Má educação na Primeira manhã de Dalcídio Jurandir
Keywords:
Representação, Primeira manhã, Dalcídio Jurandir, Educação e Exclusão,Abstract
Este texto demonstra o modo como, através da ficção, a literatura representa os descaminhos da sociedade capitalista. No romance Primeira manhã, Dalcídio Jurandir trama, a partir da personagem Alfredo, a denúncia das mazelas da educação formal brasileira.
Downloads
References
BARTHES, Roland. Fragmentos de um discurso Amoroso. 11. ed. Tradução de Hortênsia Santos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1991.
BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. 5. ed. Tradução de Aurora Fornoni Bernardini et al. São Paulo: EDUNESP, 1998.
CARVALHO, Rosita Edler Carvalho. Educação inclusiva com os pingos nos is. Porto Alegre: Mediação. 2006.
FARES, Josebel. “Dos campos de Cachoeira a Belém do Grão Pará: encontro de vozes em Dalcídio Jurandir”. Leitura: teoria & prática. Ano 23, número 44, São Paulo: ABL/Global, 2005.
FARES, Josse & NUNES, Paulo. Pedras de encantaria. Belém: EDUNAMA, 2001.
FARES, Josse, In: JACOB, Célia (Org.) Asas da Palavra, revista da graduação em Letras da Universidade da Amazônia. n. 4, Belém: 1994.
GOULART, Audemaro Taranto. Do heróico ao erótico: uma leitura de O Guarani [Tese de doutoramento: São Paulo: FFLCH/DTLLC, USP, 1993.
JURANDIR, Dalcídio. Primeira manhã, São Paulo: Martins, 1967.
JURANDIR, Dalcídio. Primeira manhã. 2 ed. Belém: EDUEPA, 2009.
NUNES, Benedito et al. Dalcídio Jurandir, o romancista da Amazônia. Rio de Janeiro/Belém: FCRB/SECULT-PA, 2007.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Amálio Pinheiro. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.