LEGISLAÇÃO EDUCACIONAL E FORMAÇÃO DOCENTE PARA A EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS

Authors

  • Leandra Aparecida Mendes dos Santos Rodrigues Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Urutaí
  • Leida Corrêa da Silva Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Urutaí
  • Patrícia Gonçalves de Jesus Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Urutaí
  • Cristiane Maria Ribeiro Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Urutaí

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2020v8n17p107-136

Keywords:

Teacher training. Education of ethnic-racial relations. Educational Legislation

Abstract

The objective of this research was to identify in Brazilian educational legislation, regulated after the 1990s references on teacher training and the Education of Ethnic-Racial Relations (ERER). This is a bibliographic and documentary survey research, seen which analyzes laws and official documents, highlighting references on the training of teachers to work with ERER, as well as problematizing them based on bibliographies on the topic discussed. Of the 19 documents included in the analysis, among Laws, Opinions, Resolutions, Ordinances and Guidelines, 6 of these documents present specific references for the training of teachers for ERER; 4 present references to ethnic-racial issues; 5 provide references for initial and continuing teacher training and 4 do not provide references on teacher training for the implementation of ERER or on ethnic-racial relations. It was noticed that the educational legislation brings references and support for the implementation of ERER, however this legislation does not impose itself, being subject, in its application, to the training and qualification of teachers.

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Author Biographies

Leandra Aparecida Mendes dos Santos Rodrigues, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Urutaí

Possui graduação em Letras (Português/Inglês) pela Universidade Estadual de Goiás (2003). Pós-Graduação "Lato-Sensu" em Psicopedagogia pela Universidade Estadual de Goiás (2005). Atualmente é professor IV pela Secretaria da Educação de Goiás. Mestranda em Ensino Educação Básica no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano Campus Urutaí

Leida Corrêa da Silva, Instituto de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Urutaí

Possui graduação em Letras (Português/Inglês) pela Universidade Estadual de Goiás (2001) e Especialização em Literatura Brasileira pela Universidade Salgado de Oliveira (2004). Atualmente, é professora efetiva da Secretaria de Estado da Educação de Goiás. Mestranda em Ensino Educação Básica no Instituto Federal Goiano Campus Urutaí.

Patrícia Gonçalves de Jesus, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Urutaí

Possui graduação em Tecnologia em Alimentos pelo Instituto Federal Goiano - Campus Urutaí (2010), graduação em Pedagogia pela Faculdade de Ciências de Wenceslau Braz (2015), especialização em Docência do Ensino Superior pela Universidade Candido Mendes (2013), ensino-médio-segundo-grau pelo Colégio Estadual " Maria Paula Junqueira Uchôa" (2005) e aperfeiçoamento em Técnico em Sistemas de Informação pelo Instituto Federal Goiano - Campus Urutaí (2005). Atualmente é técnico administrativo do Instituto Federal Goiano - Campus Urutaí. Mestranda em Ensino Educação Básica no Instituto Federal Goiano Campus Urutaí.

Cristiane Maria Ribeiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Urutaí

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás (1995), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2000) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2005). Foi professora efetiva da Universidade Federal de Goiás e atualmente está vinculada ao Instituto Federal Goiano na condição de professora. Tem experiência na Educação Básica e em pesquisa principalmente os seguintes temas: Educação, Negros, Políticas Educacionais e História da Educação. É professora do quadro permanente do Programa de Pós Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do Instituto Federal Goiano

Published

2020-11-30

How to Cite

RODRIGUES, Leandra Aparecida Mendes dos Santos; SILVA, Leida Corrêa da; JESUS, Patrícia Gonçalves de; RIBEIRO, Cristiane Maria. LEGISLAÇÃO EDUCACIONAL E FORMAÇÃO DOCENTE PARA A EDUCAÇÃO DAS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 8, n. 17, p. 107–136, 2020. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2020v8n17p107-136. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/25092. Acesso em: 25 oct. 2025.