Teaching Complex Numbers in High School, Technical and Higher Education: a Mapping of Brazilian Productions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2316-9451.2021v9nespp40-58

Keywords:

Complex numbers. Theoretical mapping. Teaching. Learning.

Abstract

This work presents a theoretical mapping of articles that address the teaching of complex numbers in High School, Technical, and Higher Education, published in Brazilian journals. This study aimed to identify how complex numbers are approached in higher education, seeking to recognize the available resources, verify different conceptions, research methodologies, and planned or applied approaches. The articles were selected from journals of categories A1, A2, and B1, in the teaching area of the 2013-2016 quadrennium. The analysis carried out reveals that complex numbers are considered prior knowledge by engineering professors and that academics, however, do not have this knowledge. In research considered in the mapping, the problem of complex numbers or electrical circuits predominates. Therefore, the mapping presented in this work shows the need to investigate this topic and the relevance of proposing a pedagogical alternative to assist teachers and academics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cassiano Scott Puhl, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Aluno de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Mestre em Ensino de Ciência e Matemática pela Universidade de Caxias do Sul (2016). Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade de Caxias do Sul (2012).

Isolda Gianni de Lima, Universidade de Caxias do Sul

Isolda Gianni de Lima é professora doutora em Informática na Educação e mestre em Matemática Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e é graduada em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade de Caxias do Sul. Atua na Universidade de Caxias do Sul como professora de Matemática nos cursos de Engenharia e Licenciatura em Matemática. No pós-graduação, é professora e orientadora do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática nas linhas Tecnologias, Recursos e Materiais Didáticos para o Ensino de Ciências e Matemática e Fundamentos e Estratégias Educacionais no Ensino de Ciências e Matemática. Integra o Núcleo de Inovação e Desenvolvimento: Ambientes de Aprendizagem na Educação Superior: Docência, Tecnologia e Educação a Distância, com pesquisas nas áreas de Educação Matemática e de Informática Educativa, em temas relacionados ao ensino e à aprendizagem de Matemática, a aplicações da Matemática na Engenharia e à utilização de recursos tecnológicos em ambientes virtuais de aprendizagem. Integra as equipes dos projetos Engenheiro do Futuro e UCS-Promopetro: Novos desafios para o Engenheiro do Futuro, vinculados ao Núcleo de Pesquisa e Desenvolvimento: Ensino de Ciências Exatas e Tecnologia, da Universidade de Caxias do Sul.

Thaísa Jacintho Müller, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2007), mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010) e doutorado em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2015). Atualmente é professora da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), atuando na Escola Politécnica e como professora permanente do programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Matemática. Tem experiência na área de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: álgebra, ensino de matemática, tecnologias e educação matemática.

Published

2021-03-29

How to Cite

PUHL, Cassiano Scott; LIMA, Isolda Gianni de; MÜLLER, Thaísa Jacintho. Teaching Complex Numbers in High School, Technical and Higher Education: a Mapping of Brazilian Productions. Abakós, Belo Horizonte, v. 9, n. esp, p. 40–58, 2021. DOI: 10.5752/P.2316-9451.2021v9nespp40-58. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/abakos/article/view/22342. Acesso em: 16 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos completos / Full papers

Most read articles by the same author(s)