UNIVERSITY STUDENT MENTAL HEALTH AND QUALITY OF LIFE: AN INVESTIGATIVE LOOK AT THE DIMENSIONS OF BURNOUT SYNDROME
Keywords:
Burnout syndrome;, Mental health;, Quality of life;, University students.Abstract
This article is the result of research carried out in the Investigative Practices Internship II and III of the Psychology undergraduate course at the Pontifical Catholic University of Minas Gerais, Eucharistic Heart unit. This is the report of a qualitative research, with data collected through semi-structured interviews provided by university students of both sexes, enrolled in a private university in Belo Horizonte. The objective of the research was to investigate the mental health and quality of life of students, focusing on the set of dimensions of the Burnout Syndrome, namely, emotional exhaustion, depersonalization and professional inefficiency. From the results, factors were identified that enable the development of Burnout Syndrome among university students. The evidence of emotional exhaustion among the interviewees stands out. The results point to the compromised quality of life and mental health of students.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 70. ed. São Paulo: Livraria Martins Fontes, 1979.
BENEVIDES-PEREIRA, Ana Maria T. Burnout: o processo de adoecer pelo trabalho. In: BENEVIDES-PEREIRA, Ana Maria T. (org.). Burnout: quando o trabalho ameaça o bem-estar do trabalhador. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002. p. 17-57.
CAMPOS, Juliana Alvares Duarte Bonini et al. Síndrome De Burnout em Graduandos De Odontologia. Revista Brasileira de Epidemiologia, Araraquara, v. 15, n. 1, p. 155-165, jun. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1415-790X2012000100014&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 jun. 2020.
CARLOTTO, Mary Sandra et al. Síndrome De Burnout e Coping Em Estudantes de Psicolo-gia: Boletim de Psicologia, v. LIX, n. 131, p. 167-178, 2010. Disponível em:
http://pepsic.bvsalud.org/pdf/bolpsi/v59n131/v59n131a04. Acesso em: 10 jun. 2020.
CARLOTTO, Mary Sandra; NAKAMURA, Antonieta Pepe; CÂMARA, Sheila Gonçalves. Síndrome de Burnout em estudantes universitários na área da saúde. Psico, Porto Alegre, v. 37, n. 1, p. 57-62, jan./abr. 2006. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/1412. Acesso em: 11 jun. 2020.
CARLOTTO, Mary Sandra; PALAZZO, Lílian dos Santos. Síndrome de burnout e fatores associados: um estudo epidemiológico com professores. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 22, n. 5, p. 1017-1026, maio 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2006000500014&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 abr. 2021.
CERCHIARI, Edneia Albino Nunes. Saúde mental e qualidade de vida em estudantes uni-versitários. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Medicas, Campinas, 2004. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/313371. Acesso em: 12 abr. 2021.
CUNHA, Simone Miguez; CARRILHO, Denise Madruga. O processo de adaptação no ensi-no superior e o rendimento acadêmico. Psicologia Escolar e Educacional, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 215-224, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pee/v9n2/v9n2a04.pdf. Acesso em: 12 abr. 2021.
FLECK, Marcelo et al. Aplicação da versão em português do instrumento abreviado de avali-ação da qualidade de vida “WHOQOL-bref”. Revista Saúde Pública, São Paulo, v. 34, n. 2, p. 178-183, abr. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89102000000200012&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 abr. 2021.
FÓRUM NACIONAL DE PRÓ-REITORES DE ASSUNTOS COMUNITÁRIOS E ESTUDANTIS. Perfil socioeconômico e cultural dos estudantes de graduação das institui-ções federais de ensino superior. Brasília: FONAPRACE, Brasília, 2011. Disponível em: http://www.andifes.org.br/relatoriodo-perfil-socioeconomico-e-cultural-dos-estudantes-de-graduacao-das-universidadesfederais-brasileiras/. Acesso em: 12 abr. 2021.
LOPES, Fernanda Luzia; GUIMARÃES, Gisele Soares. Estudo da Síndrome de Burnout em estudantes de Psicologia. Psicologia, Ensino e Formação, São Paulo, v. 07, n. 1, 2016. Dis-ponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-20612016000100005. Acesso em: 10 jun. 2020.
MINAYO, Maria Cecília de Souza; HARTZ, Zulmira Maria de Araújo; BUSS, Paulo Marchi-ori. Qualidade de vida e saúde: um debate necessário. Revista Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 7-18, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232000000100002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 abr. 2021.
MOTA, Iris Dantas da et al. Síndrome De Burnout em Estudantes Universitários: Um olhar sobre as Investigações. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 1, p. 243-256, dez. 2017.
Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/viewFile/2175-8042.2017v29nespp243/35497. Acesso em: 10 jun. 2020.
MONTEIRO, Claudete Ferreiro de Souza; FREITAS, Jairo Francisco de Medeiros; RIBEIRO, Artur Assunção Pereira. Estresse no cotidiano acadêmico: O olhar dos Alunos de Enfermagem Da Universidade Federal do Piauí. Escola Anna Nery, v. 11, p. 66-72, mar. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ean/v11n1/v11n1a09.pdf. Acesso em: 10 jun. 2020.
NADELSON, Louis S. et al. Why did they come here? The influences and expectations of first-year students’ college experience. Higher Education Studies, v. 3, n. 1, p. 50- 62, 2013. Disponível em: file:///C:/Users/polia/Downloads/24248-81054-1-SM.pdf. Acesso em: 12 abr. 2021.
NOGUEIRA, Maria José; BARROS, Luisa; SIQUEIRA, Carlos. A Saúde Mental em Estu-dantes do Ensino Superior. Relação com o gênero, nível socioeconômico e os comportamentos de saúde. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental, Porto, n. 5, p. 51-56, ago. 2017. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1647-21602017000200009. Acesso em: 11 jun. 2020.
NOGUEIRA, Maria José Carvalho. Saúde mental em estudantes do ensino superior: fato-res protetores e fatores de vulnerabilidade. Tese (doutorado em Enfermagem) - Universidade de Lisboa. Lisboa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/28877/1/ulsd730773_td_Maria_Nogueira.pdf. Acesso em: 12 abr. 2021.
OLIVEIRA, Clarissa Tochetto de; SANTOS, Anelise Schaurich dos; DIAS, Ana Cristina Garcia. Expectativas de Universitários sobre a Universidade: Sugestões para facilitar a adapta-ção acadêmica. Revista Brasileira de Orientação Profissional, Florianópolis, v. 17, n.1. jun. 2016. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902016000100006. Acesso em: 11 jun. 2020.
PEKMEZOVIC, Tatjana et al. Fatores associados à qualidade de vida relacionada à saúde entre estudantes da Universidade de Belgrado. Qual Life Res, n. 20, p. 391–397, set. 2011. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11136-010-9754-x#citeas. Acesso em: 12 abr. 2021.
SILVEIRA, Celeste et al. Saúde mental em estudantes do ensino superior: experiência da consulta de psiquiatria do Centro Hospitalar São João. Acta Médica Portuguesa, Porto, p. 247-256, 2011. Disponível em: https://www.actamedicaportuguesa.com/revista/index.php/amp/article/download/1504/1089. Acesso em: 12 abr. 2021.
SOARES, Adriana Benevides et al. O impacto das expectativas na adaptação acadêmica dos estudantes no Ensino Superior. Psico-USF, Itatiba, v. 19, n. 1, p. 49-60, abr. 2014. Disponí-vel em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712014000100006&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 abr. 2021.
TARNOWSKI, Marelaine; CARLOTTO, Mary Sandra. Síndrome de Burnout em Estudantes de Psicologia. Temas em psicologia, Ribeirão Preto, v. 15, n. 2, dez. 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X2007000200004. Acesso em: 10 jun. 2020.
TEIXEIRA, Marco Antônio Pereira et al. Adaptação à universidade em jovens calouros. Re-vista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), Campinas, v. 12, n. 1, p. 185-202, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pee/v12n1/v12n1a13.pdf. Acesso em: 11 jun. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.