Pastor versus Shaman: the blow of the spirit in indigenous contexts

Main Article Content

Donizete

Abstract

Based on anthropological and sociological theories, conceptual categories and dense ethnographic work, and from a comparative and cross-cultural perspective, the objective of the article is to discuss the process of religious change that is taking place in the Sororó Indigenous Land (Suruí-Aikewara), Pará, Brazil. With the introduction of Pentecostal Protestantism, and using their previous animist cosmology, most villages, in the process of evangelical conversion, incorporate, re-signify and create new expressions of the sacred. From a real and symbolic dispute between the Pastor and the Pajé, there emerged the emic category of ‘índio-crente’ (indigenous believer) and an ideal type, in the Weberian sense, which we are calling 'indigenous Pentecostalism'. With a comparative and complementary perspective, the ethnography made with a Kaingang pajé cunhã-karaí, in Santa Catarina, is also discussed. In these two indigenous contexts, there is no rupture with the original cosmologies, but rather a logic of correspondence, cohabitation of opposites, strategies of accumulation of different logics of thought, of symbolic categories and religious practices. Even constituting themselves as distinct paradigms, the two models – indigenous-shamanism and Pentecostal-Christianity – are intertwined in a web of magical-religious relationships, materialized in an evident religious hybridity, in a new syncretic religiosity and, in the Lévi-Strauss perspective, healing efficacy, real and/or symbolic.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
DONIZETE. Pastor versus Shaman: : the blow of the spirit in indigenous contexts. HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences, Belo Horizonte, v. 21, n. 64, p. e216415, 2023. DOI: 10.5752/P.2175-5841.2023v21n64e216415. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/horizonte/article/view/25658. Acesso em: 8 oct. 2025.
Section
Artigos/Articles: Temática Livre/Free subject
Author Biography

Donizete, Universidade da Beira Interior (Portugal)Centro em Rede de Investigação em Antropologia (CRIA-UNL).

Mestre em Antropologia social pela Universidade de São Paulo (USP) - onde foi docente entre 1986 e 1992 - e doutorado em Antropologia social pela Universidade de Coimbra (Portugal). Atualmente, é Professor Associado com Agregação (Livre-Docência) do Departamento de Sociologia da Universidade da Beira Interior – onde foi diretor da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (2007-2000) - e Investigador-sénior do Center for Research in Anthropology (CRIA-Lisboa). Foi Professor Titular convidado (1995-2011) do programa de Doutoramento em Sociologia e Antropologia da Universidade de Salamanca (Espanha) e Professor-visitante em várias universidades estrangeiras (Espanha, Inglaterra, França, Suécia, Itália, Roménia, Índia, Brasil, Canadá, Japão, Letónia, Polónia, Croácia e Lituânia). Foi Visiting-Fellow (2000-2001) e Erasmus-Fellow (2002-2005) no Departamento de Sociologia da Universidade de Bristol (Inglaterra) e Visiting-Fellow (2009-2010) na Columbia University (New York, EUA) e Associate researcher (2011-2013) do Center for the Study of Latin American Pentecostalism/University of Southern California (Los Angeles, EUA).

Fez parte do grupo de trabalho da Oxford University que editou a Encyclopedia of New Religious Movements, onde colaborou com vários artigos. Para além de capítulos de livros (Indiana University Press, Ashgate) e artigos publicados em revistas estrangeiras, do conjunto das suas obras destacam-se vários livros (em português e inglês) na área da Antropologia/Sociologia da religião: Deus, o Demónio e o Homem: o fenómeno Igreja Universal do Reino de Deus (1999); The Religious Phenomenon: an inter-disciplinary approach (2000); The God of the New Millennium: An Introduction to the Sociology of Religion (2002); O Terreiro das Bruxas: o religioso no maravilhoso popular (2004); Em Nome de Deus: a religião na sociedade contemporânea (2004); Sociologia da Religião: uma introdução (2007); O Que é Religião? A visão das ciências sociais (2013); Jesus in Sacred Gotham: Brazilian Immigrants and Pentecostalism in New York City (2014); Transnacionalização Religiosa. religiões em movimento (2015); O Evangélico Imigrante: o pentecostalismo brasileiro salvando a América (2016).

References

ALENCAR, Gedeon. Assembleia de Deus: origem, implantação e militância (1911-1940). São Paulo: Arte Editorial, 2010.

BASTIDE, Roger. Le Sacré Sauvage. Paris: Payout, 1975.

CARVALHO JÚNIOR, Almir Diniz de. Índios Cristãos: poder, magia e religião na Amazônia-Colonial. Curitiba: Editora CRV, 2017.

CRAVALHO, Mark Andrew. An invisible Universe of Evil: supernatural malevolence and personal experience among Amazon peasants. San Diego: University of California (Unpublished master’s thesis), 1993.

CRESWELL, John. Qualitative Inquiry and Research Design. London: Sage, 1998.

DESCOLA, Philippe. Societies of nature and the nature of society. In: KUPER, Adam (ed.). Conceptualizing Society. Londres: Routledge, 1992.

DOUGLAS, Mary. Pureza e Perigo. São Paulo: Perspectiva, 2012.

ELIADE, Mircea. Shamanism: archaic techniques of ecstasy. Princeton: Princeton University Press, 1964.

ELIAS, Norbert. O Processo Civilizador: uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

FERRARI, Odêmio António. A intersecção religiosa entre o povo Kaingang e o pentecostalismo na terra indígena Guarita: apropriações e ressignificações. Tese (Doutorado em Ciências da Religião). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica, 2012.

FRIEDRICH, Neidi Regina. Entre Xales, Cachimbos, Mulheres e Xamãs. Curitiba: Appris Editora, 2016.

GEERTZ, Clifford. The Interpretation of Cultures. New York: Basic Books, 1973.

GOODMAN, Felicitas et al. Trance, Healing, and Hallucination: three field studies in religious experiences. New York: Wiley, 1974.

HILL, Jonathan. Ethnogénesis in the Norhwest Amazon: an emerging regional picture. In: HILL, Jonathan (ed.). History, Power and Identity. Iowa City: University of Iowa Press, 1996, p. 142-160.

INGOLD, Tim. Humanity and Animality. In: INGOLD, Tim (ed.). Companion Encyclopedia of Anthropology: Humanity, Culture and Social Life. London: Routledge, 1994, p. 14-32.

KOPENAWA, Davi & ALBERT, Bruce. A Queda do Céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

LANGDON, E. Jean (ed.). Xamanismo no Brasil: novas perspectivas. Florianópolis: Editora da UFSC, 1996.

LARAIA, Roque de Barros. Tupi: índios do Brasil atual. São Paulo: FFLCH/USP, 1986.

LARAIA, Roque de Barros. As Religiões Indígenas: o caso tupi-guarani. REVISTA USP, nº67, p. 6-13, 2005.

LÉVI-STRAUSS, Claude. Antropologia Estrutural. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1970.

LIMA, Luiza Mastop. ‘De Fraquinhos’ a Aikewára: construção de identidade e resistência de um povo tupi na Amazônia. Tellus, 15 (29), p. 19-47, 2015.

MAUÉS, Raymundo Heraldo. Uma Outra ‘Invenção’ da Amazônia: religiões, histórias, identidades. Belém: Edições CEJUP, 1999.

MAUÉS, Heraldo. Bailando com o Senhor: técnicas corporais de culto e louvor (o êxtase e o transe como técnicas corporais). Revista de Antropologia, 46 (1), p. 9-40, 2003.

MAUÉS, Raymundo Heraldo; VILLACORTA, Gisela Macambira (eds.). Pajelanças e Religiões Africanas na Amazônia. Belém: EDUFPA, 2008.

MENEZES, Ana & FONTELES FILHO, José. Plantas Medicinais Indígenas: usos-saberes-sentidos. Fortaleza: IPECE, 2011.

MÉTRAUX, Alfred. A Religião dos Tupinambás. São Paulo: Companhia Editora Nacional/Brasiliana, 1979.

NARSIZO, Ana Paula; Santos, Cesar dos; PINHEIRO, Claudemir. Aprendendo sobre a Cultura Kaingang e Guarani. Florianópolis: Epagri, 2017.

OLIVEIRA, Liliane Costa de; RODRIGUES, Donizete. Amazônia, terra de avivamento religioso: o caso do pentecostalismo. NORUS-Novos Rumos Sociológicos, Pelotas, v.10, n.17, p. 112-133, 2022.

PANTOJA, Vanda. Santos e Espírito Santo, ou Católicos e Evangélicos na Amazônia Marajoara. Tese (Doutorado em Ciências Sociais). Belém: Universidade Federal do Pará, 2011.

RIBEIRO, Darcy. O Povo Brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

RODRIGUES, Donizete. O Evangélico Imigrante: o Pentecostalismo Brasileiro Salvando a América. São Paulo: Fonte Editorial, 2016.

RODRIGUES, Donizete. How to Study Religion? Notes on research methodology in the context of Latin American Religions. International Journal of Latin American Religions, v.7, n.1, p. 1-19, 2023.

RODRIGUES, Donizete; MORAES, Manoel Ribeiro de. A Pentecostalização de Povos Tradicionais na Amazônia: aspectos conceituais para uma Antropologia de identidades religiosas. Revista Horizonte, Belo Horizonte, v. 16, n.50, p. 900-918, 2018.

RODRIGUES, Donizete. Uma etnografia virtual com os Suruí-Aikewara em tempo de pandemia. In. CRIA: Confinaria: etnografias em tempos de pandemia, 05 maio 2020. Disponível em:https://confinaria.hypotheses.org/836. Acesso em: abril de 2023.

TEDLOCK, Bárbara. A Mulher no Corpo de Xamã: o feminino na religião e na medicina. Rio de Janeiro: Editora Rocco, 2008.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A Inconstância da alma selvagem e outros ensaios de Antropologia. São Paulo: UBU Editora, 2017.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Mana, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 115-144, 1996.

WEBER, Max. The Sociology of Religion. London: Methuen, 1922.

WIIK, Flávio Braune. ‘Somos Índios Crentes’: dialéticas do contato, alteridade e mediação cultural entre os Xokleng (Jê) de Santa Catarina. Tellus, ano 10 (19), p. 11-51, 2010.

WRIGHT, Robin. Transformando os Deuses: Igrejas Evangélicas, Pentecostais e Neopentecostais Entre os Povos Indígenas no Brasil. Campinas: Editora da Unicamp, 2004.