SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN SOCIETIES IMPACTED BY MINING:

A formative experience in Miguel Burnier/MG

Authors

  • Josmária Lima Ribeiro de Oliveira
  • Amilson Carlos Zanetti

Keywords:

mining, sustainable development goals (SDGs), citizenship

Abstract

 This experience report shares a pedagogical practice adopted in the Accounting Sciences program at PUC Minas, in the virtual modality, aimed at developing university students' communication skills and active citizenship through the critical analysis of the case of Miguel Burnier/MG, a district historically impacted by mining. The educational strategy was based on the Sustainable Development Goals (SDGs), integrating digital tools, thematic forums, and personas representing local social actors. The initiative fostered academic engagement, content appropriation, systemic thinking, and dialogue on socio-environmental justice, contributing to reflection on the role of university outreach in vulnerable territories. The experience demonstrates how higher education can promote environmental awareness and student protagonism in real and sensitive contexts, through digital resources that encourage social representation and highlight the relevance of professional action for the collective, in favor of sustainable economic development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAZANI, C. L.; SANTOS, G. C. Contribuições das metodologias ativas de aprendizagem em contabilidade: uma revisão integrativa. Revista Contabilidade & Organizações, [s. l.], 2023. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1982-6486.rco.2023.211942. Acesso em: 22 jun. 2025.

CUNHA, M.; GASPARINI, I.; BERKENBROCK, G. Investigando o uso de gamificação para aumentar o engajamento em sistemas colaborativos. In: X SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SISTEMAS COLABORATIVOS, 2013. Anais [...]. Manaus/AM: SBS, 2013. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/343c/42a7eb5dd56e7c4f75940e893f3d562aef51.pdf. Acesso em: 22 jun. 2025.

GERDAU. Relatório de Sustentabilidade 2022. São Paulo: Gerdau, 2022. Disponível em: https://www.gerdau.com/sustentabilidade. Acesso em: 22 jun. 2025.

GIRARDI, D. R.; CUNHA, T. R. da; SOUZA-LIMA, J. E. de; SILVA, M. A. da. Economia de Francisco e Clara como parâmetro para due diligence de ESG – Sustentabilidade ambiental, social e governança. Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão, v. 4, n. 2, p. 1-17, 2023. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/conecte-se/article/view/31608/21612. Acesso em: 23 jun. 2025.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (PNAD). Brasília: IBGE, 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br. Acesso em: 22 jun. 2023.

IRIGOYEN, A. Gamification na gestão de projetos: potencializa a motivação e o empoderamento das equipes. In: JOURNEY 2017. Agência Inside Outt, 2017. Disponível em: https://www.agileconnect.org/conference-2016/case-studies/gamification-a-motivation-tool-for-agile-projects. Acesso em: 22 jun. 2025.

LEAL, E. A.; MEDEIROS, C. R. de O.; FERREIRA, L. V. O uso do método do caso de ensino na educação na área de negócios. In: LEAL, E. A.; MIRANDA, G. J.; CASA NOVA, S. P. de C. (org.). Revolucionando a sala de aula: como envolver o estudante aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem. São Paulo: Atlas, 2017. cap. 3.

LIU, C. Social media as a student response system: new evidence on learning impact. Research in Learning Technology, v. 26, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.25304/rlt.v26.2043. Acesso em: 22 jun. 2025.

MINAS GERAIS. Ministério Público. Relatório Técnico de Compromisso Ambiental – Miguel Burnier. Belo Horizonte: MPMG, 2022.

ONU. ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Transformando nosso mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/91863-agenda-2030-para-o-desenvolvimento-sustentavel. Acesso em: 28 jun. 2025.

PROJETO ESTAÇÃO CULTURA – MIGUEL BURNIER. O retrato esquecido de Miguel Burnier – Episódios I, II e III. YouTube, 3 ago. 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-fsAr2Z1Zyw. Acesso em: 23 jun. 2023.

REDE JUSTIÇA NOS TRILHOS. Racismo ambiental e mineração: impactos nas comunidades negras. São Luís: Justiça nos Trilhos, 2022. Disponível em: https://www.justicanostrilhos.org/. Acesso em: 22 jun. 2024.

Published

2025-10-30

How to Cite

Oliveira, J. L. R. de, & Zanetti, A. C. (2025). SUSTAINABLE DEVELOPMENT IN SOCIETIES IMPACTED BY MINING: : A formative experience in Miguel Burnier/MG. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 9(nesp), 155–167. Retrieved from https://periodicos.pucminas.br/conecte-se/article/view/37150