CHESS AND MATHEMATICS TEACHING:

an experience report

Authors

  • Danilo Elias Oliveira Universidade Federal de Uberlândia - UFU
  • Caroline Fernandes Morotti
  • Márcia Regina Melo
  • Alexandre Luiz Gonçalves
  • Lucélia Cristina Elias
  • Giselle Moraes Resende Pereira

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p313-324

Keywords:

Chess Game, Learning Process, elementary school

Abstract

This experience report presents the extension project entitled "The game of chess and the teaching of
Mathematics," registered in the Pro-Rectory of Extension and Culture of the Federal University of Uberlândia –
UFU, which was developed in the city of Monte Carmelo – MG. This project sought to develop in 9th-grade
students from a public school characteristics such as concentration capacity, thinking efficiency, and memory, in
addition to promoting the socialization of these students. For this, a chess course was given to these students
during Mathematics classes for 24 weeks (6 months). Throughout this course, these students learned the
movements of the pieces in addition to other basic movements, such as castling, check, checkmate, pin, fork,
discovered attack, etc. Another project action consisted of organizing an open chess tournament for the entire
Monte Carmelo community and region, allowing these students to get in touch with more experienced chess
players. From the reports of the Mathematics teachers of those classes and of some students participating in the
project, we infer that all the proposed objectives were achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACUMULANDO R$5 milhões em 30 dias. Só Matemática. Virtuous Tecnologia da Informação, 1998-2023. Disponível em: <https://www.somatematica.com.br/curiosidades/c106.php>. Acesso em 09 de janeiro de 2023.

D’LUCIA, R. S. et al. O ensino de xadrez como ferramenta no processo de aprendizado infantil. Ciência em Extensão, v. 3, n. 2, p. 95-104, 2007.

DUARTE, R. S.; FREITAS, M. T. M. Matemática e xadrez: probabilidades no ensino fundamental. FAMAT em Revista, Uberlândia, n.09, p. 415-429, 2007. Disponível em: <https://docplayer.com.br/13871483-Matematica-e-xadrezpossibilidades-no-ensino-fundamental.html>. Acesso em: 13 de novembro de 2018.

PAIVA, R. Aplicações da Matemática Elementar no Xadrez. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional – PROFMAT, Universidade Federal de São João Del-Rei. São João del Rey/MG, 2016. Disponível em:<https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/profmat/DISSMES/T2014/14dissT2014.pdf>. Acesso em 15 de novembro de 2018.

PENA, A. Interdisciplinaridade do xadrez com a matemática. ACADEMIA ARAXAENSE DE XADREZ. Disponível em: <http://www.clubedexadrez.com.br/download/matematicaexadrez_academia08.pdf>. Acesso em: 13 de novembro 2018.

PISA 2018 revela baixo desempenho escolar em leitura, matemática e ciências no Brasil. Ministério da Educação, 2019. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/acoes-internacionais/pisa-2018-revela-baixo-desempenho-escolar-em-leitura-matematica-e-ciencias-no-brasil>. Acesso em 09 de janeiro de 2023.

OECD 2018, Mathematics performance (PISA) (indicator). OECD. Doi: 10.1787/04711c74-em. Disponível em <https://data.oecd.org/pisa/mathematics-performance-pisa.htm>. Acesso em 15 de setembro de 2021.

REZENDE, S. Xadrez na escola. 2a. ed. Ciência Moderna, 2004.

TIRADO, A. C. S. B.; SILVA, W. Da. Meu primeiro livro de xadrez: Curso para escolares. Curitiba: Expoente, 1999.

Published

2025-04-30

How to Cite

Oliveira, D. E., Morotti, C. F., Melo, M. R., Gonçalves, A. L., Elias, L. C., & Pereira, G. M. R. (2025). CHESS AND MATHEMATICS TEACHING: : an experience report. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 8(17), 313–324. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n17p313-324