THE STRUGGLES FOR DEMOCRACY IN THE YEAR OF PAULO FREIRE’S BIRTH CENTENARY - THE ACHIEVEMENT OF THE UNTESTED FEASIBILITY

a concretização do inédito-viável

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p145-170

Keywords:

Paulo Freire. Democracy. Stood out reality. Untested feasibility. Utopia.

Abstract

After the protests of June 2013 and the coup de e’tat of 2016, the political scenario in Brazil has been under constant threat from forces that put the Rule of Law in jeopardy. In the year of celebration of Paulo Freire's birth centenary, this article aims to denounce those limit-situations and defend the importance of apprehending them as stood out realities that hinder the realization of the untested feasibility. Thus, we carried out a bibliographical research focused on the concepts of democracy and untested feasibility. To discuss democracy, we found support in the ideas of Marilena Chaui, Boaventura de Sousa Santos and Rubens Casara. The postulations about the untested feasibility were based on works by Paulo Freire and some of his commentators, giving special attention to the writings of Ana Maria Araújo Freire. In this direction, we seek to comprehend the categories of thinking which underlie the untested feasibility (limit-situation; stood out reality; limit-act; testing action) and link them to that concept. We conclude by presenting some possible ideas that can guide us in the achievement of the untested feasibility here proposed, a democracy marked by the values ​​of equality of power, social justice and peace.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leandro Capella, Universidade Anhembi Morumbi

Doutorando em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de SãoPaulo – PUC/SP.

Professor da Escola de Educação da Universidade Anhembi Morumbi-SP.

 

REFERÊNCIAS

CARDOSO JR., José Celso; REIS, Sérgio Roberto Guedes. Resistência social e contestação popular ao golpe de 2016 no Brasil: aporias a uma era de mediocridades e outros insultos. Interfaces Científicas–Direito, Aracaju, v.6, n.3, p. 11-26,junho2018. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/direito/article/view/5864/2905. Acesso em: 19 jul. 2021.

CASARA, Rubens R. R. Estado pós-democrático: neo-obscurantismo e gestão dos indesejáveis. 3.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

CHAUI, Marilena. Breve história da democracia. In: Democracia em colapso?–A democracia pode ser assim: histórias, formas e possibilidades (curso). São Paulo: Boitempo/Sesc, 2019. Parte 1 –Aulas, p.9-13.

DEMOCRACIA EM VERTIGEM. Direção: Petra Costa. Busca Vida Filmes (prod.), Netflix (distr.), 2019. (121 min).

FREIRE, Ana Maria Araújo. Utopia e Democracia: os inéditos viáveis na Educação Cidadã. In: AZEVEDO, José Clóvis de; GENTILI, Pablo; KRUG, Andréa; SIMON, Cátia.(Orgs.). Utopia e democracia na Educação Cidadã. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFGRS/Secretaria Municipal de Educação, 2000. p. 13-21.

FREIRE, Ana Maria Araújo. Notas. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 23. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2016. p.277-333.

FREIRE, Ana Maria Araújo. Inédito-viável(verbete). In: STRECK, Danilo. R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime J. (Orgs). Dicionário Paulo Freire.3.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p.223-226.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 5.ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FREIRE, Paulo. Pedagogy of the opressed. 30th anniversary edition. RAMOS, Myra Bergman (translation), MACEDO, Donaldo (introduction). New York: The Continuum International Publishing Group Inc, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 23. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2016.

FREIRE, Paulo. Direitos Humanos e educação libertadora: gestão democrática da educação pública na cidade de São Paulo. FREIRE, Ana Maria Araújo; MENDONÇA, Erasto Fortes (Orgs.). 2. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

GADOTTI, Moacir; TORRES, Carlos Alberto. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 5.ed. São Paulo: Cortez, 2001. p. 11-17.

O EXÍLIO. Direção: Cristiano Burlan. In: PAULO FREIRE, UM HOMEM DO MUNDO. Bela Filmes (produção), Sesc TV (realização), 2019. (52 min.). Disponível em: https://sesctv.org.br/programas-e-series/paulo-freire/?mediaId=bf784efd4a965a5a8130dd4edb9d935c. Acesso em: 20 jul. 2021.

PARO, César Augusto; VENTURA, Miriam; SILVA, Neide Emy Kurokawa e. Paulo Freire e o inédito viável: esperança, utopia e transformação na saúde. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v.18, n. 1, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00227. Acesso em: 19 jul. 2021.

ROCHA, João Augusto de Lima. Breve história de vida e morte de Anísio Teixeira: desmontada a farsa da queda no fosso do elevador. Salvador: Edufba, 2019.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A difícil democracia: reinventar as esquerdas. São Paulo: Boitempo, 2016.

SAUL, Ana Maria. A radicalidade da proposta de Paulo Freire à frente da Secretaria de Educação do município de São Paulo: a construção da escola pública, popular e democrática. In: FREIRE, Paulo. Direitos Humanos e educação libertadora: gestão democrática da educação pública na cidade de São Paulo. FREIRE, Ana Maria Araújo; MENDONÇA, Erasto Fortes (Orgs.). 2. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020. p.287-306.

 

Published

2021-12-23

How to Cite

CAPELLA, Leandro. THE STRUGGLES FOR DEMOCRACY IN THE YEAR OF PAULO FREIRE’S BIRTH CENTENARY - THE ACHIEVEMENT OF THE UNTESTED FEASIBILITY: a concretização do inédito-viável . @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 145–170, 2021. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p145-170. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/26888. Acesso em: 10 aug. 2025.

Issue

Section

Paulo Freire: utopia e práxis