Repercussões da romanização da Igreja nos anos iniciais da Universidade Católica de Pernambuco (Repercussions of the Romanization of the church during the initial years of the Catholic University of Pernambuco) - DOI: 10.5752/P.2175-5841.2013v11n29p230

Newton Darwin Andrade Cabral

Resumo


No período em que a Igreja Católica vivia um processo conhecido como romanização, no Brasil começaram a surgir Faculdades e Universidades Católicas. Adjetivadas, tais instituições de ensino superior implicavam a alocação de recursos os mais variados por parte do aparelho eclesiástico, pois a qualificação atribuída era acompanhada da expectativa de um desempenho específico dentro do mais amplo processo de romanização. Este artigo objetiva abordar o contexto eclesial da época e, nele, a compreensão da Igreja acerca da sua relação com a sociedade recifense, tendo como viés a atuação da Universidade Católica de Pernambuco, na cidade, e sua correspondência ao cenário estabelecido. Para escrevê-lo o autor fez revisão da literatura e pesquisa nos arquivos da própria UNICAP e da Vice-província do Brasil Setentrional da Companhia de Jesus; além disso, recorreu a depoimentos orais de ex-alunos e ex-professores. A análise empreendida permite afirmar que, em sua trajetória inicial, a Universidade correspondeu ao ser católico, se ele for entendido como sintonia com o modelo eclesial predominante na Igreja e ao papel dele decorrente.

Palavras-chave: Igreja católica. Modelos eclesiais. Educação.

 

Abstract

During the period of time in which the Catholic Church experienced a process known as Romanization, there began to emerge Catholic colleges and universities in Brazil. Once having received the adjective Catholic, these institutions of higher education demanded of the ecclesiastic apparatus the allocation of the most varied resources, because the attributed qualification was accompanied by the expectancy of a specific performance inside the most ample process of Romanization. This article aims at accosting the ecclesiastic context of the time and, in it, the Churche’s understanding of its relationship with Recife’s society, taking as bias the acts of the Catholic University of Pernambuco (UNICAP) in the city and its correspondence to the established scenario. To write it, the author revised the literature and research in the archives of the UNICAP itself and of the vice-province of Northern Brazil of the Society of Jesus; furthermore, he analyzed the oral testimony of former students and teachers. The analysis undertaken allows us to affirm that during its initial steps the university fulfilled the exigencies made for being Catholic, if this term was being understood as being in tune with the ecclesiastic model predominant in the Church at the time and the role corresponding to it.

Keywords: Catholic Church.  Ecclesiastic models. Education.

 


Palavras-chave


Igreja católica. Modelos eclesiais. Educação. Catholic Church. Ecclesiastic models. Education

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DOI: https://doi.org/10.5752/P.2175-5841.2013v11n29p230

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