A Roman altar in the bay of Guajará: An iconological programme and Catholic reform in the Cathedral of Belém do Pará (1867-1892)

Main Article Content

Aldrin Figueiredo
Silvio Ferreira Rodrigues

Abstract

This article analyses the role of sacred and religious art in Amazonia in the context of the catholic renovation movement of the 19th century, known as Catholic Reform. For that, it takes the order of the main altar of Our Lady of Belém by Pará’s Bishop Antônio de Macedo Costa (1830-1891) to Italian architect Luca Carimini (1830-1890) as its study object. This piece, along with others made throughout the period of Pio IX’s pontificate, constitutes an iconological programme as well as an artistic and sacred narrative body, which testify to the pedagogical and political debates on the history of Roman Catholicism in Brazil in the 19th century. Besides that, it moves artists that acted under the patronage of Pope Pius IX in Latin American cities such as Santiago, in Chile, and Belém do Pará, in Brazil, putting in evidence the artistic, intellectual and religious connections between the Vatican and South America, as part of an international renewal movement of Catholicism.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
FIGUEIREDO, Aldrin; RODRIGUES, Silvio Ferreira. A Roman altar in the bay of Guajará: An iconological programme and Catholic reform in the Cathedral of Belém do Pará (1867-1892). HORIZONTE - Journal of Studies in Theology and Religious Sciences, Belo Horizonte, v. 14, n. 43, p. 975–1011, 2016. DOI: 10.5752/P.2175-5841.2016v14n43p975. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/horizonte/article/view/P.2175-5841.2016v14n43p975. Acesso em: 14 aug. 2025.
Section
Artigos/Articles: Temática Livre/Free subject
Author Biographies

Aldrin Figueiredo, Universidade Federal do Pará

Graduado em História (UFPA, 1989), especialista em Antropologia Social (UFPA, 1993), mestre e doutor em História (UNICAMP, 1996, 2001) e bolsista de produtividade do CNPq. Desde 1991 é professor da Faculdade de História da UFPA. Sua área de interesse procura conexões entre a história cultural, as artes visuais e o ensaio crítico. Atualmente vem se dedicando ao estudo das artes plásticas e literárias na Amazônia nos séculos XIX e XX, patrimônio histórico, história e arquivos, memória e acervos da imigração estrangeira na Amazônia e a história social da intelectualidade amazônica (séculos XVIII-XX). Realizou curadorias e consultorias em diversos projetos com instituições brasileiras e estrangeiras. Coordena o Grupo de Pesquisa em História Social da Arte (UFPA/CNPq) e atualmente é professor do Programa de Pós-Graduação em História Social da Amazônia e diretor do Centro de Memória da Amazônia sediado na Universidade Federal do Pará.

Silvio Ferreira Rodrigues, Escola de Aplicação da UFPA

Possui graduação em História pela Universidade Federal do Pará (2004) , graduação em Licenciatura Plena em História pela Universidade Federal do Pará (2004) e mestrado e Doutorado (2015)em História Social da Amazônia pela Universidade Federal do Pará (2008) . Atualmente é Professor e pesquisador da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará. Tem experiência na área de História , com ênfase em História do Brasil. Atuando principalmente nos seguintes temas: historia da medicina, história da arte,  arte republicana, arte e religião.