ROOTS AND ANCESTRALITY:
a sociodramatic group process to confront racism at school
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p238-256Keywords:
Racism, Adolescents, Sociodrama, School Psychology, Sociodramatic Research-InterventionAbstract
Racism is present in everyday school life and has severe impacts on the health and development of black children and adolescents. Thinking about the emerging situation experienced by these students, an extension activity was carried out by fourth-year Psychology students in a public school, with the proposal of a sociodramatic research-intervention that sought to understand how racism presents itself in the relationships of adolescents, and at the same time provide a group space for listening, reflection and contact with African and Afro-Brazilian Culture. The research involved 6 adolescents, self-declared black and brown. The research began with participant observations at the school, followed by 13 interventional meetings, using thematic sociodramas guided by racial literacy as a method. The results were analyzed using content analysis and three empirical categories of analysis were established: affective bonds, epistemic redemption and racism and its impacts. It was observed that the sociodrama enhanced the work with racism in the school context, enabling each participant to have a voice. In addition, it was possible to see the relevance of contact with content related to African and Afro-Brazilian culture, which made it possible to reframe the adolescents' view of their ancestry. Throughout the group process, the co-construction of the group as a locus of health and a protective factor against the impacts identified was also noted.
Downloads
References
ANTHUNES, Arthur. 64% dos jovens negros afirmam que o ambiente escolar é o local em que mais sofrem racismo. Mundo Negro. São Paulo, 20 nov. 2023. Disponível em < https://mundonegro.inf.br/64-dos-jovens-negros-afirmam-que-o-ambiente-escolar-e-o-local-em-que-mais-sofrem-racismo/ >. Acesso em 16 dez. 2023.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Portugal, Lisboa: Edições, v. 70, 1977.
BRAGA, Viviane Zarembski. O papel dos afetos na vida humana. Ethic@ International Journal for Moral Philosophy, v. 20, n. 1, p. 150-178, 2021. Disponível em < https://periodicos.ufsc.br/index.php/ethic/article/view/80042 > Acesso em 9 de set, 2024.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente: Lei federal nº 8069, de 13 de julho de 1990. Rio de Janeiro: Imprensa Oficial, 2002. BRASIL. Disponível em < https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm > Acesso em 20 de set. 2024.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 10 jan. 2003. Disponível em < https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm > Acesso em 18 de set. 2024.
BRASIL. Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. Disque 100: 2023 registra aumento de cerca de 50% para violência nas escolas em comparação a 2022. Brasília: MDHC, 2023. Disponível em < https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/noticias/2023/novembro/disque-100-2023-registra-aumento-de-cerca-de-50-para-violencia-nas-escolas-em-comparacao-a-2022 > Acesso em 25 de set. 2024.
BRAÚNA, Carla Jeany Duarte; DA SILVA SOUZA, Davison; SOBRINHA, Zélia Maria Lemos Andrade. Letramento racial crítico: ações para construção de uma educação antirracista. Ensino em Perspectivas, v. 3, n. 1, p. 1-10, 2022. Disponível em < https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8869 > Acesso em 8 de out. 2024.
CARVALHO, Daniela Melo da Silva; DE FRANÇA, Dalila Xavier. Estratégias de enfrentamento do racismo na escola: uma revisão integrativa. Revista Educação & Formação, v. 4, n. 3, p. 148-168, 2019. Disponível em < https://www.redalyc.org/journal/5858/585861585008/585861585008.pdf > Acesso em 12 de out, 2024.
GONÇALVES, Adriana do Carmo Correa; IVENICKI, Ana. Educação infantil, antirracismo e multiculturalismo. Periferia, v. 13, n. 3, p. 75-95, 2021. Disponível em < https://www.e-publicacoes.uerj.br/periferia/article/view/66014 > Acesso em 10 de ago. 2024.
HOLMES, Paul; WATSON, Michael; KARP, Marcia. O psicodrama após Moreno. Àgora, 1999.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
MÄDER, B. J. (Org.). Caderno de psicologia e relações étnico-raciais: diálogos sobre o sofrimento psíquico causado pelo racismo. Curitiba: Conselho Federal de Psicologia, Paraná, 2016. Disponível em < https://crppr.org.br/wp-content/uploads/2019/05/AF_CRP_CadernoEtnico_Social_pdf.pdf > Acesso em 5 de out. 2024.
MALAFAIA, Evelyn Dias Siqueira. A importância da representatividade negra na construção de identificação em crianças negras a partir de literatura infanto-juvenil negra. In: X COPENE: Congresso Brasileiro de Pesquisadores Negros. Uberlândia-MG. 2018. Disponível em < https://www.copene2018.eventos.dype.com.br/resources/anais/8/1531151049_ARQUIVO_COPENE2.pdf > Acesso em 5 de set. 2024.
MINAYO, Maria Cecília de Souza et al. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde, v. 14, p. 408, 1993.
MORENO, Jacob Levy; MORENO, Zerka. T. Psicodrama: teoria da ação e princípios da prática. São Paulo: Daimon, 2006.
NASCIMENTO, Júlia; DA SILVA, Gimima Beatriz Melo. O Letramento Racial como ferramenta para a erradicação do racismo. Mosaico, v. 15, n. 24, p. 397-415, 2023.Disponível em < https://periodicos.fgv.br/mosaico/article/view/89973 > Acesso em 4 de jul. 2024.
NERY, M. P.; CONCEIÇÃO, M. I. G. O Sociodrama como método de pesquisa qualitativa. Paidéia (Ribeirão Preto). Ribeirão Preto, v. 16, n. 35, 2006. Disponível em < https://www.scielo.br/j/paideia/a/yx7GR356pG9wtwY4gQmnQKN/ > Acesso em 3 de nov. 2023.
OLIVEIRA, Clarice Maynarte et al. Impacto do racismo na saúde mental da criança negra: uma revisão de literatura. Brazilian Journal of Health Review, v. 4, n. 6, p. 28768-28782, 2021. Disponível em < https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/41787 > Acesso em 6 de set. 2024.
PARENTE, Dheysa Paulo; DE SOUSA TEODOSIO, Sheila; ALVES, Francisco Régis Vieira. Decolonizar é preciso: pensando a escola e o currículo para a superação do racismo. Revista Educar Mais, v. 5, n. 4, p. 901-916, 2021. Disponível em < https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/educarmais/article/view/2519 > Acesso em 25 de set. 2024.
PINHEIRO, Bárbara. C. S. Como ser um educador antirracista. São Paulo: Planeta Brasil, 2023.
RAMOS, Alberto Guerreiro. Negro Sou: a questão étnico-racial e o Brasil: ensaios, artigos e outros textos (1949-73). Rio de Janeiro: Zahar, 2023.
RIBEIRO, Daniela de Figueiredo. A decolonialidade na pesquisa e prática psicodramáticas: pela superação de epistemicídios históricos. Revista Brasileira de Psicodrama, v. 31, 2023. Disponível em < file:///C:/Users/criso/Downloads/Decolonialidade%20em%20pesquisa_grifado%20(1).pdf > Acesso em 22 de set, 2024.
RIBEIRO, Daniela de Figueiredo; SQUILANTE, Débora Luz. O silêncio diante da desigualdade racial brasileira: subsídios para transformações nas práticas escolares. Revista Educação & Formação, v. 7, n. 1, 2022. Disponível em < file:///C:/Users/criso/Downloads/Artigo+29+-+Port.+-+Original+(1).pdf > Acesso em 25 de set. 2024.
RIBEIRO, Elberto Teles et al. O impacto do letramento racial na redução das desigualdades no ambiente escolar. Contribuciones a las ciencias sociales, v. 16, n. 9, p. 17667-17681, 2023. Disponível em < https://ojs.revistacontribuciones.com/ojs/index.php/clcs/article/view/2263 > Acesso em 20 de set. 2024.
RODRIGUES, Moacir Carlos Nunes. A importância da afetividade na aprendizagem escolar na relação aluno-professor. 2019. Disponível em < http://cajapio.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/12060 > Acesso em 3 de set. 2024.
RODRIGUES, R. A. Intervenções sociopsicodramáticas: atualização e sistematização de recursos, métodos e técnicas. In: MARRA, M. M. e FLEURY, H. J. (org.). Grupos: intervenção socioeducativa e método sociopsicodramático. São Paulo: Ágora, 2008, p.101-123.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.