THE INFLUENCE OF FREIRE'S THINKING ON THE CURRICULUM ORGANIZATION: POLITICAL DIMENSIONS AND TEACHING PRACTICE.

dimensões política e prática docente

Authors

  • Adriana Pereira Silva UFSCAR

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p376-396

Keywords:

Curriculum. Teaching praxis. Freire´s thinking. EJA.

Abstract

This study, whose theme is the curriculum, is recognized as an object of social construction. It is situated in the political dimension and in the teaching praxis, it aims to show the influence of Freire's thought in this educational composition. Furthermore, it observes a political experience of youth and adult education - EJA, this experience is treated under the right that reframes life. The methodology is based on a qualitative research organized in a bibliographic and document study in which a municipal experience is analyzed in the ABCDMRR Paulista region. The investigation is supported by theoretical analyzes of the concept of critical liberating education. The results of the bibliographic study revealed that the curriculum is a social production, that it is effective in dimensions, that it suffers contention and that the constitution of a curriculum based on Freire's thought addresses fundamental categories such as “being more”, “thinking right” , “limit situations” for social transformation. These analyzes are confirmed in the documents of the observation experience and elucidate that the development of this curriculum is procedural and demands dialogue in its different dimensions.

Key-words: Curriculum. Teaching praxis. Freire´s thinking. EJA.

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Author Biography

Adriana Pereira Silva, UFSCAR

Doutorada em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2016), mestre em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2012), graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Fundação Santo André (1998). Atuou como Professora universitária de pós-graduação, pela UNICASTELO, no curso "Formação de Professores". Participou em Santo André do movimento social MOVA como assistente pedagógica. Exerceu durante o período de 2009 à 2016 a gestão pública de políticas de EJA e Educação Profissional no cargo de chefe de divisão da Prefeitura do Município de São Bernardo do Campo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Currículo, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação de Jovens e Adultos, Paulo Freire, Cultura, Alfabetização, Currículo e Práticas Pedagógicas.

 

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Published

2021-12-23

How to Cite

SILVA, Adriana Pereira. THE INFLUENCE OF FREIRE’S THINKING ON THE CURRICULUM ORGANIZATION: POLITICAL DIMENSIONS AND TEACHING PRACTICE.: dimensões política e prática docente . @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 376–396, 2021. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p376-396. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/27265. Acesso em: 10 aug. 2025.

Issue

Section

Paulo Freire: utopia e práxis