GRANJINHAS ESCOLARES

identificação de mudanças históricas de percepções sobre infância no município de Ibirité (MG)

Authors

  • Paula Dantas de Oliveira Pelizer UEMG - Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Camila Jardim de Meira Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Guilherme Henrique Gonçalves Ferreira Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG/Unidade Ibirité)
  • Elenice de Fátima Coelho Rabelo Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG/Unidade Ibirité)

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p19-38

Keywords:

School Granjinhas; Helena Antipoff; Survey of Ideals and Interests; Ibirité.

Abstract

This work presents reflections on historical changes in perceptions about a Childhood in the city of Ibirité - MG, through the application of the “Survey of Ideals and Interests”, adopted by Helena Antipoff in 1929
in children studying the Granjinhas Escolares Project at the age of 10 in partnership with professionals from the Sandoval de Azevedo State School - Helena Antipoff Foundation, in 2019. The research project considers an appropriation of the educational fundamentals of the School Granjinhas from the years 1957 to 1974, used by Helena Antipoff and her collaborators, in a perspective of integral training of agricultural teachers. The application of the Survey had the initial intention of understanding how children and their acts for propositions of more significant practices, however, the instrument showed different forms of perceptions about the experiences lived in the investigated context. Research data reveal approximations and distances between the perceptions of children from Minas Gerais heard in the 1934 and in 2019.

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Author Biographies

Paula Dantas de Oliveira Pelizer, UEMG - Universidade do Estado de Minas Gerais

Psicóloga pelo Centro Universitário Newton Paiva, e graduanda em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG/Unidade Ibirité)

Camila Jardim de Meira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Pedagoga pela Pontifícia Universidade Católica (PUC/MG), mestre em Educação Tecnológica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET/MG), e doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). E-mail: camilajardimdemeira@gmail.com

Guilherme Henrique Gonçalves Ferreira, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG/Unidade Ibirité)

Graduado em Educação Física e graduando em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG/Unidade Ibirité).

Elenice de Fátima Coelho Rabelo, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG/Unidade Ibirité)

Graduanda em Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG/Unidade Ibirité).

 

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Published

2021-04-15

How to Cite

PELIZER, Paula Dantas de Oliveira; MEIRA, Camila Jardim de; FERREIRA, Guilherme Henrique Gonçalves; RABELO, Elenice de Fátima Coelho. GRANJINHAS ESCOLARES: identificação de mudanças históricas de percepções sobre infância no município de Ibirité (MG). @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 19–38, 2021. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p19-38. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/23818. Acesso em: 9 aug. 2025.