CONTRIBUTION TO THE APPROACH OF SOCIAL AND EMOTIONAL SKILLS IN PUBLIC SCHOOLS UNDER THE VIEW OF PSYCHOPEDAGOGY

Authors

  • Sara Regina de Souza Paiva Centro Universitário Vale do Rio Verde
  • Antonio dos Santos Silva Centro Universitário Vale do Rio Verde

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2022v10n19p49-73

Keywords:

Education, Teaching, Psychopedagogy, Socioemotional skills

Abstract

This paper discusses the effects of the Covid-19 pandemic on public basic education schools by applying the psychopedagogical approach to socio-emotional skills. The Base Nacional Comum Curricular - BNCC (2017) provides for work with socio-emotional skills so that students develop skills. From the general competences, those of groups 8, 9 and 10 are worked on. As a method, a qualitative ethnographic approach of participant research was used. Additionally, semi-structured interview scripts were used for managers and teachers. The findings of the interviews and the field diary were analyzed using Content Analysis. The results suggested the need for activities that promoted the (re)socialization of students by discussing emerging post-pandemic themes. Effectively, the results triggered the creation of a technical-technological product in the form of a dynamic and interactive mural as a resource for approaching socio-emotional skills. Thus, the psychopedagogical workshop was developed through an interdisciplinary practical activity in the school environment, contributing to overcoming individual and collective difficulties in social life. Therefore, when elaborating a Technical-Technological Product according to the dynamics of the professional master's degree, the possibility of using an instrument available in public schools for application in activities aligned with the BNCC was rescued, exemplifying a practical approach to educational problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sara Regina de Souza Paiva, Centro Universitário Vale do Rio Verde

Mestre em Gestão, Planejamento e Ensino pelo centro Universitário Vale do Rio Verde. Psicopedagoga.

Antonio dos Santos Silva, Centro Universitário Vale do Rio Verde

Gestão de Pessoas e Relações de Trabalho. Membro e pesquisador do NERHURT (Núcleo de Estudos em Recursos Humanos e Relações de Trabalho) do Programa de Pós-graduação da PUC Minas. Mestre em Administração pela FEAD (2009) - foco em Empreendedorismo. Especialista em Gestão Estratégica pela Universidade Federal de Minas Gerais (2006), área de concentração: Finanças empresariais. Graduado em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2005). Estuda a sociologia weberiana aplicada em gestão de organizações. Atualmente é coordenador adjunto do Mestrado em Gestão, Planejamento e Ensino da Unincor e professor permanente, onde leciona disciplinas relacionadas à gestão escolar com foco em qualidade e inovação do ensino.

 

REFERÊNCIAS

ABED, A. L. Z. O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho paraa aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da educação básica.MEC/ CNE /UNESCO: São Paulo, 2014.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições, 70, 2011, 229 p.

Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 22 de novembro de2020.

Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 18 out 2020.

HOLANDA, Cristiane Carvalho. O desenvolvimento das competências socioemocionais na educação biocêntrica, na aprendizagem cooperativa nos currículos de construção de paz a partir de uma narrativa autobibliográfica. 2020. Tese (Doutorado em Educação) –Universidade Federal do Ceará, Fortaleza –CE.

CHAUI, Marilena. Cidadania Cultural: O Direito à Cultura. 2.ed. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2021.

CIERVO, Tássia J. Rodrigues. A centralidade das competências socioemocionais nas políticas curriculares contemporâneas no Brasil. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Rio dos Sinos, São Leopoldo-RS.

de. Mural dinâmico e interativo. Disponível em https://conceito.de/mural. Acesso em 12 de outubro de 2022.

CONSENZA, Ramon M.; GUERRA, Leonor B. Neurociência e Educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.

GOLEMAN, Daniel. Inteligência Emocional. Rio de Janeiro: Ed. Objetiva, 2011.

GRASSI, Tânia Mara. Oficinas psicopedagógicas. Curitiba: Editora InterSaberes, 2013.

INSTITUTO AYRTON SENNA. Competências Socioemocionais Dos Estudantes. Disponível em: https://institutoayrtonsenna.org.br/o-que-defendemos/socioemocional-estudantes/. Acesso em 15 de abril de 2022.

MARINHO, Ana Cristina; PINHEIRO, Hélder. O cordel no cotidiano escolar. São Paulo: Editora Cortez, 2012. MARINHO, Hermínia Regina Bugeste, et al. Pedagogia do movimento: universo lúdico e psicomotricidade. Curitiba: Editora InterSaberes, 2012.

MINAYO, M. C. de L. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.

NUNES, Cláudia; OLIVEIRA, Valéria (Org.). Mentes fora do lugar comum: uma volta pelo mundo das habilidades socioemocionais na Educação Básica. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2019.

OLIVEIRA, Mari Ângela Calderari. Psicopedagogia: a instituição em foco. Curitiba: InterSaberes, 2014.

PAÍN, Sara. Diagnóstico e tratamento dos problemas de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1996.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

RODRIGUES, Patrícia Maltez. Funções executivas e aprendizagem 2.0. Salvador: Editora 2B, 2018.

ROGERS, Carl. Tornar-se pessoa.5.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

SECRETARIA DE ESTADO MINAS GERAIS. Protocolo sanitário de retorno às atividades escolares presenciais no contexto da pandemia da COVID-19. 2021. Disponível em: https://coronavirus.saude.mg.gov.br/images/1_2021/08-agosto/Protocolo_Retorno_-_Aulas_Revisto_02-08-2021_Revis%C3%A3o_SEEsuprimidoP.pdf. Acesso em Acesso em 15 de abril de 2022.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2014.

SILVA, Anna Lúcia dos Santos Vieira E. Metadisciplina: semiótica, didática e design em busca de uma construção participativa do conhecimento. Revista Encontros universitários da UFC.Fortaleza -CE, v. 3, n. 1, p. 68-71, 2018.

ZABALA, Antoni. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2014.

ZABALA, Antoni; ARNAU, Laia. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Artmed, 2010.

 

Published

2022-12-28

How to Cite

PAIVA, Sara Regina de Souza; SILVA, Antonio dos Santos. CONTRIBUTION TO THE APPROACH OF SOCIAL AND EMOTIONAL SKILLS IN PUBLIC SCHOOLS UNDER THE VIEW OF PSYCHOPEDAGOGY. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 10, n. 19, p. 49–73, 2022. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2022v10n19p49-73. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/29734. Acesso em: 25 oct. 2025.