CONTRIBUTIONS OF A PSYCHODIAGNOSIS IN UNDERSTANDING A TEENAGER'S SYMPTOMS
Keywords:
Adolescence, Systemic Psychology, Psychodiagnosis, Family, DepressionAbstract
This article is a clinical case study with reflections brought from a psychodiagnostic process carried out in a school clinic at a private university in Belo Horizonte-MG. This is a 14-year-old teenager who had complaints described by his parents: discouragement, laziness, socialization problems, difficulties in positioning himself and fluctuating grades. Despite having had a previous diagnosis of depression, the parents refused to accept it. Thus, the objective of this work is to bring knowledge about how psychodiagnosis can be a good investigative instrument to understand the demands, speeches of the patient and others involved in the process, in addition to illustrating that a symptom does not say about an individual formation, as being contextual, relational and permeated by family issues, social and subjective crossings. It was possible to identify the impact of relationships, especially family ones, in understanding the diagnosis of depression, which was confirmed in the process carried out.
Downloads
References
ARZENO, María Esther García. Psicodiagnóstico clínico: novas contribuições. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
CHAVES, Gislaine. Adolescência e autolesão: Psicodiagnóstico como proposta de compreensão e intervenção a partir de um caso clínico. 2018. Dissertação (Mestrado em Psicologia Clínica) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
CAMICIA, Edgmara Giordani; SILVA, Stefany Bischoff da; SCHMIDT, Beatriz. Abordagem da Transgeracionalidade na Terapia Sistêmica Individual: Um Estudo de Caso Clínico. Pensando fam., Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 68-82, jul. 2016. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-494X2016000100006&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 20 de março de 2021.
FIORINI, Milena Carolina; MULLER, Fernanda Graudenz; BOLZE, Simone Dill Azeredo. Diferenciação do self: revisão integrativa de artigos empíricos internacionais. Pensando fam., Porto Alegre, v. 22, n. 1, p. 146-162, jun. 2018. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-494X2018000100012&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 20 de março de 2021.
FONSECA, Helena. Abordagem sistêmica em saúde dos adolescentes e suas famílias. Adolesc Saude. v. 1, n. 3, p. 6-11, jul./set. 2004. Disponível em: <http://adolescenciaesaude.com/detalhe_artigo.asp?id=206>. Acesso em 20 de março de 2021.
HUTZ, Claudio Simon et al. Psicodiagnóstico. Porto Alegre: Artmed, 2016.
MONTEIRO, Roberta Araujo; MACEDO, Mônica Medeiros Kother; GONÇALVES, Thomas Gomes. Funções parentais e adolescência na contemporaneidade: considerações a partir de uma ilustração clínica. Alternativas en Psicología, v.3, n.31, p.60-73, 2014. Disponível em <http://hdl.handle.net/10923/9274>. Acesso em 30 de setembro de 2020.
OLIVEIRA, Lauren Elaine Baptista. O serviço social e a automutilação na adolescência: o reflexo social por trás das marcas. 2019. Monografia (Bacharelado em Serviço Social) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2019.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE. Transtornos emocionais. In: Saúde mental dos adolescentes. Brasília, Distrito Federal, 2018. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5779:folha-informativa-saude-mental-dos-adolescentes&Itemid=839. Acesso em 30 de setembro de 2020.
ROMAGNOLI, Roberta Carvalho. O sintoma da família: excesso, sofrimento e defesa. Interações, São Paulo , v. 9, n. 18, p. 41-60, dez. 2004 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-29072004000200003&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 18 de abril de 2021.
ROMAGNOLI, Roberta Carvalho. Os encontros e a relação familiar: uma leitura deleuziana. Arq. bras. psicol., Rio de Janeiro, v. 55, n. 1, p. 21-30, jun. 2003. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672003000100004&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 27 de março de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.