Modernism/Hypermodernism: the Italian contemporary debate

Authors

  • Leonardo Ferreira Aguiar Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n55p428-456

Keywords:

Modernism, Hypermodernism, Brazilian Literature, Italian Literature

Abstract

This article has as its goal to bring to the Brazilian literary debate a current discussion in the Italian Literature critic about what the actual specialized critics understanding as Hypermodernism, which is, a literature which writers return to the bases of the Modernism willing to build a form to a troubled experience in the 21th century. To illustrate the debate we intend to present two Italian contemporary critics’ perspective: Raffaele Donnarumma and Remo Ceserani, which articles conflict in what they understand by words such as “modernity”, “modernism”, “post-modernity”, “post-modernism” and, at last, “hypermodernism”. We believe that this discussion may collaborate to the Brazilian Literature area of studies and offer new points of view that allow to analyze the Brazilian Modernism and its contemporary literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leonardo Ferreira Aguiar, Universidade de São Paulo

Universidade de São Paulo (USP). Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Língua, Literatura e Cultura Italianas da USP. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9659-5341.

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

BENVENUTI, Giuliana, CESARANI, Remo. La letteratura nell’età globale. Bolonha: Il Mulino, 2012.

BRIOSCHI, Franco et al. Introduzione alla letteratura. 2. ed. Roma: Carocci editore, 2013.

CESARANI, Remo. La maledizione degli “ismi”. Allegoria, Palermo: G.b. Palumbo & C. Editore S.p.a., n. 65-66, p. 191-213, 2012. Disponível em: https://www.allegoriaonline.it/index.php/i-numeri-precedenti/allegoria-n65-66. Acesso em: 28 ago. 2021.

DONNARUMMA, Raffaele; POLICASTRO, Gilda (org.). Ritorno alla realtà? Otto interviste a narratori italiani. Allegoria, Palermo: G.b. Palumbo & C. Editore S.p.a., n. 57, p. 9-25, 2008. Disponível em: https://www.allegoriaonline.it/index.php/i-numeri-precedenti/allegoria-n57. Acesso em: 21 mar. 2021.

DONNARUMMA, Raffaele. Ipermodernità: ipotesi per un congedo del postmoderno. Allegoria, Palermo: G.b. Palumbo & C. Editore S.p.a., n. 64, p. 15-50, 2011. Disponível em: https://www.allegoriaonline.it/index.php/i-numeri-precedenti/allegoria-n64. Acesso em: 28 ago. 2021.

DONNARUMMA, Raffaele. Tracciato del Modernismo Italiano. In: LUPERINI, Romano; TORTORA, Massimiliano (org.). Sul Modernismo Italiano. Nápoles: Liguori Editore, 2012.

DONNARUMMA, Raffaele. Il faut être absolument hypermodernes. Una replica a Remo Ceserani. Allegoria, Palermo: G.b. Palumbo & C. Editore S.p.a., n. 67, p. 185-199, 2013. Disponível em: https://www.allegoriaonline.it/index.php/i-numeri-precedenti/allegoria-n67. Acesso em: 29 ago. 2021.

DONNARUMMA, Raffaele. Ipermodernità: dove va la narrativa contemporanea. Bolonha: Il Mulino, 2014a.

DONNARUMMA, Raffaele. La fatica dei concetti. Ipermodernità, postmoderno, realismo. Between, v. IV, n. 8, 2014b.

JAMESON, F. Postmodernism or the Cultural Logic of Late Capitalism. New Left Review, n. 146, p. 59-92, July/Aug. 1984.

LIPOVETSKY, Gilles; CHARLES, Sebastian. Os tempos hipermodernos. Tradução de Mário Vilela. São Paulo: Barcarolla, 2004.

PERASSO, Valeria. O que é a 4ª revolução industrial – e como ela deve afetar nossas vidas. BBC Brasil, São Paulo, 22 out. 2016. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-37658309. Acesso em: 29 ago. 2021.

ROSENFELD, Anatol. Reflexões sobre o romance moderno. In: ROSENFELD, Anatol. Texto/Contexto I. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2009. p. 75-97.

Published

2022-01-11

How to Cite

AGUIAR, Leonardo Ferreira. Modernism/Hypermodernism: the Italian contemporary debate. Scripta, Belo Horizonte, v. 25, n. 55, p. 428–456, 2022. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2021v25n55p428-456. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/27040. Acesso em: 20 oct. 2025.