STUDIES ON PUBLICATIONS FROM 2011 TO 2021 ON THE INCLUSION OF THE OTHER IN MATHEMATICS TEACHING

Authors

  • Yara Patricia Barral de Queiroz Guimarães Universidade Cruzeiro do Sul
  • Wagner Barbosa de Lima Palanch Universidade Cruzeiro do Sul - UNICSUL

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2023v11n20p300-323

Keywords:

Educação Matemática Inclusiva, Inclusão, Inclusão do Outro, Inclusão no Ensino de Matemática, Mapeamento

Abstract

This work presents a study on the theme Inclusion of the Other in mathematics teaching, whose search took place in the Catalog of Theses of Capes, Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations- BDTD and in the publications of the Annals of three events of the National Meeting of Mathematics Education (ENEM) and in the Annals of three events of the International Seminar on Research in Mathematics Education (SIPEM), from 2011 to 2021. This construction is qualitative research, whose methodology adopted was mapping. The objective of this research was to know what was published during the mentioned period regarding the theme Inclusion of the Other in Mathematics Teaching; for this, we use some words for searches. Among the results found, we observed that the academic community of Mathematics Education is increasingly interested in debating the subject. We linked the authors of the theses found with the authors of the publications in the Annals, to find intersections between the works and verify the continuity of research. Since the theses correspond to already completed research, we did a diagonal reading and organized the works according to categories: people with disabilities and/or disorders and approach to Inclusive Mathematics Education in general.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yara Patricia Barral de Queiroz Guimarães, Universidade Cruzeiro do Sul

Doutoranda em Ensino de Ciências no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul, (.) docente (Docente) EBTT do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil.

Wagner Barbosa de Lima Palanch, Universidade Cruzeiro do Sul - UNICSUL

Licenciado em Física pela Mackenzie. Mestre e Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Pós Doutor em Políticas Públicas e Desenvolvimento Curricular pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Cruzeiro do Sul. Líder do Grupo de Pesquisa Educação Matemática, Estrutura Curricular e Formação de Professores.

 

REFERÊNCIAS

ALLEVATO,   S.  G.;  POSSAMAI,  J.  P.  Proposição  pela  reformulação  de problemas   na   Educação   Matemática:   possibilidades   e   potencialidades. In: ASSEMANY,  D.;  BRIÃO,  G.  (org.). Tendências  na  Educação  Matemática para a Formação de Professores, 2022.

BIEMBENGUT,    S.   Mapeamento   como   princípio   metodológico   para   a pesquisa  educacional. In:  MACHADO,  N.  J;  CUNHA,  M.  O.  da. Linguagem, conhecimento,  ação:  ensaios  de  epistemologia  e  didática. Escrituras Editora, 2007, p. 289-312.

HABERMAS, A  inclusão  do  outro:  estudo  de  teoria  política. Tradução de Denilson Luís Werle. São Paulo: Editora Unesp, 2018.

HABERMAS, J. Teoria do agir comunicativo I: racionalidade da ação e racionalização Tradução  de P.  A.  Soethe.  São  Paulo: Wmf  Martins Fontes, 2019.

HEALY,   Diferença,  Inclusão  e  Educação  Matemática:  Desconstruindo noções   de   normalidade. Anais   do   VI   Seminário   Internacional   de Pesquisa  em  Educação  Matemática –VI  SIPEM,  Pirenópolis/Goiás, 2015.

LIMA, Reinaldo Feio; NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius; BOSCARIOLI, Clodis. Práticas Pedagógicas    Mediadas    por    Tecnologias    Digitais    na    Educação Matemática    Inclusiva:    Um    Estudo    Exploratório. Revista    Educação Matemática Pesquisa, v. 24, n. 1, p. 611-637. São Paulo, 2022.

MIGUEL, Antonio;   GARNICA,   Antonio   Vicente   Marafioti;   IGLIORI,   Sonia Barbosa  Camargo;  D’AMBRÓSIO,    A  educação  matemática:  breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização. Revista Brasileira de Educação, nº 27, set/out/nov/dez. São Paulo: 2004.

SBEM, Sociedade    Brasileira    de    Educação    Matemática. Estatuto    da Sociedade    Brasileira    de    Educação    Matemática. Brasília:    https://www.sbembrasil.org.br/files/estatuto_sbem.pdf, acesso em 13/12/2023.

RAMOS, ;   FARIA,   P.   M.;   FARIA,   A.   Revisão   sistemática   de   literatura: contributo   à   inovação   na   investigação   em   ciências   da   educação. Revista Diálogo Educação, v. 14,n. 41, p. 17-36, 2014. DOI: http://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.DS01ANAIS DO V SIPEM (sbemrevista.com.br): Anais do V SIPEM–V Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Petrópolis, 2012.

VI -SIPEM (sbemrevista.com.br): Anais  do  VI  SIPEM–VI  Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Pirenópolis, 2015.

VII SIPEM  (sbemparana.com.br): Anais  do  VII  SIPEM–VII  Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Foz do Iguaçu, 2018.

http://www.sbembrasil.org.br/sbembrasil/index.php/grupo-de-trabalho/gt/gt-13: página do   GT   13   da   SBEM–Sociedade   Brasileira   de   Educação Matemática. Acesso em: 10/11/2021.

XI ENEM -Educação Matemática: Retrospectivas e Perspectivas (sbemrevista.com.br): Anais do   XI   ENEM–XI   Encontro   Nacional   de Educação Matemática. Curitiba, 2013.

XII ENEM (sbembrasil.org.br): Anais do XII ENEM–XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo, 2016.

XIII ENEM (sbemmatogrosso.com.br): Anais do XIII ENEM–XIII Encontro Nacional de Educação Matemática. Mato Grosso, 2019.

GUIMARÃES, Yara  Patrícia  Barral de  Queiroz; PALANCH, Wagner  Barbosa de Lima.   Contribuições   da   Teoria   da   Inclusão   do   Outro   para   a   Educação Matemática Inclusiva. Acta Scientiae – Revista de Ensino em Ciências e Matemática, V. 25, n. 05, pp. 177-198. Canoas: 2023.

 

Published

2024-01-15

How to Cite

GUIMARÃES, Yara Patricia Barral de Queiroz; PALANCH, Wagner Barbosa de Lima. STUDIES ON PUBLICATIONS FROM 2011 TO 2021 ON THE INCLUSION OF THE OTHER IN MATHEMATICS TEACHING. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 11, n. 20, p. 300–323, 2024. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2023v11n20p300-323. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/31208. Acesso em: 30 sep. 2025.