NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION a contribution from Comenius’ pedagogy

Main Article Content

Taciana Brasil dos Santos

Abstract

The Religious Education in Brazil has undergone many changes in recent decades. These changes mainly affect their objectives, curriculum and teacher training. This article aims to establish proposals and methodological critiques for this new model of the discipline, based on the contributions of the Pedagogy of Comenius. In order to achieve this goal, three textual topics have been developed. The first is dedicated to the biography of Comenius and its importance to the modern pedagogy. Next, we discuss the new Religious Education, its epistemological perspectives and teacher’s training. Finally, critical and methodological proposals are constructed for the content based on the principles presented in a chapter of the Didactical Magna, the author’s main book. The conclusion of this work is that, despite the time lapse, Comenius' work remains always current to guide and assist teachers in their practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
BRASIL DOS SANTOS, Taciana. NOTES ON SCHOOL RELIGIOUS EDUCATION: a contribution from Comenius’ pedagogy. INTERAÇÕES, Belo Horizonte, v. 14, n. 25, p. 205–226, 2019. DOI: 10.5752/P.1983-2478.2019v14n25p205-226. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/interacoes/article/view/19019. Acesso em: 21 aug. 2025.
Section
ARTICLES
Author Biography

Taciana Brasil dos Santos, PUC Minas

Doutora em Ciências da Religião, Mestre em Educação, Teóloga e Pedagoga.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 3ª versão. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, 2018a. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase>. Acesso em: 30 mar. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Edital de Convocação 01/2017 – CGPLI: Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o programa nacional do livro e do material didático – PNLD 2019. Brasília: Edital PNLD 2019, 2017. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70041-edital-pnld-2019-pdf/file>. Acesso em: 01 set. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer do Conselho Nacional de Educação nº CP 12/2018. Relator: Ivan Cláudio Pereira Siqueira. Aguardando homologação. Aprovado em 02 de outubro de 2018b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/>. Acesso em: 18 nov. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Pesquisa ao Cadastro e-Mec de Instituições e Cursos de Educação Superior. Disponível em: <http://emec.mec.gov.br/>. Acesso em: 08 set. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: Ministério da Educação e Cultura / Secretaria de Educação Fundamental, 1997.

CHEVALLARD, Yves. La transposición didáctica: del saber sabio ao saber enseñado. 3. ed. Buenos Aires: Aique, 1998.

CHEVALLARD, Yves. Pourquoi la transposition didactique? Lyón: Années 1981-1985, 1982. Disponível em: <http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=103>. Acesso em: 22 ago. 2018.

COMENIUS, Jan Amos. Didática Magna. Tradução Ivone Castilho Benedetti. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

DAMASCENO, Sidney Allessandro da Cunha. Formação continuada de professores de ensino religioso: do conteúdo das ciências das religiões à prática na sala de aula de ER. 2016. 186 f. Dissertação (Mestrado) – Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Ciências das Religiões, Universidade Federal da Paraíba, 2016.

DINIZ, Débora; CARRIÃO, Vanessa. Ensino Religioso nas escolas públicas. In: DINIZ, Débora; LIONÇO, Tatiana; CARRIÃO, Vanessa. Laicidade e Ensino Religioso no Brasil. Brasília: UNESCO/Letras Livres, 2010. p. 37-62.

FIGUEIREDO, Anísia de Paulo. Fuentes antropológicas y sociológicas de la educación religiosa en el sistema escolar brasileño, en la perspectiva foucaultiana. Madrid, 2006. 955 f. Tese (Doutorado em Filosofia) – Facultad de Filosofía de la Universidad Complutense de Madrid.

FÓRUM Nacional Permanente do Ensino Religioso. Carta de Princípios. Florianópolis, 1995. Disponível em: <http://www.fonaper.com.br/carta-principios.php>. Acesso em: 17 set. 2017.

FÓRUM Nacional Permanente do Ensino Religioso. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Religioso. 9. ed. São Paulo: Mundo Mirim, 2009.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GASPARIN, João Luís. Comênio: a emergência da modernidade na educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

GILZ, Claudino. O livro didático na formação do professor de Ensino Religioso. Petrópolis: Vozes, 2009.

GOMES, Vilmo. Projeto de Lei nº 1642, de 2015. Dispõe sobre a obrigatoriedade de aulas de ensino religioso nas escolas da rede municipal de ensino e dá outras providências. Disponível em: <https://www.cmbh.mg.gov.br/atividade-legislativa/pesquisar-proposicoes/projeto-de-lei/1642/2015>. Acesso em: 07 set. 2018.

JUNQUEIRA, Sérgio Rogério Azevedo. Ciência da religião aplicada ao Ensino Religioso. In: PASSOS, João Décio; USARSKI, Frank (Orgs.). Compêndio de Ciência da Religião. São Paulo: Paulinas, Paulus, 2013. p. 603-614.

KALIL, Alexandre. Proposição de lei nº 6/2017. Diário Oficial do Município, Belo Horizonte, ano XXIII, edição n. 5245, 04 mar. 2017. Disponível em: <http://portal6.pbh.gov.br/dom/iniciaEdicao.do?method=DetalheArtigo&pk=1176091>. Acesso em: 07 set. 2018.

MINAS GERAIS (Estado). Lei nº 15.434, de 05 de janeiro de 2005. Dispõe sobre o Ensino Religioso na rede pública estadual de ensino. Minas Gerais, Diário do Executivo, 06 jan. 2005. Disponível em: <https://www.almg.gov.br/consulte/legislacao/completa/completa.html?tipo=LEI&num=15434&comp=&ano=2005&aba=js_textoAtualizado#texto>. Acesso em: 07 set. 2018.

MINAS GERAIS (Estado). Resolução SEE nº 2.253, de 09 de janeiro de 2013. Estabelece normas para a organização do Quadro de Pessoal das Escolas Estaduais e a designação para o exercício de função pública na rede estadual de educação básica. Disponível em: <http://www2.educacao.mg.gov.br/images/documentos/2253-13-r.pdf>. Acesso em: 07 set. 2018.

NARODOWSKI, Mariano. Comenius e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

PARRAT-DAYAN, Silvia. Como enfrentar a indisciplina na escola. São Paulo: Contexto, 2008.

PASSOS, João Décio. Ensino Religioso: construção de uma proposta. São Paulo: Paulinas, 2007.

PERRENOUD, Phillipe. Avaliação: da excelência à regularização das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1998.

PIAGET, Jean. O nascimento do raciocínio na criança. 5. ed. São Paulo: El Ateneo, 1993.

SOARES, Afonso Maria Ligório. Ciência da Religião, Ensino Religioso e Formação Docente. Rever, São Paulo, ano 9, p. 1-18, set./2009. Disponível em: . Acesso em: 15 ago. 2018.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.