A TEACHER'S SELF (MYTH)POETIC NARRATIVES ABOUT EDUCATION, CORPOREALITY AND LEISURE IN DIALOGUES WITH PAULO FREIRE

Authors

  • VANIA DE FATIMA NORONHA PUC Minas

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p289-309

Keywords:

Teaching, Corporeality, Playfulness, Paulo Freire, narratives

Abstract

Taking as a reference my life story in the process of becoming a teacher and, over the nearly forty years of teaching in basic and higher education, I point out in this paper self(myth)poietic narratives that allowed us to analyse the presence of the concepts of corporeality and playfulness in my education background and teaching performance as well, in dialogue with Paulo Freire’s writings. I develop this article showing my approach to Freire's thought, highlighting the graduation in Physical Education carried out in the times of the dictatorship and some experiences during my pedagogical practice in schools. Then, I bring out elements from Freire's writings for understanding the concept of the body. Assuming that the conscious body is one that fully and playfully lives its presence in the world, occupying spaces, experiencing its culture, constituting different identities and subjectivities, relating to itself, to the other and to the planet; I discuss leisure, a cultural phenomenon where these experiences become possible. It is in this dimension of human life that men and women preferentially live their bodies, resistances and dreams. I conclude by stating that love, as Freire imagined, is the way out of our utopian dreams of a society that provides collective dignity and hope for justice in this world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

VANIA DE FATIMA NORONHA, PUC Minas

Departamento de Educação ICH - docente na Pós-graduação em Educação e nas graduações de Educação Física e Pedagogia.

 

REFERÊNCIAS

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e aparelhos ideológicos do Estado. Lisboa: Presença, 1970.

ALVES, Vânia F. Noronha. O corpo lúdico Maxakali. Desvelando os segredos de um programa de índio. Belo Horizonte, 1999. 178 f. Dissertação (Mestrado em Educação)-: Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais.

ALVES, Vânia F. Noronha. Os festejos do Reinado de Nossa Senhora do Rosário em Belo Horizonte/MG: práticas simbólicas e educativas. São Paulo, 2008.251 f. Tese (Doutorado em Educação).Faculdade de Educação –Universidade de São Paulo.

BAPTISTA, Mônica Correia. Escola Plural: direito a ter direitos. Cadernos de Formação da Escola Plural. Belo Horizonte: SMED,1998.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução: Elementos para uma Teoria do Sistema de Ensino. 3 ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

CHAVES, Iduina Mont’Alverne Braun. Histórias de vida e formação: cultura, imagens e simbolismos. Revista Cadernos de Educação. Pelotas, n. 48, maio/ago., 87-107, 2014 . Disponível em file:///Users/vanianoronha/Downloads/4757-13471-1-PB%20(1).pdf. Acessoem:21 set. 2021.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

DURAND, Gilbert. As estruturas antropológicas do imaginário. 3 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

FERNANDES, Cleoni. Verbete Amorosidade. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José. (Orgs.). –Dicionário Paulo Freire. 2 ed. Belo Horizonte. Autêntica Editora, 2010. p. 37-39.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 5 ed. Rio de Janeiro, Paz Terra,1967.

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antonio. Por uma pedagogia da pergunta. 3 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. 2ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1992.

GOMES, Christianne Luce. Lazer e produção do conhecimento. Belo Horizonte/Rio de Janeiro: UFMG/SESC-DN, 2019.

GONÇALVES, Luiz Gonzaga. A noção de corpo(s) consciente(s)  na obra de Paulo Freire.2012Disponível emhttp://arquivo.cppnac.org.br/wpcontent/uploads/2012/09/Corpo-Consciente.pdfAcesso em 20 set. 2021.

HERNÁNDEZ, Fernando; VENTURA, Montserrat. A organização do currículo por projetos de trabalho. O conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre: Artmed, 1998.

HILLMAN, James. O mito da análise. Três ensaios de psicologia arquetípica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

KELEMAN, Stanley. Mito e corpo. São Paulo: Summus Editora, 2001.

JUNG, Carl Gustav, VON FRANZ, Marie Louise, HENDERSON, Joseph L.; JAFFE, Aniela. O homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2002.

MASCARENHAS, Fernando. Lazer como prática da liberdade. Uma proposta educativa para a juventude. Goiânia: Editora UFG, 2003.

MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

MEDINA, João Paulo Subirá. A Educação Física cuida do corpo e mente. Campinas: Papirus, 1983.

MENEZES, Ebenezer Takuno de. Verbete Delegacias de Ensino. Dicionário Interativo da Educação Brasileira – Educa Brasil. São Paulo: Midiamix Editora, 2001. Disponível em https://www.educabrasil.com.br/delegacias-de-ensino. Acesso em:29 set.2021.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. 2ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MORIN, Edgar. O método IV. As ideias. 3 ed. Porto Alegre, RS: Editora Sulina, 2002.

MORIN, Edgar. O papel da educação em tempos de crise. Revista Prosa Verso e Arte. O Globo. Entrevista cedida a Audrey Furlaneto, 2019. Disponível em https://www.revistaprosaversoearte.com/resistir-as-incertezas-e-parte-da-educacao-diz-edgar-morin. Acesso em 28 set. 2021.

NOGUEIRA, Adriano (Org.).Reencontrar o corpo: ciência, arte, educação e sociedade. Taubaté: Cabral Geic, 1996.

NORONHA, Vânia et al. Sistema de Monitoramento Avaliação dos Programas Esporte e Lazer da Cidade e Segundo Tempo do Ministério do Esporte. Belo Horizonte: O Lutador, 2010.

PAULA CARVALHO, José Carlos. Antropologia das organizações e educação. Um ensaio holomônico. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1990.

SUNG, Jung Mo. Verbete Linguagem. In: STRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José. (Orgs.). –2 ed. Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte. Autêntica Editora, 2010. p. 241-243.

VAZ, Alexandre Fernandes. Reflexões de passagem sobre o lazer: notas sobre a pedagogia da indústria cultural. Revista Pensar a Prática, Belo Horizonte. v.1, n.9, p. 13-26. jan./jun. 2006. Disponível em https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/122.Acesso em: 20set. 2021.

VAZ, Alexandre Fernandes. Corpo, educação e indústria cultural na sociedade contemporânea: notas para reflexão. Revista Pro-Posições, v. 14, n. 2(41), p. 61-75, maio/ago. 2003. Disponível em:https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643886/11356. Acesso em: 20 set. 2021.

 

 

Published

2021-12-23

How to Cite

VANIA DE FATIMA NORONHA. A TEACHER’S SELF (MYTH)POETIC NARRATIVES ABOUT EDUCATION, CORPOREALITY AND LEISURE IN DIALOGUES WITH PAULO FREIRE. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 289–309, 2021. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p289-309. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/27238. Acesso em: 30 sep. 2025.

Issue

Section

Paulo Freire: utopia e práxis