DECOLONIAL PEDAGOGICAL PRACTICE:

AN EXPERIENTATION WITH THE DOCUMENTARY “O SILÊNCIO DOS HOMENS”

Authors

  • Cleidiane Lemes de Oliveira Escola Sandoval Soares de Azevedo
  • Bruno Francisco Melo Pereira Instituto Federal de Minas Gerais campus Betim

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2023v11n20p49-75

Keywords:

Pedagogical practice, Religious education, Black Feminism, Decolonial feminism, New masculinities

Abstract

In this article we present the report of a pedagogical experience carried out with students of Integrated High School in a campus of the Federal Network of Technological Education, at the state of Minas Gerais. Our main objective was to discuss sexist actions in the school environment under the lens of feminist decoloniality. To implement the approach, the projection of the documentary “O Silêncio dos Homens” (Men’s Silence) was used as a methodological strategy, in collaboration with a campus extension project. Inspired by Freire's culture circles, we organized conversation circles after the documentary was shown, providing a horizontal space for discussion between students and teachers. The data constructed from these meetings were analyzed from a decolonial perspective, from which we concluded the need to exercise attentive listening to the students' needs for the proposition and implementation of pedagogical practices and the students' interest in the construction of new masculinities that problematize white masculinity patriarchal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleidiane Lemes de Oliveira, Escola Sandoval Soares de Azevedo

Licenciada em Pedagogia e História pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da PUC Minas. Doutora em Educação pela PUC Minas. Professora de educação básica da rede publica do estado de Minas Gerais. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Profissão Docente - GEPPDOC. Possui interesse em estudos sobre decolonialidade, ensino de história e temática étnico-racial, além de formação de professores(as).

Bruno Francisco Melo Pereira, Instituto Federal de Minas Gerais campus Betim

Licenciado em Física pela Universidade Federal de Minas Gerais. Especialista em Ensino com uso de atividades investigativas. Mestre em Educação e Docência pela UFMG. Professor de Física no IFMG-Betim. Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação de Minas Gerais. Possui experiência na área de Física, com ênfase em docência das Áreas Clássicas de Fenomenologia e suas Aplicações. Principais temas de pesquisa e extensão: o uso do cinema na educação; astronomia; olimpíadas do conhecimento e a educação em ciências.

 

REFERÊNCIAS

ANDRADE, Catarina Amorim de Oliveira; ALVES, Alvaro Renan José de Brito.  O cinema como cosmopoética do pensamento decolonial. Logos: Comunicação  e Universidade. V.27, nº.3, 2020, p. 80-96.

BADIOU, Alain.  El Cine como Experimentación Filosófica, In: Pensar  el  Cine: imagen, ética y filosofía, org. YOEL. G. Ed. Manantial, Buenos Aires, 256 p., 2004

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina.  Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

BRASIL, Lei nº 13006, de 26 de junho de 2014, Obriga a exibição de filmes de produção nacional nas escolas de educação básica. Brasília, 2014.

CASTRO, Susana de. Feminismo decolonial. Princípios: Revista de Filosofia, Natal, v. 27, n. 52, jan.-abr. 2020. p. 213-220.

FREIRE, Paulo; Quatro cartas aos animadores de Círculos de Cultura de São Tomé e Príncipe.  In: BEZERRA, Aída; BRANDÃO, C. (Org.). A questão política da educação popular. São Paulo: Brasiliense, 1980.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Tradução de Rosisca Darcy de Oliveira 7ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo.   Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Paz e Terra, 1997. Disponível em: https://construindoumaprendizado.files.wordpress.com/2012/12/paulo-freire-pedagogia-da-esperanc3a7a-desbloqueado.pdf. Acesso em: 19 de jun. 2023.

FREIRE, Paulo. Criando método de pesquisa alternativa: aprendendo a fazê-la melhor através da ação. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues (Org.). Pesquisa participante. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1999. p. 34 -41.

GOMEZ, Margarita Victoria.  O círculo de cultura: opção teórico-metodológica  na educação. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 17., 2014, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: Endipe, 2014. p. 1-11.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. 2 ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

HOOKS, Bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. 8ª ed. –Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos; 2019.

HOOKS, Bell. A gente é da hora: homens negros e masculinidade. São Paulo: Elefante, 2022.

LANDER, Edgardo. Ciências sociais saberes coloniais e eurocêntricos. In: LANDER, E.(Org.). A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e Ciências Sociais. 3. ed. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

LUGONES, María.   Rumo a um feminismo descolonial. Estudos Feministas, Florianópolis, 22(3): 320, setembro-dezembro/2014. P. 935-952.

MENDONÇA, Maria Eduarda; SILVA, Samara Bruce; MENDES, Giovani Peterson; PALHARES, Gabriel Hübner Moreira; PEREIRA, Bruno Francisco Melo. É possível que o cineclube atue no sentido de constituir uma comunidade de cinema?.  In: VII Seminário de Iniciação Científica do IFMG, 2018, Sabará. Resumos do VII SIC IFMG. Belo Horizonte, 2018. p. 567-574.

O SILÊNCIO DOS HOMENS.  Direção: Luiza Castro e Ian Leite. Papo de Homem. 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=NRom49UVXCE&t=2664s&ab_channel=PapodeHomemAcesso em 26 de jun. 2023.

QUIJANO, A. Colonialidade do Poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E.  (Org.). A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e Ciências Sociais.  3.  ed. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

ROMÃO, J. E.; CABRAL, I. E.; CARRÃO, E. V. de Miranda; COELHO, E. P. Círculo epistemológico: Círculo de Cultura como Metodologia de Pesquisa.  São Paulo: IPF, 2006.

 

Published

2023-08-14

How to Cite

OLIVEIRA, Cleidiane Lemes de; PEREIRA, Bruno Francisco Melo. DECOLONIAL PEDAGOGICAL PRACTICE: : AN EXPERIENTATION WITH THE DOCUMENTARY “O SILÊNCIO DOS HOMENS” . @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 11, n. 20, p. 49–75, 2023. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2023v11n20p49-75. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/30958. Acesso em: 10 sep. 2025.