SOCIAL INTERACTIONS IN THE SCHOOL CONTEXT OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
Keywords:
High Abilities/Giftedness, Autistic Spectrum Disorder, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, School, Social relationshipsAbstract
The article's intention is to analyse how the social relationships occur on children with High abilities/"Gifted" (HA), Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) or Autism Spectrum Disorder (ASD) on the school environment, being produced based on a qualitative research, using semi structured individual interviews applied on five teachers from Elementary School. From the analysis, mainly from the work of Cotugno (1995), Hartup (1989) and Arantes (2003), this study intends to contribute on future thought based on the achieved results, specially on how the aspects concerning the emotional and behaviour difficulties from these children interfere on their social relationships, as well as the difference that the way the teachers conduct and prepare their classes brings, vertically and horizontally. Furthermore, it also demonstrates the influence on matters that, on theory, are out of the school environment's reach, being that case, the communication with the family and the interference of medication.
Downloads
References
ALENCAR, Eunice M. L. Soriano de; FLEITH, Denise de Souza. Superdotados: determinantes, educação e ajustamento. 2. ed. São Paulo: EPU, 2001.
ALENCAR, Eunice M. L. Soriano de. Características sócio-emocionais do superdotado: questões atuais. Psicol. estud., Maringá , v. 12, n. 2, p. 371-378, Aug. 2007.
ARANTES, Valéria Amorim. Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Grupo Editorial Summus, 2003.
BENCZIK, Edyleine Bellini Peroni; CASELLA, Erasmo Barbante. Compreendendo o impacto do TDAH na dinâmica familiar e as possibilidades de intervenção. Revista Psicopedagogia, São Paulo,32.97: 93-103, 2015.
BRASIL. Decreto nº 10.502, de 30 de setembro de 2020. Brasília, DF; Presidência da República, 2020. Disponível em: <https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/decreto-n-10.502-de-30-de-setembro-de-2020-280529948> .Acesso em : 09 out 2020.
CALDAS, Raphaella Christine Souza. Transtorno de déficit de atenção com hiperatividade (TDAH): Relato de experiência. Cadernos da Pedagogia, São Carlos, ano 10, v. 10, n. 20 (10), 2017.
CAMARGO, Síglia Pimentel Höher; BOSA, Cleonice Alves. Competência social, inclusão escolar e autismo: revisão crítica da literatura. Psicol. Soc., Florianópolis, v. 21, n. 1, p. 65-74, abril de 2009. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822009000100008&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 14 de abril de 2020.
COTUGNO, Albert. J. Personality attributes of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) using the Rorschach Inkblot Test. Journal of Clinical Psychology,Washington, DC 51(4), 554 -561, 1995.
FÉLIX, Amanda Flaviane; SANTOS, Ane Graciele Lopes dos; ASFORA, Rafaella. As habilidades sociais de estudantes com transtorno do Espectro Autista (TEA) na educação infantil. Trabalho de Conclusão de Curso – Faculdade de Pedagogia da Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco, 2017.
FIORE-CORREIA, Olívia; LAMPREIA, Carolina. A conexão afetiva nas intervenções desenvolvimentistas para crianças autistas. Psicol. cienc. prof., Brasília , v. 32, n. 4, p. 926-941, 2012 . Disponivel em : <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932012000400012&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 24 Abr. 2020.
FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Porto Alegre, Artmed Editora SA ed.Vol. 3. 2009.
GARTON, Alison. F. Social Interaction and the development of language and cognition. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers,Hillsdale, USA:,1992.
GUIDOLIM, Keiteuicia; FERREIRA, Tais de Lima; CIASCA, Sylvia Maria. Habilidades sociais em crianças com queixas de hiperatividade e desatenção. Rev. psicopedagogia, São Paulo , v. 30, n. 93, p. 159-168, 2013. Disponível em <<http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-
84862013000300002&lng=pt&nrm=iso>.> acesso em 18 mar. 2020.
HARTUP, Willard W. Social relationships and their developmental significance. American Psychologist,Washington, DC 44, 120-126, 1989.
KLIN, Ami. Autismo e síndrome de Asperger: uma visão geral. Rev. Bras. Psiquiatr., São Paulo , v. 28, supl. 1, p. s3-s11, May 2006. Disponível em<<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-44462006000500002&lng=en&nrm=iso>.>. Acesso 17 abr. 2020.
JACQUEMIM, André. O Teste de Rorschach em crianças brasileiras. São Paulo: Vetor, 1975.
KLIN, Ami. Autismo e síndrome de Asperger: uma visão geral. Rev. Bras. Psiquiatr., São Paulo , v. 28, supl. 1, p. s3-s11, May 2006. Disponível em<
<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-
44462006000500002&lng=en&nrm=iso>.> acesso 17 abr. 2020.
LEMOS, Emellyne Lima de Medeiros Dias; SALOMAO, Nádia Maria Ribeiro; AGRIPINO-RAMOS, Cibele Shírley. Inclusão de crianças autistas: um estudo sobre interações sociais no contexto escolar. Rev. bras. educ. espec., Marília SP , v. 20, n. 1, p. 117-130, Mar. 2014.Disponível em <Available from
<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141365382014000100009&lng=en&nrm=iso>>;. acesso 24 abr. 2020.
MARTINS, João Carlos. Vygotsky e o papel das interações sociais na sala de aula : reconhecer e desvendar o mundo. 111-122. ed. São Paulo, 1997. Disponível em: <crmariocovas.sp.gov.br>. Acesso em: 31 mar. 2020.
MARTINS, Alessandra Dilair Formagio; MONTEIRO, Maria Inês Bacellar. Alunos autistas: análise das possibilidades de interação social no contexto pedagógico. Psicol. Esc. Educ., Maringá , v. 21, n. 2, p. 215-224, Aug. 2017. Disponível em < <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-
85572017000200215&lng=en&nrm=iso>.> acesso 23 abr 2020.
MATTEI, Giovanna. O professor e aluno com altas habilidades e superdotação: relações de saber e poder que permeiam o ensino. 31 p. 75-84. ed. Santa Maria, 2008. Disponível em: <ldanaahs.seed.pr.gov.br.>. Acesso em: 18 mar. 2020
MIRANDA, Arlete Aparecida Bertoldo. História, Deficiência e Educação Especial. Reflexões desenvolvidas na tese de doutorado: A Prática do Professor de Alunos com Deficiência Mental. UNIMEP, 2003. Disponível em:< http://www.histedbr.fe.unicamp.br/ >. Acesso em: 20 mar. 2020.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. A Construção de Práticas Educacionais para Alunos com Altas Habilidades/Superdotação. Brasília, 2018. Disponível em :<http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/superdotacao>. Acesso em : 13 out. 2020
MIZUKAMI, Maria Da Graça Nicolleti. Ensino: A abordagem do processo. São Paulo, 1 jan. 2007.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE - Organização Pan-Americana de Saúde. Transtorno do Espectro Autista, 2017. Disponível em: <https://www.paho.org/bra/index.php?Itemid=1098 >. Acesso em : 21 maio. 2020
OUROFINO, Vanessa Terezinha Alves Tentes de; GUIMARÃES, Tânia Gonzaga. Características intelectuais, emocionais e sociais do aluno com altas habilidades/superdotação. Ministério da Educação Secretaria de Educação Especial, p. 41, 2007.
OSÓRIO, Flávia de Lima.; BIANCHI, Simone Hurtado; LOUREIRO, Sônia Regina. Transtorno Hipercinético: avaliação do funcionamento psicodinâmico através do Rorschach [Completo]. In: II Congresso Nacional da Sociedade Brasileira de Rorschach e Outros Métodos Projetivos, Anais. p. 159-166, 2000.
PELHAM, William E.; BENDER, Mary E. Peer relationships in hyperactive children: Description and treatment. Advances in Learning & Behavioral Disabilities, 1982.
RANGEL JUNIOR, Édison de Britto; LOOS, Helga. Escola e desenvolvimento psicossocial segundo percepções de jovens com TDAH. Paidéia (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto, v. 21, n. 50, p. 373-382, Dec. 2011. Disponível em : <https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2011000300010> . Acesso em: 15 abr. 2020.
SILVA, Winnie Gomes da; ROLIM, Rossana Gecília Bezerra; MAZOLI, Wayne de Holanda. Reflexões sobre o processo neuropsicológico de pessoas com altas habilidades/superdotação. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, v. 9, n. 2, p. 195-210, 2016. Disponível em:<http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-82202016000200004>.Acesso em: 13 abr. 2020.
TREVIZAN, Zizi; PESSOA, Alex Sandro Gomes. Psiquismo, linguagem e autismo: contribuições da semiótica nos contextos educativos. Educ. rev. Curitiba , v. 34, n. 71, p. 241-258, Oct. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-40602018000500241&script=sci_arttext. Acesso em: 12 maio 2020.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.