ETHNIC-RACIAL EDUCATION AND CHILDHOOD: THE CONSTRUCTION OF HISTORICAL AND GEOGRAPHICAL CONCEPTS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL

a construção dos conceitos históricos e geográficos nos anos iniciais do ensino fundamental

Authors

  • Maria Lenúcia Moura UECE
  • Keila Andrade Haiashida UECE
  • Walison de Sousa Brasilino UECE

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2022v10n19p74-96

Keywords:

Concepts. Ethnicity. Education.

Abstract

The object of study inserts in debates about the construction of concepts by children, carried out by teachers who teach history and geography. the purpose was to investigate the challenges for the construction of ethnic-racial concepts in the early years of elementary education. we choose the historical-dialectic materialism to observe the object in movement, giving it historicity, wherever every phenomenon to be contextualized. the results indicate that in the concept building process, learning is still perceived as subordinated to the individual's biological maturation, this neglects in its analysis the appreciation of concepts as a product of history, social life and, as an effect, as affect cognitive development, intellectual development and the constituent elements of social/everyday life. thus, the need to build knowledge in a dialectical way is perceived, which favors the quality leap from common sense to scientific knowledge and not just to overcome an established stage. the student who knows the historical concepts and materials present in racialized discourses and the functioning of the society, uses his role as a historical subject to subvert the logic of update of racism. therefore, learning being a social activity and conceptua pprehension by the child possible, including early childhood education, however, it is important to reflect on the form and function that it assumes.

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Author Biographies

Maria Lenúcia Moura, UECE

Cursou o Pós doutorado na Universidade Federal da Paraíba, no Programa de pós-graduação em Educação. Doutora em História pela Universidade Federal de Minas Gerais/UFMG/PPGH e mestre em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará/UFC/PPGE. Atualmente é professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará. Pesquisa metodologias educacionais, os fundamentos da Pedagogia Histórico-crítica e a História da Educação dos municípios da região do Sertão Central com ênfase na pesquisa em História Oral. Discute história oral enquanto metodologia de pesquisa e o Ensino de História e o Ensino de Geografia no grupo de estudos com alunos do curso de Pedagogia.Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Metodologias, Teorias da Instrução,História da Educação e Ensino de História e Geografia. É coordenadora do LAMEC - Laboratório de Metodologias Críticas para a Educação Infantil e Ensino Fundamental e do Observatório da Educação do Sertão Central.

Keila Andrade Haiashida, UECE

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e Mestrado em Educação também pela Universidade Federal do Ceará (UFC) é Doutora em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e Pós-Doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora adjunta da Universidade Estadual do Ceará. Professora permanente do Mestrado Interdisciplinar em História e Letras (MIHL/UECE). Atualmente pesquisa ensino e linguagem.

Walison de Sousa Brasilino, UECE

Aluno do curso de Pedagogia na Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, autores clássicos e sociologia.

 

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Published

2022-12-29

How to Cite

MOURA, Maria Lenúcia; HAIASHIDA, Keila Andrade; BRASILINO, Walison de Sousa. ETHNIC-RACIAL EDUCATION AND CHILDHOOD: THE CONSTRUCTION OF HISTORICAL AND GEOGRAPHICAL CONCEPTS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL: a construção dos conceitos históricos e geográficos nos anos iniciais do ensino fundamental . @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 10, n. 19, p. 74–96, 2022. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2022v10n19p74-96. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/29458. Acesso em: 25 oct. 2025.