KNOWLEDGE, TERRITORY, AND SUSTAINABILITY:

Experiences of PUC minas in Poços de Caldas in Addressing the Climate Emergency

Authors

  • Teresa Cristina Alvisi
  • Fabiano Costa Teixeira
  • Daniel Fernandes Novaes Pimenta

Keywords:

: sustainable development, climate emergency, teaching, research, and outreach

Abstract

This article analyzes the initiatives of PUC Minas at the Poços de Caldas campus, highlighting its strategic role in social and economic development and in addressing the climate emergency while promoting sustainable local development. Since its establishment in 1997, the university has acted as a transformative agent by integrating teaching, research, and outreach to foster innovative projects and environmental practices that positively impact the community. Campus infrastructure growth is accompanied by expanded green infrastructure and concrete actions in sustainable mobility and carbon offsetting. The relationship between university and territory reinforces a sense of belonging and commitment to building a just, inclusive, and environmentally responsible future, positioning PUC Minas as a catalyst for socio environmental change.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AME. Autarquia Municipal de Ensino. Disponível em: https://www.ame.edu.br/. Acesso em: 14 out. 2024.

DAMATTA, Roberto da. A casa e a rua: espaço, cidadania, mulher e morte no Brasil. 5. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Disponível em: . Acesso em: 2024.

IPCC. Relatório síntese do sexto ciclo de avaliação. Painel Intergovernamental sobre Mudanças Climáticas, Genebra, 2023.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 17. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2011.

ONU. Transformando nosso mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Organização das Nações Unidas, 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 20 jun. 2025.

PEIXOTO, Clarice Ehlers. Envelhecimento e imagem. São Paulo: Anmabluma Comunicação, 2000.

PUC MINAS. Campus Poços de Caldas. Disponível em:

https://www.pucpcaldas.br/content.php?id=home/campus. Acesso em: 14 out. 2024. ROSSI, Aldo. A arquitetura da cidade. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

SACHS, Ignacy. Inclusão social pelo trabalho decente, com sustentabilidade ambiental: rumo a uma nova equação do desenvolvimento. Estudos Avançados, São Paulo, v. 22, n. 64, p. 25- 38, 2008.

SANTOS, Milton. Pensando o espaço do homem. 5. ed. São Paulo: Edusp, 2004.

VOLKSWAGEN. 70 anos de história. Disponível em:

https://www.vw.com.br/pt/volkswagen/volkswagen-do-brasil.html. Acesso em: 14 out. 2024.

Published

2025-10-30

How to Cite

Alvisi, T. C., Teixeira, F. C., & Pimenta, D. F. N. (2025). KNOWLEDGE, TERRITORY, AND SUSTAINABILITY:: Experiences of PUC minas in Poços de Caldas in Addressing the Climate Emergency . Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 9(nesp), 19–28. Retrieved from https://periodicos.pucminas.br/conecte-se/article/view/37149