Afro-Brazilian Studies Group (Geab): reflections on the education of ethnic-racial relations

reflexões sobre a educação das relações étnico-raciais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p3-18

Keywords:

Education; Higher education; Geab; Ethnic-Racial Relations; PUC-MG.

Abstract

This article includes reflections from experiences in the Group of Afro-Brazilian Studies (Geab), linked to the Nucleus of Racial Inclusion (NIR) of the Pontifical Catholic University of Minas Gerais (PUC Minas). The group is a reference in the study and the production of scientific knowledge on the racial reality to aid the university in this subject. Thus, the study uses the qualitative documentary approach and is interdisciplinary and theoretical based. Analysis of the experiences of Geab concluded that this group corroborated significantly to the debate about ethnic-racial relations, especially on racism and racial quotas - effervescent themes in that context - and allowed several students to recognize and affirm their black identity plus obtain the understanding, theoretical foundation, and critical position on these issues.

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Author Biography

Daniel Péricles Arruda, Unifesp

Daniel Péricles Arruda é docente da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), campus Baixada Santista, vinculado ao curso de graduação em Serviço Social e ao Departamento de Saúde, Educação e Sociedade e é coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Vivências Artísticas, Culturais e Periféricas. É graduado em Serviço Social pela PUC Minas, mestre (bolsista do Ford Foundation International Fellowships Program, turma 2010) e doutor em Serviço Social pela PUC-SP, pós-doutor em Psicologia Social pela PUC-SP, em formação em psicanálise pelo Instituto Langage, e aluno do 2º ano do curso de aprimoramento Clínica Psicanalítica: Conflito e Sintoma, do Instituto Sedes Sapientiae. É arte-educador, rapper e poeta conhecido como Vulgo Elemento.

 

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Published

2021-04-15

How to Cite

ARRUDA, Daniel Péricles. Afro-Brazilian Studies Group (Geab): reflections on the education of ethnic-racial relations: reflexões sobre a educação das relações étnico-raciais. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 3–18, 2021. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p3-18. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/25377. Acesso em: 8 sep. 2025.