba, 2013.

FREUD, Sigmund. O Inquietante. In: SOUZA, Paulo César (coord.). Sigmund Freud, obras completas em 20 volumes. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. p. 247-283. v. 14.

INDURSKY, Freda. A memória na cena do discurso. In: INDURSKY, Freda; MITTMANN, Solange; FERREIRA, Maria Cristina Leandro (orgs.). Memória e história na/da análise do discurso. Campinas: Mercado de Letras, 2011. 20 p

INDURSKY, Freda. Unicidade, desdobramento, fragmentação: a trajetória da noção de sujeito em Análise do Discurso. In: MITTMANN, Solange; GRIGOLETTO, Evandra; CAZARIN, Ercília (Orgs.). Práticas Discursivas e identitárias. Sujeito & Língua. Porto Alegre: Nova Prova, PPG-Letras/UFRGS, 2008. (Coleção Ensaios, 22).

MARTINI, André de; COELHO JÚNIOR, Nelson Ernesto. Novas Notas sobre “O Estranho”. Tempo Psicanalítico, Rio de Janeiro, v. 42, n. 2, p. 371-402, 2010.

ORLANDI, Eni P. Análise de Discurso. In: ORLANDI, Eni P.; LAGAZZI-RODRIGUES, Suzy (Orgs.). Introdução às ciências das linguagens – Discurso e textualidade. Campinas: pontes, 2006. p. 11-31.

ORLANDI, Eni P. Discurso e Texto: formulação e circulação dos sentidos. Campinas, SP: Pontes, 2001.

ORLANDI, Eni P. Autoria e Interpretação. In: ORLANDI, Eni P. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1996. p. 63-78.

ORLANDI, Eni P. Texto e Discurso. Organon, Porto Alegre, v. 9, n. 23, p. 111-118, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/29365.

PÊCHEUX, Michel. Análise Automática do Discurso (AAD-69). In: GADET, Francoise; HAK, Tony (orgs.). Por uma análise automática do discurso: Uma introdução à obra de Michel Pêcheux. 3. ed. Campinas: Editora da UNICAMP, 2014.

PÊCHEUX, Michel. Papel da memória. In: ACHARD, Pierre et al. Papel da memória. Trad. por José Horta Nunes. Campinas, São Paulo: Pontes, 1999. p. 49-57.

https://www.brasildefato.com.br/2023/09/26/covid-62-da-populacao-acredita-que-houve-conduta-criminosa-do-governo-bolsonaro-na-pandemia

https://noticias.uol.com.br/politica/ultimas-noticias/2020/03/24/leia-o-pronunciamento-do-presidente-jair-bolsonaro-na-integra.htm.

https://www.brasildefato.com.br/2023/04/17/austeridade-e-desmonte-prejuizos-deixados-por-bolsonaro-seguem-desafiando-o-brasil.

https://www.brasildefato.com.br/2022/11/17/tcu-revela-que-governo-bolsonaro-beneficiou-indevidamente-79-mil-militares-com-auxilio-brasil

https://www.brasildefators.com.br/2023/07/20/reformas-trabalhistas-de-temer-e-bolsonaro-nao-cumprem-promessa-de-mais-emprego

https://www.brasildefato.com.br/2022/05/01/direitos-reconhecidos-na-constituicao-estao-sendo-destruidos-pelo-governo-federal

https://www.brasildefato.com.br/2021/04/15/cinco-anos-apos-impeachment-direitos-trabalhistas-ruiram-e-o-emprego-nao-veio

https://www.greenpeace.org/brasil/resista/um-governo-contra-o-meio-ambiente/

https://www.youtube.com/watch?v=EW3yeuFqWbo

Published

2024-12-03

How to Cite

FISS, Doris Maria Luzzardi; VILARINHO JÚNIOR, Ildo Ronan. The historicity of phrases in the speech of the State Secretary of Education and the functioning of discursive memory. Scripta, Belo Horizonte, v. 28, n. 63, p. 126–155, 2024. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2024v28n63p126-155. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/32909. Acesso em: 20 oct. 2025.