IMPACTS OF THE CORONAVIRUS PANDEMIC IN THE LIGHT OF CHILDHOOD EXPERIENCE
Keywords:
Coronavirus, Children, Families, Social isolation, PsychoanalysisAbstract
The pandemic by Sars-CoV-2, the coronavirus, generated an atypical context, that surfaced feelings of insecurity, fear, stress and anguish in all of us, regardless of age. The social isolation, measures taken to contain contagio, completely changed routines and movements through spaces. These changes from the outside world strongly impacted the families that were able to fulfill the social isolation and started to be together for full time. This article aimed to understand, through bibliographic review guided by the psychoanalyst approach, children’s feelings about this excessive and forced closeness to parents, in addition to the exclusion of others means of socialization, and also analyzing parental challenges to maintain a healthy relationship. Alternatives are proposed for the family to deal more lightly with the moment and its affects, so that children have their own space and autonomy, and that this relation can be beneficial to both. Then, from the family reconfiguration in times of so much uncertainty, living with those you love can be and alternative refuge from the chaos.
Downloads
References
AZEVEDO, Jane Moreira de. A criança e o brincar. Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019. [Apostila de sala de aula].
BREGASSI, Claudia. O mundo está fechado? Reflexões sobre o efeito da pandemia e isolamento em crianças com dificuldades em sua subjetividade. Semear, Federação psicanalítica da América Latina, 8 ago. 2020. Disponível em: http://www.fepal.org/o-mundo-esta-fechado-reflexoes-sobre-o-efeito-da-pandemia-e-isolamento-em-criancas-com-dificuldades-em-sua-subjetividade/. Acesso em: 20 ago. 2020.
CANAL Livre: Efeitos da pandemia para crianças e adolescentes - Parte 1. Brasil: Canal Livre. 5 jul. 2020. 1 vídeo (32:21 min). Publicado por Band Jornalismo. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=s4V0jLSKXLw. Acesso em: 03 out. 2020.
CHINALLI, Myriam. Para psicanalista francesa, sinceridade gera melhor relação com crianças. Revista Educação, ed. 233, 17 out. 2016. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2016/10/17/para-psicanalista-francesa-sinceridade-gera-melhor-relacao-com-criancas/. Acesso em: 03 set. 2020.
CLÍNICA PÚBLICA DE PSICANÁLISE. Françoise Dolto sobre solidão e 'não fazer nada'. São Paulo, 12 maio 2018. Facebook: clinicapublicadepsicanalise. Disponível em: https://www.facebook.com/clinicapublicadepsicanalise/posts/1665567323521861/. Acesso em: 03 set. 2020.
Entenda a importância da escola na primeira infância da criança. Novos Alunos. 9 de nov. 2018. Disponível em: https://novosalunos.com.br/entenda-a-importancia-da-escola-na-primeira-infancia-da-crianca/ Acesso em: 28 set. 2020.
“É preciso dizer às crianças o que está acontecendo,” diz psicanalista. CNN Brasil, São Paulo, 20 ago. 2020. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/saude/2020/08/20/e-preciso-dizer-as-criancas-o-que-esta-acontecendo-diz-psicanalista. Acesso em: 10 set. 2020.
FREUD, Sigmund. Conferências introdutórias sobre psicanálise. Edição Standard Brasileira. Volume 16. Imago. 1916-1917.Rio de Janeiro.
FREUD, Sigmund. Um estudo autobiográfico. Inibições, Sintomas e Ansiedade: A questão da análise leiga. Edição Standard Brasileira. Volume 20. Imago. 1925-1926. Rio de Janeiro.
FREUD, Sigmund. O ego e o id, uma neurose demoníaca do século XVII e outros trabalhos. Edição Standard Brasileira. Volume 19. Imago. 1923-1925. Rio de Janeiro.
GARCIA ROZA, Luís Alfredo. Freud e o inconsciente. 8ª edição. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1988.
GUTFREIND, Celso. Psicanálise infantil nos tempos do coronavírus. Gaúcha ZH, Porto alegre, 14 maio 2020. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/saude/vida/noticia/2020/05/psicanalise-infantil-nos-tempos-do-coronavirus-cka5tne9300kj015nrcqsbwxc.html. Acesso em: 28 set. 2020.
LINHARES, Maria Beatriz Martins; ENUMO, Sônia Regina Fiorim. Reflexões baseadas na Psicologia sobre efeitos da pandemia COVID-19 no desenvolvimento infantil. Estudos de psicologia (Campinas), Campinas, v. 37, e200089, 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2020000100510&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 23 set. 2020.
NEGREIROS, Lourdes. E as crianças? Conversa com os pais em tempos de pandemia. Blog da SPFOR, Fortaleza, 27 mai. 2020. Disponível em: https://www.spfor.com.br/e-as-criancas-conversa-com-os-pais-em-tempos-de-pandemia/ Acesso em: 08 set. 2020.
OSÓRIO, Ticiano. Gaúcha ZH, Porto Alegre, 18 mar. 2020. Disponível em: https://gauchazh.clicrbs.com.br/saude/noticia/2020/03/como-falar-da-gravidade-do-coronavirus-com-criancas-e-adolescentes-ck7xc6oeg05j001pqxpvgq8ji.html. Acesso em: 20 set. 2020.
QUINET, Antônio. As crianças e a pandemia com Rosane Melo. Instagram. 20 de set. 2020. Disponível em: https://www.instagram.com/tv/CFX9X6tlFmW/?utm_source=ig_web_copy_link Acesso em: 27 de set. 2020.
QUINET, Antônio. Pais e filhos na pandemia com Vera Iaconelli. Instagram. 27 de set. 2020. Disponível em: https://www.instagram.com/tv/CFp_bVaFF3e/?utm_source=ig_web_copy_link Acesso em: 28 de set. 2020
RESENDE, Olívia. Diálogo é o caminho para ajudar crianças a vencer as angústias da pandemia. UFMG. Belo Horizonte, 19 de jun. 2020. Disponível em: https://ufmg.br/comunicacao/noticias/dialogo-e-o-caminho-para-ajudar-criancas-a-vencer-as-angustias-da-pandemia Acesso em: 10 set. 2020.
RODRIGUES, José Victor de Santos. LINS, Ana Carolina de Araújo Almeida. Possíveis impactos causados pela pandemia do COVID 19 na saúde mental de crianças e o papel dos pais neste cenário. Research, Society and Development, v. 9, n.8, e793986533. 20 de set. 2020. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/6533/5244 Acesso em: 25 de out. 2020.
SILVA, Guilherme. Pandemia: como o isolamento social impacta a vida das crianças. A Gazeta, Espírito Santo, 3 jul. 2020. Disponível em: https://www.agazeta.com.br/revista-ag/vida/pandemia-como-o-isolamento-social-impacta-a-vida-das-criancas-0720. Acesso em: 29 ago. 2020.
USP, Jornal da. A origem do Sars-CoV-2. Pfarma, 16 abr. 2020. Disponível em: https://pfarma.com.br/coronavirus/5439-origem-covid19.html#:~:text=No%20caso%20da%20Sars%2C%20sabe,cidade%20de%20Wuhan%2C%20na%20China. Acesso em: 13 out. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.