CONCEPTUAL APPROACHES BETWEEN PAULO FREIRE AND ADOLFO SÁNCHEZ VÁZQUEZ: THE PRAXIS CATEGORY AS A CREATIVE, REFLECTIVE AND TRANSFORMING ACTION IN PEDAGOGICAL ACTION

a categoria práxis como ação criadora, reflexiva e transformadora na ação pedagógica

Authors

  • Samuel de Oliveira Rodrigues Universidade Estadual de Londrina
  • Luiz Gustavo Tiroli Universidade Estadual de Londrina
  • Adriana Regina de Jesus Santos Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p209-226

Keywords:

Education, Praxis, Pedagogical Action, Formative Process

Abstract

This article aims to understand the concept of praxis in the light of the conceptions of Paulo Reglus Neves Freire and Adolfo Sánchez Vázquez, in order to identify conceptual approaches between the authors and their implications for pedagogical action. The methodological path chosen was bibliographical research supported by the studies of the aforementioned authors and from other authors who also work on praxis in its different forms, with the premise of understanding the concept and context of praxis and its implications in the teaching and learning process. At the end of the study, it was found that the possible conceptual dialogues between Freire and Sánchez Vázquez regarding the category of praxis are extremely relevant to the educational field, especially to the training process of subjects, since both perspectives have human action and emancipation as locus of their theories, thus denoting possible paths towards a humanizing education and guided by pedagogical practices as inseparable units of theory and practice, by the different dimensions of praxis, and enabling a pedagogical action committed to transformative and revolutionary human praxis.

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Author Biographies

Samuel de Oliveira Rodrigues, Universidade Estadual de Londrina

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UEL (Universidade Estadual de Londrina) (2020. Especialização em Docência na Educação Superior pela mesma Instituição de ensino Superior -UEL (2018-2019).

Luiz Gustavo Tiroli, Universidade Estadual de Londrina

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Bacharel em Luiz Gustavo Tiroli - Administração pelo Centro Universitário Filadélfia (UNIFIL). Discente do curso de Direito da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Membro do grupo de pesquisas e estudos Currículo, Formação e Trabalho Docente da Universidade Estadual de Londrina (UEL) cadastrado e certificado junto ao Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ).

Adriana Regina de Jesus Santos, Universidade Estadual de Londrina

Pós-Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Docente do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina. Coordenadora dos Programas de Pós-Graduação em Educação da região Sul do Paraná. Líder do Grupo de Pesquisa: Currículo, Formação e Trabalho Docente.

 

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Published

2021-12-23

How to Cite

RODRIGUES, Samuel de Oliveira; TIROLI, Luiz Gustavo; SANTOS, Adriana Regina de Jesus. CONCEPTUAL APPROACHES BETWEEN PAULO FREIRE AND ADOLFO SÁNCHEZ VÁZQUEZ: THE PRAXIS CATEGORY AS A CREATIVE, REFLECTIVE AND TRANSFORMING ACTION IN PEDAGOGICAL ACTION: a categoria práxis como ação criadora, reflexiva e transformadora na ação pedagógica. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 209–226, 2021. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2021v9n18p209-226. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/27801. Acesso em: 5 sep. 2025.

Issue

Section

Paulo Freire: utopia e práxis