SOCIO-HISTORICAL PERSPECTIVE OF DISCRIMINATION TO THE BLACK POPULATION IN THE EDUCATIONAL CONTEXT IN BRAZIL

Authors

  • Gabriel Silva Eufrasio Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Lucas Rodrigues Horta Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Matheus Melo Preisser Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Verônica Barbosa da Silva Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Daniela Paula do Universidade do Estado de Minas Gerais http://orcid.org/0000-0001-5315-4087

Keywords:

Black population;, Discrimination;, Racism;, Educational relations.

Abstract

This article presents some reflections on discrimination against the black population in Brazil, based on research carried out in the Investigative Practices Stage II and III of the undergraduate course in Psychology at the Pontifical Catholic University of Minas Gerais, Coração Eucarístico unit. In the analysis of the Brazilian history there are studies that reveal the great importance that one has when investigating the social and cultural consequences of slavery in Brazil, since the remnants of this occurrence in the present days are noticeable. In view of the research and analysis, it is inferred that the studies on the impacts of this historical data are essential, inserted in a fundamental social institution, the school. For a better understanding of the theme, the qualitative method became a tool for the elaboration of the descriptive research reported and discussed in this work, based on a semi-structured interview with a black student, graduating in Psychology, held in real time in a virtual environment of instant communication. . The results point to the presence of a gap that still needs to be addressed, manifested and filled by the construction of identity and the extension of black references within the school. Therefore, it appears that without scope to talk about a certain fact, there are no conditions for deliberations. The black movement has achieved several achievements in recent years, however, there are still other developments that demand changes.

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Author Biographies

Gabriel Silva Eufrasio, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Graduando em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

Lucas Rodrigues Horta, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Graduando em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

Matheus Melo Preisser, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Graduando em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

Verônica Barbosa da Silva, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Graduanda em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

Daniela Paula do, Universidade do Estado de Minas Gerais

Psicóloga graduada pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Mestre em Psicologia, na linha de pesquisa Conceitos Fundamentais e Clínica Psicanalítica, pela Universidade Federal de São João del-Rei. Professora no Curso de Psicologia da Universidade do Estado de Minas Gerais.

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Published

2023-10-31

How to Cite

EUFRASIO, Gabriel Silva; HORTA, Lucas Rodrigues; PREISSER, Matheus Melo; SILVA, Verônica Barbosa da; DANIELA PAULA DO. SOCIO-HISTORICAL PERSPECTIVE OF DISCRIMINATION TO THE BLACK POPULATION IN THE EDUCATIONAL CONTEXT IN BRAZIL. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 7, n. 14, p. 239–257, 2023. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/25994. Acesso em: 21 sep. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre