EDUCATIONAL CONNECTIONS BETWEEN DANCE, DANCE EDUCATION AND PAULO FREIRE

Authors

  • Camila Moura Cardilo Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Cirlene Cristina de Sousa Universidade do Estado de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p270-288

Keywords:

Dança. Ensino da dança. Educação humanizadora. Paulo Freire.

Abstract

The article aims at identifying possible encounters between dance, dance education and Freire's humanizing education. In addition to reading articles and academic works about dance, the pedagogies of Paulo Freire were examined. Based on this bibliographic research some points of convergence between dance, in its educational principle, and Freire's education, in its liberating sense, were noted. From this convergence five fundamental encounters were reached between dance, dance education and Freire's humanizing education, namely: dance - movement, dance - emancipation, dance - body wet with culture, dance - communication and dance - consciousness. In conclusion, dance is highlighted as a complex liberating exercise of the human being in the world. Dancing cannot be reduced to a mechanical task of the body. On the contrary, dance is a human attitude, a doing of oneself, a putting oneself as a body in movement, as a body conscious of itself and of the world.

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Author Biographies

Camila Moura Cardilo, Universidade do Estado de Minas Gerais

Mestranda em Educação e Formação Humana na Unversidade do Estado de Minas Gerais. Possui Especialização em Dança e Consciência Corporal; Professora da Educação Básica na cidade de Belo Horizonte-MG. 

Cirlene Cristina de Sousa, Universidade do Estado de Minas Gerais

Docente da Pós-graduação (Mestrado) em Educação e da Graduação (Pedagogia) da Universidade do Estado de Minas Gerais; Doutora em Educação e Mestre em Comunicação Social pela UFMG. Integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Educação e linguagens (NEPEL). Possui Especialização em Comunicação e Culturas pela PUC-SP.

 

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Published

2021-12-23

How to Cite

CARDILO, Camila Moura; SOUSA, Cirlene Cristina de. EDUCATIONAL CONNECTIONS BETWEEN DANCE, DANCE EDUCATION AND PAULO FREIRE. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 270–288, 2021. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p270-288. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/26753. Acesso em: 30 sep. 2025.

Issue

Section

Paulo Freire: utopia e práxis