EXPERIENCES FOR PATRIMONIAL EDUCATION TO RELIGIOUS EDUCATION
Main Article Content
Abstract
Patrimonial education focused on religious heritage refers to a permanent process of educational work centered on sacred space as the primary source of knowledge and individual and collective enrichment. The present research intends, through a qualitative case study, to present and carry out an analysis of three patrimonial education activities carried out in Curitiba, the script 'Na Trilha do Sagrado', the 'guided tour in the Cathedral Basilica Menor Nossa Senhora da Luz 'and the' nocturnal visit to the Municipal Cemetery of Curitiba 'in order to understand the importance of mediation in the cultural heritage for the cultural and religious education of the participants. The research results point out that the activity of heritage education in sacred spaces brings them closer to society, helps in preserving memory, creating a sense of belonging and creating a link between past and present that can help both in conservation of this good as in the diffusion of knowledge. It is concluded that knowing the diversified religious heritage of the city allows the individual to respect the different cultural manifestations and to better understand them, thus allying knowledge, action and preservation.
Downloads
Article Details
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors will retain the copyright and grants to the journal the right of the first publication, with simultaneous license to the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this publication.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on your personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation published work (See The Effect of Open Access).
References
BARRETTO, Margarete. Turismo e legado cultural: as possibilidades do planejamento. Campinas: Papirus, 2000. 96 p.
BRASIL. Ministério da Educação. Educação Patrimonial. Brasília, DF: Programa Mais Educação, 2010. Disponível em: portal.iphan.gov.br/baixaFcdAnexo.do?id=3838. Acesso em 05 abr. 2015.
CASSIRER, Ernst. Ensaio sobre o homem: introdução a uma filosofia da cultura humana. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
CHOAY, Françoise. A alegoria do patrimônio. São Paulo: Universidade Estadual Paulista, 2001. 282 p.
CICERONE. La natura divina. 4 ed. Milano: Biblioteca Universale Rizzoli, 1998.
CONSELHO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO DE MINAS GERAIS. Excerto de parecer sobre o Ensino Religioso nas escolas de 1o e 2o graus do Sistema Estadual de Ensino. Belo Horizonte: Mimeo, 1980.
CURITIBA. Prefeitura Municipal. Meio Ambiente. Curitiba: PC, 2017. Disponível em: http://www.curitiba.pr.gov.br/Cidade. Acesso em: 26 maio 2017
FENIANOS, Eduardo Emílio; SADE, Sérgio. Centro, aqui nasceu Kúrýtýba. Curitiba: UniverCidade, 1996. 97 p.
GIL FILHO, Sylvio Fausto. Espaço Sagrado: estudos em Geografia da Religião. Curitiba: Ibpex, 2008. 119 p.
HORTA, Maria de Lourdes Parreiras; GRUNBERG, Evelina; MONTEIRO, Adriane Queiroz. Guia básico de educação patrimonial. Brasília: Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Museu Imperial, 1999. Disponível em:
https://www.facebook.com/catedralcuritiba. Acesso em: 14 jun. 2017.
INSTITUTO DE PESQUISA E PLANEJAMENTO URBANO DE CURITIBA. História do Planejamento. Disponível em: http://www.ippuc.org.br/pensando_a_cidade/. Acesso em: 26 maio 2017.
MESLIN, Michel. A experiência humana do divino: fundamentos de uma antropologia religiosa. Petrópolis: Vozes, 1992.
NOBRE, Cristina. Alvorecer do turismo cultural na primeira metade do século XX: Afonso Lopes Vieira e a valorização do patrimônio da região de Leiria. In: CONGRESSO TURISMO CULTURAL TERRITÓRIOS E IDENTIDADES. [Leiria], 30 nov. 2006. Disponível em: https://iconline.ipleiria.pt/bitstream/10400.8/611/1/Alvorecer%20do%20turismo%20cultural_CN.pdf. Acesso em: 29 dez. 2019.
OLIVEIRA, Francisco Arsego de. A experiência de Deus. Pelotas: Educat, 1997.
SANTANA, Mariely. Patrimônio, turismo e identidade cultural. Bahia, análise e dados: Revista da Superintendência de Estudos Econômicos e Sociais da Bahia, Salvador, v.11, n.2, p. 169-173, set. 2001.
SANTOS, Fausto Henrique dos. Metodologia aplicada em museus. São Paulo: Mackenzie, 2001. 225 p.
SCHLESINGER, Hugo; PORTO, Humberto. Dicionário Enciclopédico das Religiões. v. 2. Petrópolis: Vozes, 1995.
SOUZA FILHO, Carlos Frederico Marés. Bens culturais e sua proteção jurídica. Curitiba: Juruá, 2005. 177 p.
VALLE, Edênio. Experiência religiosa: enfoque psicológico. In: BRITO, Ênio José da Costa; GORGULHO, Gilberto da Silva. (org.). Religião ano 2000. São Paulo: Loyola, 1998.
VIANA, Uhelinton Fonseca. Patrimônio e educação: desafios para o processo de ensino e aprendizagem. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2009.
ZILLES, Urbano. Filosofia da religião. São Paulo: Paulinas, 1991.