CULTURAL IDENTITY AND RELIGIOSITY: THE PARTY OF OUR LADY OF ROSARIO DE BELA VISTA DE MINAS
Main Article Content
Abstract
The present article has as object of research the Festa de Nossa Senhora do Rosário at the town of Bela Vista de Minas, located in the metallurgical region of the Middle Piracicaba River / MG. Since the year 1950 this celebration is carried out by the local Congado group, as a way of paying homage to its patron saint. The celebrations performed by the Congado show great renown in the scene of popular religious manifestations of the state of Minas Gerais, preserving the traditions that refer to a slaveholding past of Colonial Brazil. The purpose of this work is to analyze the Congado identity from the cultural symbols that make up Congo's King and Queen coronation remembrance from the perspective of the concepts of hybridism, cultural translation and third space. The methodology adopted was participant observation, and data analysis was performed based on the theoretical assumptions of Cultural Studies. This study revealed that the construction of the conglomerate cultural identity was able to overcome the binary and hierarchical positions of Catholicism and of religions of African matrix, creating a third narrative that contributed positively to the recognition of these diasporic identities.
Downloads
Article Details
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors will retain the copyright and grants to the journal the right of the first publication, with simultaneous license to the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this publication.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on your personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation published work (See The Effect of Open Access).
References
BHABHA, Homi K. O local da Cultura. Belo Horizonte: UFMG, 2010.
CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas. São Paulo: Edusp, 2015.
GILROY, Paul. O Atlântico Negro. Rio de Janeiro: Editora 34, 2008.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 5 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
_____. Da Diáspora – identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.
NORONHA, Vânia. Lá no céu, cá na terra: mãe e rainha. In: Léa Freitas Peres; Marcos da Costa Martins; Rafael Barros Gomes. Variações sobre o reinado: um rosário de experiências em louvor a Maria. Porto Alegre: Medianiz, 2014.
PEREZ, Léa Freitas. Alguma [mínima] teoria e um pouco de hi[e]stória. In: Léa Freitas Peres; Marcos da Costa Martins; Rafael Barros Gomes. Variações sobre o reinado: um rosário de experiências em louvor a Maria. Porto Alegre: Medianiz, 2014.
SANCHIS, Pierre. As religiões dos brasileiros. Revista Horizonte, Belo Horizonte, vº 1, nº2, p.28-43, jul./dez. 1997.
SCHECHNER, Richard. “Ritual (do Introduction to Performance Studies)”. In: Zeca Ligiéro (org). Performance e antropologia de Richard Schechner. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012.
SILVA, Daniel Albergaria. Panorama atual das Festas de Congado. In:_____. Festas de Guardas, ternos e Nações: a coroação dos Reis Congos e a devoção à Nossa Senhora do Rosário. 2016. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Departamento de Ciências Sociais, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2016.
SILVA, Rubens Alves. A performance congadeira na missa das sete e as religiões afro-brasileiras no sertão de Minas gerais. In: ______. A atualização de tradições: performances e narrativas afro-brasileiras. São Paulo: LCTE Editora, 2012.
__________________. Rituais da Festa. In: ______. A atualização de tradições: performances e narrativas afro-brasileiras. São Paulo: LCTE Editora, 2012.
__________________. Negros católicos ou catolicismo negro? Um estudo sobre a construção da identidade negra no Congado mineiro. Belo Horizonte: Nandyala, 2010.
SILVA, Tomaz Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu. (org); HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e Diferença – A perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.
VILARINO, Marcelo de Andrade. Festas, cortejos, procissões: tradição e modernidade no congado belo-horizontino. 2007. Dissertação (Mestrado em Ciência da Religião) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora.
WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T. (org). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 07-72.