SCHOOL EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL DESIGN OF PAULO FREIRE

Authors

  • Paulo Roberto da Silva Leal Universidade Regional do Cariri (URCA)
  • Adriana Maria Simião da Silva Universidade Regional do Cariri (URCA)

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p171-190

Keywords:

Capitalism. Education. School.

Abstract

The present work aims to approach the conception of the Brazilian philosopher-educator Paulo Reglu Neves Freire (Paulo Freire) about school education. We consider that Freire's legacy is highly relevant for its originality and radicality, because in the context of educational theories, it stands out as an anti-hegemonic ethical-political-pedagogical paradigm. From the beginning to the end of his educational production, Paulo Freire devoted himself to the critique of what he called banking education, as well as coining and defending as an alternative to what he called liberating education. These two divergent conceptions in purposes and methods express in their understanding antagonistic points of view. One at the service of the ruling class and the other for the ruled class. It is known that the school system, in capitalist class domination context, is the main responsible for the preservation of the social order through the reproduction of the logic of oppression on the oppressed classes. In this sense, it is essential to understand how a perspective of school educational practice, radically contrary to this mode of human sociability, can contribute to the transformation of this system, since it cannot be universally and systematically adopted in the school environment due to its cultural and political revolutionary nature. Based on a bibliographical research, this work intends to show the existence of a humanist-liberating perspective of school education present in Paulo Freire's educational literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Roberto da Silva Leal, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Graduado em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri (Urca). Localizada na cidade do Crato, Ceará. Especialista em Psicologia Aplicada à Educação pela Universidade Regional do Cariri (Urca).  Estudante do curso de Gestão Escolar pela Universidade Regional do Cariri (Urca). Participante do Grupo de estudo: Café com Freire.

Adriana Maria Simião da Silva, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Professora Associada da Universidade Regional do Cariri (URCA), Departamento de Ciências Sociais.

 

REFERÊNCIAS

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos Ideológicos de Estado: nota sobre os aparelhos ideológicos de Estado [tradução de Walter José Evangelista e Maria Laura Viveiros de Castro: introdução crítica de José Augusto Guilhon Albuquerque]. 12ºed. Rio de Janeiro: Edições Grall, 1985.

FREIRE, Paulo. Medo e Ousadia: O cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 40ºed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Política e Educação. [Organização Ana Maria de Araújo Freire]. 1º ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Educação como Prática da Liberdade.15ºed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a Liberdade e outros escritos.14ºed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 2º ed. São Paulo: Paz e Terra,2011.

FREIRE, Paulo. FAUNDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta. 7ºed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 50º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Educação e Atualidade Brasileira. 3º ed. São Paulo: Cortez, Instituto Paulo Freire, 2003.

GADOTTI, Moacir; FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Pedagogia: diálogo e conflito. 8º ed. São Paulo: Cortez, 2008.

LUCHESI, Cipriano Carlos. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 1994.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã: teses sobre Feuerbach. 8º ed. São Paulo: Centauro, 2005.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23º ed . São Paulo: Cortez, 2007.

TEIXEIRA, Anísio. Educação não é privilégio. 2º ed. São Paulo: Editora Nacional,1967.

 

Published

2021-12-23

How to Cite

LEAL, Paulo Roberto da Silva; SILVA, Adriana Maria Simião da. SCHOOL EDUCATION IN THE POLITICAL-PEDAGOGICAL DESIGN OF PAULO FREIRE. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 171–190, 2021. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p171-190. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/27606. Acesso em: 18 nov. 2025.

Issue

Section

Paulo Freire: utopia e práxis