The meaningfulness of “The Meaninglessness of Ritual”: [an advaita Vedānta perspective on] Vedic ritual (yajña) as narrative of renunciation (tyāga)

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Dilip Loundo

Resumen

The objective of the present article is to suggest that systematic, deliberate and gradual renunciation (tyāga) constitutes the fundamental thrust of Indian Vedic traditions and the main feature of what may be called a religious or spiritual outlook, in contrast with a mundane one. I’ll try show that renunciation is ultimately purportful in enabling one to overcome suffering (duḥkha) through gradual immersion into the knowledge of the deepest levels of one’s immediate Reality. Considering the two-step ladder that make-up Vedic religious designs according to Advaita Vedānta - viz., karma as ritual-related actions leading to improved rebirths, and jñāna as knowledge-related disciplines leading to ultimate self-realization, - the specific focus of the present article will be on the first step. Accordingly, I’ll strive to unveil the specific characteristics, modalities and cognitive facets of renunciation that make up, in my opinion, the fundamental meaning of dharma as a goal to be pursued in accordance with the narrative prescriptions of the Vedas and in the form of ritual actions - karma -, leading one to paradise in next life.

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Cómo citar
LOUNDO, Dilip. The meaningfulness of “The Meaninglessness of Ritual”: [an advaita Vedānta perspective on] Vedic ritual (yajña) as narrative of renunciation (tyāga). HORIZONTE - Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião, Belo Horizonte, v. 16, n. 51, p. 1152, 2018. DOI: 10.5752/P.2175-5841.2018v16n51p1152. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/horizonte/article/view/P.2175-5841.2018v16n51p1152. Acesso em: 14 ago. 2025.
Sección
Artigos/Articles: Dossiê/Dossier
Biografía del autor/a

Dilip Loundo, Departamento de Ciência da Religião Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Filosofia Indiana pela Universidade de Mumbai (Índia), Pós-Doutor em Filosofia Indiana pela UFRJ, Mestre em Filosofia da Ciência e da Técnica pela UFRJ, Pós-Graduado lato sensu em Sânscrito pela Universidade de Mumbai (Índia), Bacharel em Ciências Sociais pela UFRJ e Bacharel em Ciências Econômicas pela UERJ. É Professor do Departamento de Ciência da Religião da UFJF e Coordenador do Núcleo de Estudos em Religiões e Filosofias da Índia (NERFI-CNPq.) do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Religião da UFJF. Foi Professor Visitante (Shivdasani Fellow) do Oxford Centre for Hindu Studies da Universidade de Oxford (Reino Unido), e da Faculdade de Línguas, Literatura e Estudos Culturais da Universidade Jawaharlal Nehru de Nova Delhi (Índia). É ex-professor de Filosofia da UFRJ e ex-ocupante da Cátedra do Itamaraty de Estudos Indo-Brasileiros (Leitorado) na Universidade de Goa (Índia).