SOCIETY OF THE SPECTACLE: THE EFFECTS OF THE "APPEAR TO BE" OF SOCIAL MEDIA ON THE REAL LIFE OF THE USERS
Keywords:
Society of the Spectacle, Liquid modernity, Instagram, Social media, Real lifeAbstract
This article is a research carried out in the internships II and III of the Psychology course at PUC Minas. It had as objectives to understand the effects of using social media, more specifically Instagram and its several tools, on the real life of the users based on the concept of Society of the Spectacle, introduced by Guy Debord, in association with Zygmunt Bauman's conception of Liquid Modernity. A bibliographic research was carried out to investigate existing studies on the subject and, in order to expand the data collected, a virtual form was developed and disseminated on social media, answered by 217 people between 18 and 48 years old, who reported their experiences using Instagram. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics. It was possible to find both approximations and distances in relation to the bibliographic research, highlighting the reports of anxiety and comparison experiences from the use of Instagram nowadays, in contrast to the emphasis on feelings of inadequacy and anxiety described in other studies.
Downloads
References
AGUIAR, Adriana. Instagram: saiba tudo sobre esta rede social. [S.l.], 2018. Disponível em: <https://rockcontent.com/br/blog/instagram/#:~:text=O%20Instagram%20%C3%A9%20uma%20rede,atrav%C3%A9s%20de%20coment%C3%A1rios%20e%20curtidas>. Acesso em: 25 mai. 2021.
BASÍLIO, Márcio Pereira. Resenha: Tempos Líquidos. Sociologias, Porto Alegre, ano 12, n.23, p. 438-449, jan./abr. 2010. Resenha da obra de: BAUMAN, Zygmunt. Tempos líquidos. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/soc/a/TxJ9xmzQwvGH6D3wbyDVXRR/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 10 mar. 2021.
BAUMAN, Zygmunt. Amor Líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2004. E-book. Disponível em: < https://static.tumblr.com/jh0avtj/8xdooienw/amor_liquido_-_zygmunt_bauman.pdf>. Aces-so em: 14 mar. 2021.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Tradução: Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2011. E-book. Disponível em: < https://lotuspsicanalise.com.br/biblioteca/Modernidade_liquida.pdf>. Acesso em: 8 mar. 2021.
BRZOZOWSKI, Fabíola Stolf; MELIM, Maurício José. Imagem e Biopoder: um estudo dos processos de subjetivação implicados nas dinâmicas do Instagram. Revista Internacional Interdisciplinar INTERthesis, Florianópolis, v.18, n.1, p. 01-21, mar. 2021. Disponível em: < https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/79112/45778>. Acesso em: 27 mai. 2021.
BUITONI, Dulcilia Schroeder. Imagem, identidade e espetáculo. In: MORAES, Ana Luiza Coiro; COELHO, Cláudio Novaes Pinto. (orgs). Cultura da imagem e sociedade do espetá-culo. São Paulo: UNI, 2016. p. 71-77.
COELHO, Cláudio Novaes Pinto. Mídia e poder na sociedade do espetáculo. [São Paulo], 2019. Disponível em: <https://revistacult.uol.com.br/home/midia-e-poder-na-sociedade-do-espetaculo/>. Acesso em: 11 mar 2021.
CUPONATION. Instagram - 2019: estudo mostra quantas horas os jovens passam na rede social. São Paulo, 2019. Disponível em: <https://www.cuponation.com.br/insights/instagram-2019>. Acesso em: 19 abr. 2021.
DEBORD, GUY. A Sociedade do Espetáculo. Tradução: Coletivo Periferia. São Paulo: eBooksBrasil.com, 2003. E-book. Disponível em: <https://www.marxists.org/portugues/debord/1967/11/sociedade.pdf>. Acesso em: 5 mar. 2021.
ESCOBAR, Arturo. Welcome to Cyberia. Current Anthropology, [Chicago], v.35, n.3, p. 211-231, jun. 1994. Disponível em: < https://www.jstor.org/stable/2744194>. Acesso em: 23 abr. 2021.
GOLDBERG, Leonardo Andre Elwing. Redes sociais "virtuais": o Facebook na Sociedade do espetáculo. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2014. Disponível em: < https://adelpha-api.mackenzie.br/server/api/core/bitstreams/08c2eebc-27fd-49c8-905e-cf780b9a3db6/content>. Acesso em: 18 abr. 2021.
HAN, Byung-Chul. Psicopolítica: neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Barcelona: Herder, 2014.
LARROSA, Jorge. Tecnologias do Eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 7 ed. Petrópolis: Vozes, 2011, p. 35-86. Dispo-nível em: < https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/373/2019/04/TecnologiasdoEuEducacaoLarrossa.pdf>. Acesso em: 13 mai. 2021.
LEONTIEV, Alexis. O Desenvolvimento do Psiquismo. 2 ed. São Paulo: Centauro, 2004.
LIPOVETSKY, Gilles. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Editora Barcarolla, 2004.
MARIO Sergio Cortella - Redes Sociais. Publicado pelo canal Pingafit. [S.l.], 2017. 1 vídeo (9min). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=ff7l2PeDtws>. Acesso em: 16 mar. 2021.
MOYA, Marian; VÁZQUEZ, Jimena. De la cultura a la Cibercultura: la mediatización tec-nológica en la construcción de conocimiento y en lãs nuevas formas de sociabilidad. Cua-dernos de Antropología Social, Buenos Aires, n.31, p. 75-96, jan./jul. 2010. Disponível em: < http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1850-275X2010000100004&script=sci_arttext>. Acesso em: 10 mai. 2021.
NAKAGAWA, Liliane. Instagram é a rede mais prejudicial à saúde mental do usuário, diz estudo. [S.l.], 2019. Disponível em: <https://olhardigital.com.br/2019/08/02/noticias/instagram-e-a-rede-mais-prejudicial-a-saude-mental-do-usuario-diz-estudo/>. Acesso em: 19 abr. 2021.
OLIVEIRA, Isabela Thomaz de. Sociedade do Espetáculo e do Consumo: relação com a liberdade e a felicidade na contemporaneidade. 2019. Monografia (Graduação em Psicolo-gia) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2019.
ROSA, Nuno Gonçalo Henriques da. O Impacto das Redes Sociais no Marketing: perspec-tiva portuguesa. 2010. Tese (Mestrado em Marketing) - Universidade Técnica de Lisboa, Instituto Superior de Economia e Gestão, Lisboa, 2010. Disponível em: https://www.repository.utl.pt/bitstream/10400.5/2443/1/Main.pdf. Acesso em: 29 abr. 2021.
ROYAL SOCIETY FOR PUBLIC HEALTH. Instagram Ranked Worst for Young People’s Mental Health. Londres, 2017. Disponível em: <https://www.rsph.org.uk/about-us/news/instagram-ranked-worst-for-young-people-s-mental-health.html>. Acesso em: 19 abr. 2021.
SANTAELLA, Lúcia. Cultura das Mídias. São Paulo: Editora Experimento, 1996.
SULZ, Paulino. O guia completo de redes sociais: saiba tudo sobre as plataformas de mí-dias sociais. [S.l.], 2020. Disponível em: <https://rockcontent.com/br/blog/tudo-sobre-redes-sociais/>. Acesso em: 25 mai. 2021.
PIZA, Mariana Vassallo. O fenômeno Instagram: considerações sob a perspectiva tecnoló-gica. 2012. Monografia (Bacharelado em Ciências Sociais) - Universidade de Brasília, Bra-sília, 2012. Disponível em: <https://bdm.unb.br/bitstream/10483/3243/1/2012_MarianaVassalloPiza.pdf>. Acesso em: 12 mai. 2021.
YOUNG, Kimberly Sue. Caught in the net: how to recognize the sings of internet addiction. New York: John Wiley e Sons, Inc., 1998.
ZYGMUNT Bauman: a liquidez das relações. Publicado pelo canal René Schubert. [S.l.], 2015. 1 vídeo (6 min). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=aI_te8T7sRU>. Acesso em: 16 mar. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jennifer Rodrigues dos Santos, Victor de Oliveira Araújo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.




