Memories, cinema and the end of the world: analysis of the film Melancholia by Lars von Trier
Main Article Content
Abstract
The present paper, starting from the articulation of the concepts of dialogism, as initially defended by Bakhtin, argues that a film is a cultural product inscribed in a socio-historical period. The proposal was to interrogate the film, since it offers a set of representations that refer directly or indirectly to the society. For that, the film Melancolia, by director Lars von Trier, was chosen as the work analyzed. The methodology used was a qualitative approach, with procedures for a deconstruction of some scenes, chosen in a non-probabilistic way, but that contemplate the whole in its parts. The analysis focused in particular on the direction of photography and the analysis of the script as a philosophical argument, all to understand the major discursive construction proposed in the work. This paper has a philosophical-eschatological analysis and a search to understand how the direction of photography helps to better build the end of the world. Thus, the narrative of the film is better understood when thought from intertextuality, when considering the various voices of speech, such as chromatic color, paintings, formats, history, works of art (patterns and processes inserted in the film).
Downloads
Article Details
There is access to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
I acknowledge that Horizonte is licensed under a CREATIVE COMMONS LICENSE - ATTRIBUTION 4.0 INTERNATIONAL (CC BY 4.0):
References
APPOLINÁRIO, F. Dicionário de metodologia científica: um guia para a produção do conhecimento científico. Atlas: São Paulo, 2009.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Os gêneros do discurso. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 9. ed. São Paulo: Hucitec, 1999.
CAMUS, A. A peste. Rio de Janeiro: Renascer, 1997.
CARVALHO, J. “Dançando no escuro”: o real e o sagrado na construção das imagens. In: XXXII CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 2009, Curitiba. Anais... Curitiba: Universidade Positivo, 2009. p. 1-13. Disponível em: <https://bit.ly/2OFWgB8> Acesso em: 11 nov. 2018.
CORBANEZI, E. Melancolia, de Lars von Trier: um diagnóstico do presente. Revista Baleia na Rede, v. 1, n˚ 9, junho 2012. Disponível em: <http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/baleianarede/article/view/2846>. Acesso em: 18 de mar. 2019
CRUZ, N. Entre cinema, fotografia e pintura: o uso de imagens com movimentos mínimos em Melancolia. Revista Eco Pós, v. 17 n˚ 2, agosto 2014. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/eco_pos/article/view/1319/pdf_31>. Acesso em: 19 de mar. 2019.
CRUZ, N.; ALVIM, L. O uso de música e de imagens com movimentos mínimos em Melancolia. Revista Lumina, v. 10 n˚ 2, agosto 2016. Disponível em: <http://ojs2.ufjf.emnuvens.com.br/lumina/article/view/21283/11571>. Acesso em: 18 de mar. 2019.
FARINA, M.; PEREZ, C.; BASTOS, D. Psicodinâmica das cores em comunicação. São Paulo: Edgard Blücher, 2006.
FERREIRA-SANTOS, M.; ALMEIDA, R. Aproximações ao imaginário: bússula de investigação poética. São Paulo: Képos, 2012.
FRASER, T.; BANCKS, A. O guia completo da cor. São Paulo: Senac, 2007.
GARCIA, D.; ROCHA, G.M. Melancolia de Lars von Trier: aspectos éticos e estéticos. CliniCaps, v. 6 n˚ 17, p. 33-37, abril 2012. Disponível em: <https://www.clinicaps.com.br/clinicaps_pdf/Rev_17/Garcia.D%20&%20Massara.%20G.pdf>. Acesso em: 19 de mar. 2019.
GILL, R. Análise de discurso. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis: Vozes, 2002.
GUAZELLI, C. Os apocalipses de agora. In: GUAZELLI, C.; DOMINGOS, C.; BECK, J.; QUINSANI, R. (orgs.). Fim do mundo: guerras, destruição e apocalipse na história e no cinema. Porto Alegre: Agronautas, 2012.
HELLER, E. A psicologia das cores: como as cores afetam a emoção e a razão. São Paulo: Editora Gustavo Gili, 2018.
JUNG, C. G. Os arquétipos do inconsciente coletivo. Petrópolis: Vozes, 1976.
KLEIN, T.; HERZOG, R. A melancholia em Lars von Trier e a psicanálise. Periódicos Eletrônicos em Psicologia, v. 30 n˚ 1, p. 129-145, novembro 2017. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652018000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 18 de mar. 2019.
KRISTEVA, J. Introdução à semanálise. São Paulo: Perspectiva, 1974.
LAMBOTTE, M. C. Estética da melancolia. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2000.
MACHADO, J. Identidade apocalíptica em tempos de crise. Orácula, v. 5, n. 9, p. 10-20, 1˚ semestre. 2009. Disponível em: <https://bit.ly/2RNSg3r> Acesso em: 11 de nov. 2018.
MEDEIROS, P.; GOMES, I.M.A.M., Gênero e dialogismo: um olhar sobre o documentário ambiental a partir de Mikhail Bakthib e Bill Nichols. Doc On-line, n. 16, p. 158-178, setembro 2014. Disponível em: <http://doc.ubi.pt/16/artigos16_3.pdf>. Acesso em: 12 de mar. 2019.
MOLETA, C.; HANSEN, F. Um olhar nietzschiano à Dogville: as desordens morais da personagem Grace no discurso fílmico. Comunicação & Informação, v. 21, n. 2, p. 51-70, 30 out. 2018.
MOLTMANN, J. Teologia da esperança: estudos sobre os fundamentos e as consequências de uma escatologia cristã. São Paulo: Herder, 1971.
MONTEIRO, E. C.; PIRES, V.L. Melancolia de von Trier: Ophélia contemporânea. Nonada – Letras em Revista, v. 1 n˚ 24, 1˚ semestre 2015. Disponível em: <https://seer.uniritter.edu.br/index.php?journal=nonada&page=article&op=view&path%5B%5D=992&path%5B%5D=724>. Acesso em: 19 de mar. 2019.
MOURA, E. P. 50 anos luz, câmara e ação. São Paulo: Senac São Paulo, 2010.
OLIVEIRA, C. C. O niilismo russo e a saída de Dostoiévski para o problema. Horizonte, revista de estudos de teologia e ciências da religião, Belo Horizonte, v. 9, n. 20, p. 171-176, jan./mar. 2011. Disponível em: <https://bit.ly/2FqjbRo> Acesso em: 11 de nov. 2018.
PILLA, A. Análise dos recursos utilizados na edição de vídeos analógicos e digitais dos trabalhos acadêmicos de alunos de publicidade e propaganda. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Sul de Santa Catarina, Curso de Mestrado em Ciências da Linguagem, Palhoça, 2005.
PIRANI, A. A construção da informação através da imagem em melancolia, de Lars von Trier. In: XX CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO SUDESTE, 2015, Uberlândia. Anais... Uberlândia: Universidade Federal de Urberlândia, 2015. p. 1-10. Disponível em: <https://bit.ly/2RPqjs5> Acesso em: 11 nov. 2018.
RIBEIRO, A.; FERREIRA, L. (Orgs.) Mídia e memória: a produção de sentidos nos meios de comunicação. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.
SERGL, M. J. Lars von Trier e Melancolia: interrelações entre imagem e música, fantástico e onírico. Revista Lumen et Virtus, v. 5 nº 10, p. 130-168, março/2014. Disponível em: <https://bit.ly/2ODEsGS>. Acesso em: 11 de nov. 2018.
SIMÕES, E.; TIEDEMANN, K. Psicologia da percepção. São Paulo: EPU, 1985.
SOARES, D. O. A literatura apocalíptica: o gênero como expressão. Horizonte, revista de estudos de teologia e ciências da religião, Belo Horizonte, v. 7, n. 13, p. 99-113, dez. 2008. Disponível em: <http://periodicos.pucminas.br/index.php/horizonte/article/viewFile/425/835>. Acesso em: 21 de out. 2014.
SOCORRO, A. Os gêneros do discurso e a formação docente gestar II: um olhar enunciativo-discursivo (im)possível. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem). Universidade Federal de Mato Grosso. Cuiabá-MT, 2009. Disponível em: <http://www1.ufmt.br/ufmt/unidade/userfiles/publicacoes/faa5132b998d61ade81f049b6518488f.pdf>. Acesso em: 12 de mar. 2019.
STRAUSS, A.; CORBIN, J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. São Paulo: Artmed, 2008.
STROCCHI, M. C. Psicologia da comunicação: manual para estudo da linguagem publicitária e das técnicas de venda. São Paulo: Paulus, 2007.
TRAILER do filme Melancolia. Disponível em https://youtu.be/r7pPTds5LIU. Acesso em 14 de dezembro de 2021.
VANOYE, F.; GOLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas, SP: Papirus, 2012.
XAVIER, I. (Org.). A experiência do cinema: antologia. Rio de Janeiro: Graal, 1983.
