SICRED AND THE PROGRAM THE UNION MAKES LIFE: THE INFLUENCE OF THE MERCANTILE LOGIC ON THE EDUCATION OF TEACHERS

Authors

  • Daniela Oliveira Lopes Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)
  • Leila Duarte Reis Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
  • Maria de Fátima Cóssio Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
  • Susana Scherer Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
  • Vanessa Silva da Silva Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2019v7n16p105-129

Keywords:

Educational Policies, Public Private Partnerships, Teacher Education

Abstract

This article aims at analysing the pedagogical discourse, specifically related to teacher education, which is used on the primer Training Educators (Formando Educadores) that is part of the Program The Union Makes Life (A União faz a Vida), by SICRED and is developed though a Public Private Partnerships (PPPs) of this organization with scholastic networks in the state of Rio Grande do Sul (RS). First, it is contextualized the concepts of the Third Way, Governance and New Public Managment which support the PPPs and are expressed as contemporary strategies adopted by the capitalist project. After, it is analysed the role of the World Bank on the dissemination of these ideias on education. Then, in the sequence, it is presented an analysis of the prime Training Educators (Formando Educadores) of the Program The Union Makes Life by SICRED in the perspective of expressing senses and meanings from the mentioned material. In this sense, it was possible to identify the contributes of terms such as cooperativism and permanent learning, which represent key elements on the current capitalist project.

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Author Biographies

Daniela Oliveira Lopes , Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

Graduada em Letras Português/Inglês e Respectivas Literaturas e especialista em Leitura e Escrita pela Universidade Federal do Pampa- UNIPAMPA. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Petotas - UFPel (2018) na linha de pesquisa Currículo, Profissionalização e Trabalho Docente. Técnica em Assuntos Educacionais da Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA.

Leila Duarte Reis , Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Graduada em Pedagogia pela Universidade FEEVALE e especialização em Coordenção e Gestão Pedagógica pelo Instituto de Educação de Ivoti - IEI. Mestranda em Educação no Programa de Pós-graduação - PPGE-UFPel.

Maria de Fátima Cóssio , Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Graduada em Pedagogia, Especialização em Alfabetização. Mestrado e Doutorado em Educação na linha de pesquisa em Gestão e Políticas de educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRGS, Pós-Doutorado na Linha de Pesquisa em Políticas Educacionais e Trabalho na Universidade Federal de Santa Catarina/UFSC. Professora da Universidade Federal de Pelotas/UFPel. Vinculada ao Departamento de Ensino da Faculdade de Educação, atua em cursos de Graduação/Licenciaturas e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais/NEPPE/CNPQ. Pró-Reitora de Ensino da Universidade Federal de Pelotas - UFPel (2017-2020).

Susana Scherer, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Graduada em Licenciatura e Mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas. Doutoranda em Educação da Universidade Federal de Pelotas – UFPel.

Vanessa Silva da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Graduada em Ciências Biológicas (Bach. e Lic.) pela Universidade Federal de Pelotas e em Tecnologia em Gestão Ambiental pelo Instituto Federal de Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense. Mestrado em Biotecnologia ênfase Microbiologia e Imunologia Aplicadas, pela Universidade Federal de Pelotas. Servidora Técnico Administrativa da Universidade Federal de Santa Catarina.

Published

2019-12-18

How to Cite

LOPES , Daniela Oliveira; REIS , Leila Duarte; CÓSSIO , Maria de Fátima; SCHERER, Susana; SILVA, Vanessa Silva da. SICRED AND THE PROGRAM THE UNION MAKES LIFE: THE INFLUENCE OF THE MERCANTILE LOGIC ON THE EDUCATION OF TEACHERS . @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 7, n. 16, p. 105–129, 2019. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2019v7n16p105-129. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/22093. Acesso em: 9 sep. 2025.