CLINIC EXTENDED TO THE INCLUSIVE SCHOOL DURING THE PANDEMIC OF COVID-19: REPORT OF EXPERIENCE OF PROFESSIONALIZING INTERNSHIP IN PSYCHOLOGY OF PUC-MG / BETIM

Authors

  • Ana Laura de Andrade Machado FAPSI/PUCMG
  • Andreia de Souza Silva FAPSI/PUCMG
  • Paula Ângela de Figueiredo e Paula FAPSI/PUCMG
  • Raquel Pereira da Silva FAPSI/PUCMG
  • Roberto César Santana-Júnior FAPSI/PUCMG

Keywords:

Pandemic; Remote education; professional training; Inclusive education; Psychology

Abstract

In March 2020, the country's school community was quarantined to prevent the proliferation of the coronavirus. Prolonged social isolation demanded that training in Psychology include new ways of transmitting knowledge and providing services, using digital technologies. The professional stage of the emphasis on the study and practices of Psychology in the “Social Policies” of the psychology course at the PUC-MG unit in Betim, has a partnership as a Reference and Support Center for Inclusive Education Rafael Veneroso, aiming to qualify the teachers of municipal schools to deal with inclusion using playful and collective methodologies. This article aims to present what we were able to do remotely so as not to fail to provide our service to the municipal network of the city of Betim.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Laura de Andrade Machado, FAPSI/PUCMG

Graduanda em Psicologia PUCMG

Andreia de Souza Silva, FAPSI/PUCMG

Graduanda em Psicologia PUCMG

Paula Ângela de Figueiredo e Paula, FAPSI/PUCMG

Supervisora do estágio. Prof. dra da FAPSI/PUCMG

Raquel Pereira da Silva, FAPSI/PUCMG

Graduanda em Psicologia PUCMG

Roberto César Santana-Júnior, FAPSI/PUCMG

Graduando em Psicologia PUCMG. Monitor de Avalaição Psicológica

 

References

BRASIL. Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, 2009. Disponível em: < http://www.oneesp.ufscar.br/diretrizesoperacionais-para-o-aee.pdf>. Acesso em: 03 nov. 2020.
BRASIL. Documento Orientador Programa Implantação de Salas de Recursos Multifuncionais. MEC/SECADI/Diretoria de Política de Educação Especial (PPEE), 2012. Disponível em: . Acesso em: 03 nov. 2020.
BRASIL. Lei 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em: . Acesso em: 03 nov. 2020.
BRASIL. Projeto de Lei 7.699/2006. Estatuto da Pessoa com Deficiência. Brasília: Senado Federal, 2013. Disponível em: . Acesso em: 03 nov. 2020.
BRASIL. Instituto Nacional de Educação de Surdos. Disponível em: . Acesso em: 03 nov. 2020..
BRASIL. Marcos Político-Legais da Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. MEC. Brasília: SEESP, 2010. Disponível em: . 03 nov. 2020.
BRASIL. Plano Nacional dos Direitos da Pessoa com Deficiência – Viver Sem Limite - Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República (SDH/PR) – Secretaria Nacional de Promoção dos Direitos da Pessoa com Deficiência (SNPD). Disponível em: . 03 nov. 2020.
BRASIL. Programa de Apoio à Educação Especial (Proesp). Disponível em: . Acesso em: 03 nov. 2020.
Código de Ética Profissional do Psicólogo. Conselho Federal de Psicologia, Brasília, agosto de 2005.

Published

2023-09-30

How to Cite

MACHADO, Ana Laura de Andrade; SILVA, Andreia de Souza; E PAULA, Paula Ângela de Figueiredo; DA SILVA, Raquel Pereira; SANTANA-JÚNIOR, Roberto César. CLINIC EXTENDED TO THE INCLUSIVE SCHOOL DURING THE PANDEMIC OF COVID-19: REPORT OF EXPERIENCE OF PROFESSIONALIZING INTERNSHIP IN PSYCHOLOGY OF PUC-MG / BETIM. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 7, n. 13, p. 325–332, 2023. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/26031. Acesso em: 10 sep. 2025.

Issue

Section

Relatos de experiência