ENVIRONMENTAL EDUCATION AND SUSTAINABLE COMMUNITIES:

The role of schools in shaping ecologically responsible citizens

Authors

  • Elda Jane Almeida Gontijo
  • Isabella Rodovalho Martins
  • Ráquia Rabelo Rogeri
  • Rodrigo Martinez Castro

Keywords:

integral ecology, environmental education, university extension, distance education, teacher education

Abstract

This article discusses how the integration of extension activities into the curriculum of Distance Education undergraduate programs in Teaching and Humanities at PUC Goiás contributes to the training of professionals committed to integral ecology. Through  extension practices such as community gardens, recycling projects, and agroecological  education, we analyze how the Distance Education model can overcome geographical barriers  and foster socio-environmental transformations in local communities. The work is grounded in experiential learning and critical ecological pedagogy, aligned with the principles of Laudato Si’ and the goals of COP30. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental. Institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1999.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024 e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Disponível em: [https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm]. Acesso em: 5 jun. 2025.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regulamenta o disposto na Meta 12.7 do Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 19 dez. 2018. Disponível em:

[https://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=105102- rces007-18&Itemid=30192]. Acesso em: 5 jun. 2025.

DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. 10. ed. São Paulo: Gaia, 2022.

FRANCISCO, Papa. Laudato Si’: sobre o cuidado da casa comum. São Paulo: Paulinas, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 65. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

GUATTARI, Félix. As três ecologias. Campinas: Papirus, 1990.

IBAMA. INSTITUTO BRASILEIRO DO MEIO AMBIENTE. (ed.). Educação ambiental: as grandes diretrizes da Conferência de Tbilisi. Brasília, DF: IBAMA, 1996. Disponível em: https://www.ibama.gov.br/sophia/cnia/livros/educacaoambientalasgrandesdiretrizesdaconferenciadetblisidigital.pdf. Acesso em: 30 ago. 2025.

KOLB, David A. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1984.

MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.

PUC GOIÁS. Diretrizes para a curricularização da extensão nos cursos de graduação EaD. Goiânia: Pró-Reitoria de Graduação, 2022a.

PUC GOIÁS. PDI. Plano de Desenvolvimento Institucional 2022-2026. Versão 03. Goiânia, 2022b. Disponível em: [https://www.pucgoias.edu.br/wp

content/uploads/2022/03/PDI_2022_2026_atualizacao-em-25-de-marco-2022-versao-03.pdf]. Acesso em: 5 jun. 2025.

PUC GOIÁS. Extensão. Goiânia: PUC Goiás, 2025a. Disponível em:

https://www.pucgoias.edu.br/extensao/. Acesso em: 5 jun. 2025.

PUC GOIÁS. Pró-Reitoria de Extensão e Apoio Estudantil (PROEX). Goiânia: PUC Goiás, 2025b. Disponível em: https://www.pucgoias.edu.br/institucional/proex/. Acesso em: 5 jun. 2025.

PUC GOIÁS. Projeto Pedagógico Institucional. Goiânia: Pontifícia Universidade Católica de Goiás, 2022c.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2008.

Published

2025-10-30

How to Cite

Gontijo, E. J. A., Martins, I. R., Rogeri, R. R., & Castro, R. M. (2025). ENVIRONMENTAL EDUCATION AND SUSTAINABLE COMMUNITIES: : The role of schools in shaping ecologically responsible citizens. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 9(nesp), 74–83. Retrieved from https://periodicos.pucminas.br/conecte-se/article/view/37121