EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONS IN THE MUNICIPALITY OF SERRA-ES: AN ANALYSIS OF THE CURRICULAR GUIDELINES OF 2008

Authors

  • Franciele Teixeira da Silva Polez IFES
  • Joelma dos Santos Rocha Trancoso IFES
  • Eduardo Augusto Moscon Oliveira UFES

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2020v8n17p271-293

Keywords:

Orientações Curriculares. Lei nº 10.639/2003. Educação das Relações Étnico-raciais. Educação Infantil. Anos Iniciais.

Abstract

This paper analyzes the Curricular Guidelines for Early Childhood Education and early years of Elementary Education in the municipality of Serra - ES, in order to investigate whether the current document contemplates federal law No. 10.639 / 2003 and actions for Education for Ethnic- (ERER) in the school curriculum of the municipal school system. Bearing in mind the struggle of the Black Movement, the curriculum as a space of power and the current debates about blackness, we understand the importance of this reflection for the valorization of ethnic-racial diversity and the fight against racism in the school environment. The work used a qualitative research, with the use of the documentary research technique (Gil, 2010) on the Curricular Guidelines (OC) of Serra-ES, built in 2008 and still in force. With the results of the analysis, we will consider the need for revision of the guiding document, so that the work of the ethnic-racial issue in Early Childhood Education and in the early years of Elementary School is carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Franciele Teixeira da Silva Polez, IFES

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo – UFES. Mestranda em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo - IFES. Professora estatutária no município da Serra/ES desde 2016, onde atualmente é assessora pedagógica da pasta Étnico-racial na Secretaria Municipal de Educação -Sedu/Serra. Tem interesse pelas temáticas relacionadas a Educação das Relações Étnico-raciais- ERER e Gênero

Joelma dos Santos Rocha Trancoso, IFES

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo – UFES. Mestra em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo - IFES. Professora estatutária no município da Serra/ES desde 2013, onde atualmente é gestora da pasta Étnico-racial na Secretaria Municipal de Educação -Sedu/Serra. Tem interesse pelas temáticas relacionadas a Educação das Relações Étnico-raciais- ERER, a Educação de Jovens e Adultos-EJA e a Educação Matemática

Eduardo Augusto Moscon Oliveira, UFES

Graduado em História pela UFES, Mestre em  Educação Pela UFES, Doutor em Educação pela UFBA, Professor do Departamento de Educação Política e Sociedade do Centro de Educação da UFES. Professor do Programa de Pós-Graduação  Mestrado Profissional da UFES - PPGMPE. Professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em educação em Ciências de Matemática do IFES- EDUCIMAT

Published

2020-11-30

How to Cite

POLEZ, Franciele Teixeira da Silva; TRANCOSO, Joelma dos Santos Rocha; OLIVEIRA, Eduardo Augusto Moscon. EDUCATION OF ETHNIC-RACIAL RELATIONS IN THE MUNICIPALITY OF SERRA-ES: AN ANALYSIS OF THE CURRICULAR GUIDELINES OF 2008. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 8, n. 17, p. 271–293, 2020. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2020v8n17p271-293. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/24267. Acesso em: 30 sep. 2025.