MONANTROPISM AND THE MOVEMENT FOR PEACE ACCORDING TO VIKTOR FRANKL
Main Article Content
Abstract
This article aims to point out the possibilities of building a culture of peace based on the concept of Monantropismo according to the Logotherapy and Existential Analysis of Viktor Frankl. In addition, was identified interlocutions between the education and the culture of peace. It was concluded that, in order to counteract the culture of war, it is necessary to develop the spirit of a unique humanity, as well as cultivating some fundamental virtues, such as: tolerance, forgiveness, collective and individual responsibility.
Downloads
Article Details
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors will retain the copyright and grants to the journal the right of the first publication, with simultaneous license to the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this publication.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on your personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation published work (See The Effect of Open Access).
References
ALLERS, Rudolph. Psicologia do caráter. Rio de Janeiro: Livraria Agir Editora, 1958.
BÍBLIA DE JERUSALÉM. Língua portuguesa. São Paulo: Paulinas, 1985.
BRUZZONE, Daniele. Afinar la consciencia: educación y búsqueda de sentido a partir de Viktor E. Frankl. Buenos Aires: San Pablo, 2011.
EINSTEIN, Albert. Como vejo o mundo. Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 1981.
FRANKL, Viktor. Fundamentos antropológicos da psicoterapia. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
FRANKL, Viktor. Um sentido para a vida: psicoterapia e humanismo. Aparecida: Editora Santuário, 1989a.
FRANKL, Viktor. Psicoterapia e sentido da vida. São Paulo: Quadrantes, 1989b.
FRANKL, Viktor. A questão do sentido em psicoterapia. Campinas: Papirus, 1990.
FRANKL, Viktor. La psicoterapia y la dignidad de la existencia. Buenos Aires: Almagestos, 1991a.
FRANKL, Viktor. Psicoterapia para todos. São Leopoldo: Sinodal; Petrópolis: Vozes, 1991b.
FRANKL, Viktor. A presença ignorada de Deus. Petrópolis: Vozes, 1992.
FRANKL, Viktor. Em busca de sentido: um psicólogo no campo de concentração. São Leopoldo: Sinodal; Petrópolis: Vozes, 1994.
FRANKL, Viktor. Lo que no está escrito en mis libros: memorias, 2ª ed. Buenos Aires: San Pablo, 2003.
FRANKL, Viktor. A vontade de sentido: fundamentos e aplicações da logoterapia. São Paulo: Paulus, 2011.
FREIRE, Ana Maria. Educação para a paz segundo Paulo Freire. Revista Educação. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre: PUC/RS, ano XXIX, n. 2, p. 387-393, maio/ago. 2006.
FUNKE, Günter. Busca de sentido e capacidade para a paz. In: FRANKL, Viktor Emil (Org). Dar sentido à vida: a logoterapia de Viktor Frankl. Petrópolis: Vozes; São Leopoldo: Editora Sinodal, 1990, p. 99-112.
MOUNIER, Emmanuel. O personalismo. São Paulo: Centauro Editora, 2004.
NICHOLS, Henry. Mergulhadores Britânicos dizem se sentirem aliviados, não heróis, após resgate na Tailândia. 13 jul. 2018. Disponível em: https://www.terra.com.br/noticias/mundo/mergulhadores-britanicos-dizem-se-sentir-aliviados-nao-herois-apos-resgate-na-tailandia,5aac4b43ab86c2a9f1b8a5fc4b23ecbd2ec2dljx.html. Acesso em: 27 dez. 2019.
NOLETO, Marlova Jovchelovitch. A construção da cultura de paz: dez anos de história. In: UNESCO. Cultura de paz: da reflexão à ação; balanço da Década Internacional da Promoção da Cultura de Paz e Não Violência em Benefício das Crianças do Mundo. Brasília: UNESCO; São Paulo: Associação Palas Athena, 2010.
RESPONSIBILITY FOUDATION. Disponível em: https://pt.slideshare.net/JohnHesseII/responsibilityfoundationstory1 Acesso em: 27 dez. 2019.
TORRALBA, Francesc. La paz. Barcelona: Milenio, 2014.
UNESCO. Constituición de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciência y la Cultura. Aprobada en 1945 y modificada. Paris: Unesco, 2012. Disponível em: http://unesdoc.Unesco.org/images/0021/002161/216192s.pdf#page=7. Acesso em: 27 dez. 2019.
UNESCO. Declaration of Principles on Tolerance. 1995. Disponível em: http://portal.unesco.org/en/ev.php-URL_ID=13175&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html. Acesso em: 27 dez. 2019.
XAUSA, Izar Aparecida de Moraes. Viktor Frankl entre nós: a história da Logoterapia no Brasil e integração pioneira da Logoterapia na América Latina. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2012.
XAUSA, Izar Aparecida de Moraes. A psicologia do sentido da vida. Petrópolis: Vozes, 1986.