INCLUSIVE EDUCATION IN EARLY EDUCATION AND SCHOOL MANAGEMENT:

A SYSTEMATIC REVIEW

Authors

  • Renata Lima Durães Reis Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)
  • Leonardo Felipe Gonçalves Duarte Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
  • Ida Carneiro Martins Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2023v11n20p261-276

Keywords:

Inclusive education, School management, Early childhood education

Abstract

One of the challenges for educational management is to provide support for inclusive education in mainstream schools. Impediments such as lack of infrastructure, teacher training and financial resources are evident, difficulties in the face of a scenario that yearns for inclusion. The aim of this research was to carry out a literature review to verify the current state of knowledge about inclusive education and school management. To this end, a search was made for articles in the Scientific Electronic Library Online-Scielo, one of the main databases for the educational field, and for dissertations and theses in the Digital Library of Theses and Dissertations-BDTD, using previously established descriptors. The results that emerged from the research identified that the productions found gave greater prominence to the training needs of managers for the implementation of inclusive schools for babies and young children with disabilities in Early Childhood Education institutions, as well as the urgency of understanding the documents for the provision of quality inclusive education.

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Author Biographies

Renata Lima Durães Reis , Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)

Graduada em Artes visuais pela Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES). Graduada em História pela Faculdade Casa Branca (FACAB). Cursou Pedagogia pela Universidade de São Paulo (USP). Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Formação de Gestores Educacionais (PPGP-GE) da Universidade Cidade de São Paulo (UNICID). Especialista em Psicopedagoga Clínica, Educação Especial Com Ênfase em Altas Habilidades/Superdotação, Direito Educacional, Cultura Afro, Gestão e Cotidiano Escolar. Participa do grupo Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino e Diferenças (LEPED) da Faculdade de Educação da Unicamp (Campinas/SP). 

Leonardo Felipe Gonçalves Duarte, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Graduado em Pedagogia pela Universidade Santo Amaro-UNISA. Especialista em Pedagogia: gestão docência pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná-PUC-PR e em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho pela Universidade Federal do Piauí -UFPI Mestre em Educação pela Universidade Cidade de São Paulo- UNICID. Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (FAED/UFMS).  

Ida Carneiro Martins , Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)

Graduada em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas/PUCCamp. Especialista em Educação Física Infantil pela Faculdades Integradas de Guarulhos/FIG e em Educação Motora na Escola pela UNICAMP. Mestra em Educação Física pela UNICAMP na área de Pedagogia do Movimento. Doutora em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba/UNIMEP. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE e do Mestrado Profissional em Formação de Gestores Educacionais da Universidade Cidade de São Paulo - UNICID. Vice-Líder do Grupo de Estudos sobre Aprendizagem, Desenvolvimento Motor e Inclusão na Educação Básica/GEPADIEB.

 

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Published

2023-12-06

How to Cite

REIS , Renata Lima Durães; DUARTE, Leonardo Felipe Gonçalves; MARTINS , Ida Carneiro. INCLUSIVE EDUCATION IN EARLY EDUCATION AND SCHOOL MANAGEMENT: : A SYSTEMATIC REVIEW. @rquivo Brasileiro de Educação, Belo Horizonte, v. 11, n. 20, p. 261–276, 2023. DOI: 10.5752/P.2318-7344.2023v11n20p261-276. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/arquivobrasileiroeducacao/article/view/31404. Acesso em: 30 sep. 2025.