THE MYSTIC OF STUDIES IN SIMONE WEIL
Main Article Content
Abstract
Simone Weil (1909-1943) left us many academic and non-academic contributions to think about the development of a civilization capable of overcome social oppression and uprooting. Among them, a proficient method to look and act into the world. Based on uprooting this method, we developed, in this article, some reflections on studies in the formation of this civilization. We started, initially, with three commentators, Alfredo Bosi (1988), Ecléa Bosi (2003), and Maria Clara Bingemer (2011), presenting some meanings that were fundamental to think about the study activity in Simone Weil: attention, non-active act, and reading. With these conceptions, we introduced study as a historical act or activity, inserted in the current of tradition. With Santos (2015) and Queiroz (2017; 2018), we unfold this idea with the concept of tradition and, consequently, we thought with these authors in the possibilities in rooting of the study activity, in dialogue with Puente (2013), Alfredo Bosi (2009) and, mainly, Bingemer (2011) with the concept of real metaphor. Ultimately, we return to Simone Weil’s reflections on intelligence, to think about the mystique of this activity of studying. Would it be as a mystic beyond-intellectual?
Downloads
Article Details
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors will retain the copyright and grants to the journal the right of the first publication, with simultaneous license to the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this publication.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on your personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation published work (See The Effect of Open Access).
References
BERNARDO, M. H. Discurso flexível, trabalho duro: o contraste entre o discurso de gestão empresarial e a vivência dos trabalhadores. 2006. 233 f. Tese (Doutorado em Psicologia Social) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
BINGEMER, M. C. L. Os seis cisnes e a menina: algumas reflexões sobre a salvação segundo Simone Weil. Teoliterária: Revista de Literaturas e Teologias, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 97-123, 2011. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/teoliteraria/article/view/22940. Acesso em: 20 ago. 2019.
BOSI, A. A Fenomenologia do olhar. In: NOVAES, A. (org.). O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1988. p. 65-87.
BOSI, A. A inteligência libertadora e suas formas. In: BINGEMER, M. C. L. (org.). Simone Weil e o encontro entre as culturas. Rio de Janeiro: Paulinas, 2009. p. 13-37.
BOSI, E. A atenção em Simone Weil. Psicologia USP, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 11-20, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65642003000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 20 ago. 2019.
BOSI, E. Simone Weil, a razão dos vencidos. São Paulo: Brasiliense, 1982.
CHENAVIER, E. Simone Weil leitora de Marx. In: BINGEMER, M. C. L.; PUENTE, F. R. (org.). Simone Weil e a filosofia. Rio de Janeiro: Loyola, 2011. p. 89-113.
KANT, Immanuel. Crítica da faculdade de julgar. Petrópolis: Vozes, 2016.
MARTINS, Alexandre Andrade. A pobreza e a graça: um estudo sobre o "malheur" e a experiência da graça na vida e no pensamento de Simone Weil. 2011. 167 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
PLATÃO. A república. São Paulo: Martin Claret, 2000.
PUENTE, F. R. Exercícios de atenção: Simone Weil, leitora dos gregos. Rio de Janeiro: PUC-Rio de Janeiro; São Paulo: Editora Loyola, 2013.
QUEIROZ, H. B. Educação, desenraizamento e contemporaneidade em Simone Weil. 2017. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação Contemporânea) – Universidade Estadual da Bahia, Salvador, 2017.
QUEIROZ, H. B.; SANTOS, L. C. O Desenraizamento e seus efeitos na educação contemporânea. Foro Inclusión, Evaluación y Calidad, [S.l.], 2018. Disponível em: https://reposital.cuaed.unam.mx:8443/xmlui/handle/20.500.12579/5174. Acesso em: 10 out. 2019.
SANTOS, L. C. A servidão involuntária: trabalho, educação e enraizamento em Simone Weil (II). Revista Ágora Filosófica, Recife, v. 1, n. 2, p. 97-114, 2015.
SUASSUNA, A. Introdução à estética. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018.
WEIL, S. A gravidade e a graça. Tradução de Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
WEIL, S. Carta a uma aluna. In: BOSI, E. (org.). Simone Weil: a condição operária e outros estudos sobre a opressão. Tradução Therezinha Gomes Garcia Langlada. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1934-1996a.
WEIL, S. Enraizamento. In: BOSI, E. (org.). Simone Weil: a condição operária e outros estudos sobre a opressão. Tradução Therezinha Gomes Garcia Langlada. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1943-1996b.
WEIL, S. Espera de Deus: cartas escritas de 19 de janeiro a 26 de maio de 1942. Petrópolis: Vozes, 1942-2019.
WEIL, S. The need for roots. London: Routledge Classics, 1943-2002.