The teaching function as an emancipated intellectual:

teacher training beyond teaching technique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2023v11n20p76-95

Keywords:

Education, Intellectual, Emancipated, Democracy, Citizenship

Abstract

The purpose of this essay is to highlight some notes for thinking about the role of the teacher as an emancipated intellectual in the teaching and learning relationships that occur in the classroom. The formative process of the subject in the school environment is found in the difficulty of constructing the teaching proposal as a place to share the school culture in the common space of the classroom. The methodology used is in the field of critical theory, in the sense of appropriating the philosophical concept referring to the place of the subject in the field of culture, which can be found in thinking the other in a relationship of equality based on dialogue or opposition the inequality in which one commands and the other obeys. From this analysis, it can be concluded that school education is in the paradox of inequality and that this should be eliminated for the construction of a fully democratic and participatory society. Facing this contradiction constitutes the work in the classroom as a place for carrying out the teaching function as an intellectual and emancipated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rogério, Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI

Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp. Especialista em Teorias e Métodos de Pesquisa pela Unicamp. Mestre em Educação pela Unicamp. Doutor em Educação pela Unicamp. Possui Pós-Doutorado em Filosofia da Educação pela Universidade de São Paulo. Professor Titular da Universidade Federal de Itajubá - UNIFEI.

 

REFERÊNCIAS

BLACK,   Escolarizando  o  mundo:  o  último  fardo  do  homem  branco(Schooling the World). EUA/Índia: 2011. 126 minutos.

CHAUI,    A  ideologia  da  competência.   Belo   Horizonte:   Autêntica   Editora, 2016.

GHIRALDELLI JR,        A    Filosofia    como    desbanalização    do    Brasil.    Disponível      em: https://www.portalentretextos.com.br/index.php/post/a-filosofia-como-desbanalizacao-do-brasil. Acessado    em    30    jan. 2023.

FREUD,   Algumas  reflexões  sobre  a  psicologia  do  escolar  (1914).  In:  ________. Obras  Completas.  v.  XIII.  Trad.  Jayme  Salomão.  Rio  de  Janeiro:  Imago, 1990.

KOSIK,    O   mundo   da   pseudoconcreticidade   e   a   sua   destruição.   ________. Dialética do Concreto. Trad. Célia Neves e Alderico Toríbio. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LAFER,   Da  dignidade  da  política:  sobre  Hannah  Arendt.  In:  ARENDT, Hannah. Entre  o  passado  e  o  futuro.  Trad.  Mauro  W.  Barbosa.  São  Paulo: Perspectiva, 2011.

LAJONQUIÈRE, Leandro de. Sobre uma degradação geral da vida escolar. In: Educação Temática Digital, Campinas, v.10, n.2, p.157-168, jun. 2009.

LARROSA,   Pedagogia  Profana:  danças,  piruetas  e  mascaradas.  Trad.  Alfredo Veiga-Neto. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LARROSA,   Impedir  que  o  mundo  se  desfaça.  In:  LARROSA,  Jorge  &  RECHIA,  Karen  Christine  &  CUBAS,  Caroline  Jaques  (Organizadores).Elogio do Professor. Trad. Fernando Coelho; Karen Christine Rechia; Caroline Jaques Cubas. Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

NAPOLEONI, Claudio. Lições sobre o capítulo sexto (inédito) de Marx. Trad. Carlos Nelson Coutinho. São Paulo: Livraria Editora Ciências Humanas, 1981.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado.    Ivone  C.  Benedetti.  São  Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2019.

RANCIÈRE,   Figuras  da  história.  Trad.  Fernando  Santos.  São  Paulo:  Editora Unesp, 2018.

RANCIÈRE,   Prefácio  ao  Le  Philosophe  et  ses  pauvres.  Rapsódia, [S.  l.], v. 1, n.           11,           p.           33           -43,           2017.           Disponível           em:           https://www.revistas.usp.br/rapsodia/article/view/143784.  Acesso  em:  19  jan.  2023.

RODRIGUES, Rogério. Apontamentos  críticos  referentes  à  cartografia  sobre  a  compreensão     em     ser     professor     de     verdade     a     partir     de     Jacques     Rancière. In: Revista Ciências  Humanas    Taubaté: Universidade  de  Taubaté, Vol. 13, No 1, jan/abr, 2020.

RODRIGUES, Rogério. O elogio da escola como lugar específico em que ocorre o ensinar  e  o    In:  Revista  Brasileira  de  Estudos  Pedagógicos  (RBEP),  Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP/MEC). V. 103, N. 264, Maio/ago, 2022.

VARELA, O  estatuto  do  saber  pedagógico.  In:  SILVA,  Tomaz  Tadeu  da  (Org.). O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1995.

 

Published

2023-08-17

How to Cite

ROGÉRIO. The teaching function as an emancipated intellectual:: teacher training beyond teaching technique. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 11, n. 20, p. 76–95, 2023. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2023v11n20p76-95. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/30932. Acesso em: 30 sep. 2025.