THE ROCK MUSIC TRAJECTORIES IN THE CAVERNA DE ADULÃO COMMUNITY

Main Article Content

Flávio Lages Rodrigues

Abstract

The present article showed how the social construction occurred in the relationship between religion and culture with the young rock and urban tribesmen. Later it was shown the loss of the strength of rock as the only socializing element and the entrance of other elements in its place. It was analyzed how the social bonds between the young people in the community with the autonomy for differentiated religious practices occur, in which the city and the postmodernity allow new ways of living and believing in the actuality. The methodology used was a bibliographical review, with the objective of analyzing the primary and secondary sources about Michel Maffesoli 's thinking about juvenile tribalization, at Portal of Periodicals of Capes, and at the libraries of PUC Minas and UFMG. A field research was also carried out, using the anthropological-ethnographic method that happened with participant observation and the focus group techniques. Thus, the adhesion of these young people to the Caverna de Adulão Community happened at first with rock music because they felt integrated with their culture; then, there was the opening to other socializing elements and people of various ages.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
RODRIGUES, Flávio Lages. THE ROCK MUSIC TRAJECTORIES IN THE CAVERNA DE ADULÃO COMMUNITY. INTERAÇÕES, Belo Horizonte, v. 15, n. 1, p. 197–213, 2020. DOI: 10.5752/P.1983-2478.2020v15n1p197-213. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/interacoes/article/view/17515. Acesso em: 21 aug. 2025.
Section
ARTICLES
Author Biography

Flávio Lages Rodrigues, PUC Minas/Capes

Mestre em Ciências da Religião pela PUC Minas (2018). Doutorando em Ciências da Religião pela PUC Minas. Bacharel em Teologia (2005) e especialista em Teologia Sistemática (2007) pela Faculdade Evangélica de Teologia de Belo Horizonte - FATE-BH. Brasil. O presente trabalho foi realizado com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) – Código de Financiamento 001. ORCID n° 0000-0003-2538-6459. E-mail: flavioposttrevor@yahoo.com.br.

References

º. SAMUEL. In: Bíblia Sagrada Revista e Corrigida. São Paulo: SBB, 2013.

AMARAL, Leila. Cultura religiosa errante: o que o Censo de 2010 pode nos dizer além dos dados. In: TEIXEIRA, Faustino; MENEZES, Renata (org.). Religiões em movimento. O Censo de 2010. Petrópolis: Vozes, 2013, p. 295-310.

BRANDINI, Valéria. Cenários do Rock: mercado, produção e tendências no Brasil. São Paulo: Olho D’água, 2004.

CAMARGO, Luiz Octávio de Lima. Educação para o lazer. São Paulo: Moderna, 1998.

HERVIEU-LÉGER, Danièlle. Representam os surtos emocionais contemporâneos o fim da secularização ou o fim da religião? Religião & Sociedade, v. 18, n. 1, p. 31-47, 1997.

LEFEBVRE, Henri. A revolução urbana. Belo Horizonte: UFMG, 1999.

MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. 4. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

MAGNANI, José Guilherme C.; TORRES, Lílian de Lucca (org.). Na metrópole: textos de Antropologia urbana. São Paulo: EDUSP, 1996.

NOVAES, Regina. Jovens sem religião: sinais de outros tempos. In: TEIXEIRA, Faustino; MENEZES, Renata (org.). Religiões em movimento: o Censo de 2010. Petrópolis: Vozes, 2013, p. 175-190.

RODRIGUES, Flávio Lages. A liberdade do Espírito na vida e no rock. Rio de Janeiro: MK, 2007.

RODRIGUES, Flávio Lages. O fenômeno religioso entre os jovens nas tribos urbanas: uma análise da relação cultura e religião na Comunidade Caverna de Adulão - Belo Horizonte/MG. 2018. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.

RODRIGUES, Flávio Lages. O rock na evangelização. Rio de Janeiro: MK, 2006.

TAYLOR, Charles. Uma era secular. São Leopoldo: Unisinos, 2010, p. 13-37.