PERFORMATIVITY AND SOME OF IT’S EFFECTS IN BRAZIL TEACHER TRAINING AND WORK

Authors

  • Susana Scherer Universidade Federal de Pelotas - UFPel

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2023v11n20p219-235

Keywords:

educational policy, formation and teaching work, managerialism and performativity

Abstract

The present text is dedicated to analyzing the presence and some effects of performativity, in the context of the construction of a management school, in the orientation of teaching training and work in Brazil. Based on the macro-global and micro-local methodological approach of the sociology of education, the links between current neoliberal, and strategies of management and performativity are clarified pointed that they are manifested by policies that aim to infiltrate market logic in the public sector, through a focus on performance. The results of research on Brazil indicate the construction of a management school, like an enterprise, and expressions of performativity in proposals from the 1990s onwards, with polices as the Basic Education Assessment System (SAEB), its improvement and developments in the BNCC and proposals such as the BNC Teacher, National Teacher Test, new National Policy for initial and continuing teacher training for basic education, National Teacher Examination in basic education (ENAMEB). The conclusions evidence that the construction of a management school takes place in the country to incline education to the market, for which performativity works as a key role in guiding the teaching training and work, delegitimizing the social character of education, school, and teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Susana Scherer, Universidade Federal de Pelotas - UFPel

Graduada e Mestra em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Realizou Estágio Doutoral na Universidade do Minho - Portugal com supervisão do Prof. Licínio Lima. É integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisas e Políticas Educacionais.

 

REFERÊNCIAS

AFONSO,    Nem   tudo   o   que   conta   em   educação   é   mensurável   ou comparável.  Crítica  à accountability baseada  em  testes  estandardizados  e  rankings escolares. Revista Lusófona de Educação, v. 13, p. 13-29, 2009.

ANPED, Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação. Manifesto contra a  Base  Nacional  Comum  São  Luís  do  Maranhão,  04 out. 2017.  Disponível em: www.anped.org.br. Acesso em: 29 fev. 2018.

ANPED et al. Entidades se posicionam contrárias à padronização e controle impostos pelo  Programa  de  Residência  Pedagógica!  Não  à  BNCC! Notícia em 06mar. 2018. Disponível em: www.anped.org.br. Acesso em: 29 fev. 2018.

BALL, Stephen. Reformar escolas/reformar    professores    e    os    terrores    da performatividade. Revista  Portuguesa  de  Educação. Braga,    15,  n.  2,  p.  3-23, 2002.

BALL, Stephen. Diretrizes Políticas Globais eRelações Políticas Locais em Educação.Currículo sem Fronteiras, v.1, n.2, Jul/Dez, p.99-116, 2001.

BALL, Profissionalismo,  Gerencialismo  e  Performatividade. Cadernos  de Pesquisa,v. 35, nº. 126, p. 539-564, 2005.

BALL, Entrevista. Um  diálogo  sobre  justiça  social,  pesquisa  e  política educacional. Educação e Sociedade,v.30, nº, 106, p. 303-318, 2009.

BALL, Stephen. Performatividades e  fabricações  na  economia  educacional:  rumo  a uma sociedade performativa. Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 35, n. 2, p. 37-55, maio/ago. 2010.

BALL, Educação  Global  S.A.  Novas  Redes  políticas  e  o  imaginário neoliberal. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2014.

Projeto  de  Lei  n.º6.114-A, de  2009: Exame  Nacional  de  Avaliação  do Magistério da Educação Básica (ENAMEB). Disponível em: http://www.camara.gov.br/. Acesso em 20 mai. 2016.

Presidência da  República  Casa  Civil.  Subchefia  para  Assuntos  Jurídicos. Decreto   nº   8.752,   de   09/05/2016. Dispõe   sobre   a   Política   Nacional   de Formação dos Profissionais da Educação Básica. Brasília, 2016.

Base Nacional Curricular Comum. Site institucional. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br.Acesso em 20 jan. 2018a.

Proposta de Base nacional comum da formação de professores da educação básica. Brasília: MEC, 2018.

CAPES, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Programa de Residência  Pedagógica. Publicado  em  01  de  março  de    Disponível  em: http://www.capes.gov.br/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica.  Acesso em 01 dez. 2018.

CLARKE, John; NEWMAN, Janet. Gerencialismo. Educação e Realidade, v. 37, nº. 2, p. 353-381, 2012.

CÓSSIO, Maria de Fátima. Avaliação em larga escala e as novas formas de regulação da educação nacional. Anais... III CONAVE, Bauru, 2014.

DALE, Roger. Globalização e Educação: demonstrando a existência de uma “Cultura Educacional Mundial Comum” ou localizando uma “Agenda Globalmente Estruturada para a educação”? Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 87, p. 423-460, 2004.

FREITAS, Luiz Carlos. ENAMEB: alcance e situação atual. Notícia em: 08 mai. 2016. Disponível  em:  https://avaliacaoeducacional.files.wordpress.com.  Acesso  em 20mai. 2016.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Projeto societário contra-hegemônico e educação do campo: Desafios de conteúdo, método e forma. In: MONARIM. Antônio. Educação do campo. Reflexões e perspectivas. 1ª. ed. Florianópolis: Insular, 2010, p. 19-46.

INEP, Instituto Nacional de  Estudos  e  Pesquisas Educacionais  Anísio  Site oficial. Disponível em: http://portal.inep.gov.br. Acesso em 20 mai. 2020.

MAGUIRE, Meg; BALL, Stephen J. Discursos da reforma educacional no Reino Unido e Estados Unidos e o trabalho dos professores. Práxis Educativa. Ponta Grossa, PR, v. 2, n. 2, p. 97 -104, jul/dez. 2007. MAROY,   Estado  Avaliador,  Accountability  e  confiança  na  instituição escolar. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 2, n. 2, p. 319-338, 2013.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. Theomai, Buenos Aires, Argentina, Red Internacional de Estudios sobre Sociedad, Naturaleza y Desarroll, n. 15, p. 107-130, 2007. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/124/12401511.pdf>. Acesso em: 07 dez. 2019.

PERONI, Vera Maria. As redefinições na relação público/privado e as implicações para a democratização da educação. Anais... Congresso Sul-brasileiro da ANPAE, p. 1-17, 2010.

PERONI, Vera Maria. A autonomia docente em tempos de Neoliberalismo e Terceira Via. Disponível em: ufrgs.br/faced/peroni/docs/A%20autonomia%20docente.pdf. Acesso em 20 ago. 2018.

ROBERTSON, Susan. As implicações em justiça social da privatização nos modelos de governança da educação: um relato relacional. Educação e Sociedade, v. 34, n. 34, p. 679-703, jul./set. 2013.

SCHERER, A  performatividade  e  o  trabalho  docente  na  escola pública: concepções e alguns de seus efeitos. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação  em  Educação,  Faculdade  de  Educação,  Universidade  Federal  de Pelotas. Pelotas, 2020.

 

Published

2023-11-30

How to Cite

SCHERER, Susana. PERFORMATIVITY AND SOME OF IT’S EFFECTS IN BRAZIL TEACHER TRAINING AND WORK. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 11, n. 20, p. 219–235, 2023. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2023v11n20p219-235. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/30917. Acesso em: 30 sep. 2025.