EDUCATION AND RELIGION - THE SACRED NARRATIVE OF A BLIND WOMAN - THE BIBLE FOR THE BLIND PROJECT OF THE BRAZILIAN BIBLICAL SOCIETY

Authors

  • Amauri Carlos Ferreira Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)
  • Marcos Adriano Lovera Igreja Batista do Barro Preto - Belo Horizonte
  • Stela Maria Fernandes Marques Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2019v7n16p84-104

Keywords:

Inclusion, braile Bible, genre, memory, identity

Abstract

Narratives describe our story and what we are. This paper presents a woman´s account on her life story. This account could be like any other account. Yet, it describes a blind woman´s trajectory and her struggle to cross the social inclusion intricate ground. The narrative is marked by her quest for autonomy to read the Holy Bible. During this journey, conflicts arise from religious and genre prejudice. Her narrative is intertwined with the Bible for the Blind Project from the story of the Brazilian Biblical Society. Hence, this article discusses the storyline between memory, history and identity of a woman, Paula França, which fuses itself with the origin and scope of this project. The narrator used her visual impartment as a fighting milestone on her quest for religious inclusion. To know her story is to acknowledge the plot of prejudice experienced by people with special educational needs. We used description and narrative analysis within the subjectivity plot, in which passion and faith merge in the field of religious utopia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amauri Carlos Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)

Graduado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Mestrado em Ciências da Religião pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e doutorado em Ciências da Religião pela Universidade Metodista de São Paulo. Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

Marcos Adriano Lovera, Igreja Batista do Barro Preto - Belo Horizonte

Graduação em Teologia pelo Seminário Teológico Batista do Rio Grande do Sul (Curso Livre) integralizado pela Universidade Luterana do Brasil – ULBRA. Mestrado em Ciências da Religião pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Pastor da Igreja Batista do Barro Preto - Belo Horizonte.

Stela Maria Fernandes Marques , Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas)

Graduada em Pedagogia e ensino de Português e Inglês (ESECS, Portugal). Mestrado em Educação Especial pela Newcastle University, UK. PhD em Educação (Newcastle University, UK, 2006). Pós-doutoramento em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

Published

2019-12-18

How to Cite

FERREIRA, Amauri Carlos; LOVERA, Marcos Adriano; MARQUES , Stela Maria Fernandes. EDUCATION AND RELIGION - THE SACRED NARRATIVE OF A BLIND WOMAN - THE BIBLE FOR THE BLIND PROJECT OF THE BRAZILIAN BIBLICAL SOCIETY. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 7, n. 16, p. 84–104, 2019. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2019v7n16p84-104. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/22092. Acesso em: 19 nov. 2025.