PEDAGOGIA ECO-ANCESTRAL: CAMINHOS PARA (R)EXISTÊNCIA DE INFÂNCIAS NEGRAS

Authors

  • Joelma dos Santos Rocha Trancoso Instituto Federal do Espírito Santo - IFES
  • Kiusam Regina de Oliveira Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2020v8n17p10-26

Keywords:

Early Childhood Education, Anti-racist Education, Eco-Ancestral Pedagogy

Abstract

This article seeks to discuss and problematize the historical and legal trajectory of early childhood education, the first stage of education, from the exclusion of blackness in the historical and pedagogical process, which makes black culture and epistemology invisible. It presents the efforts of the women's movement and the black movement to guarantee the right to education. Through a bibliographic review, he points out the official legal documents that ratify the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture in early childhood education, as well as proposing the breaking of practices that silence and marginalize black bodies, presenting the path of Eco-Ancestral Pedagogy (Oliveira, 2019) as a theoretical, practical and methodological possibility of modifying structural paradigms that reproduce racism among Education professionals. Finally, based on Eco-Ancestral Pedagogy, we ratify the importance of problematizing the methods and materials used in teaching units, understanding the experiences and relationships that are affirmed in early childhood education institutions with children through the mediation of teachers, problematizing their realities and their stories, in a critical effort and consciously aimed at guaranteeing an anti-racist education, thus avoiding harmful consequences for black children and adults, as well as for the whole society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joelma dos Santos Rocha Trancoso, Instituto Federal do Espírito Santo - IFES

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo – UFES. Mestra em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo - IFES. Professora estatutária no município da Serra/ES desde 2013, onde atualmente é gestora da pasta Étnico-racial na Secretaria Municipal de Educação -Sedu/Serra. Tem interesse pelas temáticas relacionadas a Educação das Relações Étnico-raciais- ERER, a Educação de Jovens e Adultos-EJA e a Educação Matemática.

Kiusam Regina de Oliveira, Universidade de São Paulo (USP)

Doutora em Educação e Mestre em Psicologia pela Universidade de São Paulo. Pedagoga habilitada em Orientação Educacional, Administração Escolar e Deficiência Intelectual. Escritora. Artista multimídia. Arte-educadora. Bailarina e coreógrafa. Contadora de histórias da mitologia afro-brasileira. Foi orientadora pedagógica do projeto Geração XXI, o primeiro de Ação Afirmativa do país. Foi Chefe de Educação Especial do município de Diadema/SP de 2005 até 2008. Assessorou a implementação da Lei 10.639/03 em Diadema de 2005 a 2016. Em 2010 e 2011, atuou como assessora na Secretaria de Cultura de Diadema nos assuntos da cultura voltados para as questões de gênero e raça, tendo como foco a dança. Em 2013, assessorou a PMSP - DOT-P-Guaianases para a implementação da lei 10.639/03 na região de São Paulo. Em 2010 foi representar o Brasil na FESMAN (Festival Mundial de Artes Negras), no Senegal. Tem palestrado pelo Brasil sobre a temática das relações étnico-raciais, focando em: educação das relações étnico-raciais, infância negra, mulher negra, identidade negra, candomblé e educação, corporeidade afro-brasileira, danças afro-brasileiras e sobre implementação da lei 10.639/03. Com estes temas tem orientado TCC's, dissertações e teses e participado de bancas examinadoras

Published

2020-11-29

How to Cite

TRANCOSO, Joelma dos Santos Rocha; OLIVEIRA, Kiusam Regina de. PEDAGOGIA ECO-ANCESTRAL: CAMINHOS PARA (R)EXISTÊNCIA DE INFÂNCIAS NEGRAS. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 8, n. 17, p. 10–26, 2020. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2020v8n17p10-26. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/25087. Acesso em: 30 sep. 2025.